8 سوال مهم در مورد واکسن کووید-19


انواع مختلفی از واکسن کووید-19 در جهان وجود دارد که با مکانیسم‌های مختلفی کار می‌کنند و همگی تأثیر خوبی در کنترل بیماری دارند.

چرا باید کووید 19 را تزریق کنیم؟

دریافت واکسن کووید 19 به میزان قابل توجهی شانس ابتلا به بیماری را کاهش می دهد و حتی اگر بعد از واکسن به بیماری مبتلا شوید، شدت بیماری کاهش می یابد. این واکسن علاوه بر محافظت از خود، به محافظت از سایر افراد نیز کمک می کند. از جمله کسانی که در خطر ابتلا به اشکال شدید بیماری هستند.

آیا واکسن‌های موجود روی گونه‌های مختلف ویروس تأثیر می‌گذارند؟

ویروس ها دائما در حال تغییر (جهش) هستند. وقتی این اتفاق می افتد، انواع مختلفی از ویروس ها ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، گونه‌های جدید در نحوه عملکردشان تفاوتی ندارند، اما اگر این تغییر بخش مهمی از ساختار ویروس باشد، می‌تواند نحوه عملکرد ویروس را تغییر دهد. محققان قبلاً گونه‌های مختلفی از ویروس کووید-19 را شناسایی کرده‌اند، اما خوشبختانه واکسن‌های موجود تأثیر خوبی بر روی آنها داشته است.

آیا واکسن کووید 19 می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند؟

خیر، اما عوارض جانبی بی ضرری مانند درد تزریق، تب، خستگی و سردرد وجود دارد. در صورت داشتن علائم شدیدتر یا طولانی مدت حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا کووید 19 می تواند باعث این بیماری شود؟

خیر برخی از مردم نگران ابتلا به کووید-19 با واکسینه شدن هستند. در حالی که واکسن ها در یک محیط آزمایشگاهی ساخته می شوند، ضعیف می شوند و نمی توانند در یک فرد سالم بیماری ایجاد کنند.

READ  داروی خانگی برای درمان فوری کبد چرب

کدام واکسن برای من بهتر است؟

مطالعات نشان می دهد که همه واکسن های موجود در برابر ویروس به خوبی عمل می کنند.

در صورت ابتلا به کووید-19 باید واکسن بزنم؟

پزشکان توصیه می کنند که اگر فردی به کووید 19 مبتلا شد، باید پس از بهبودی و پس از مدت معینی طبق گزارش متخصصان اطلاع رسانی مربوطه، واکسینه شود. افراد مبتلا به کووید 19 آنتی بادی هایی تولید می کنند که فرد را نسبتاً در برابر این بیماری مقاوم می کند، اما مشخص نیست این آنتی بادی ها چه مدت در بدن باقی می مانند. آنتی بادی های مشتق شده از واکسن نیز ممکن است در برابر سویه های جدیدتر ویروس مقاوم تر باشند.

آیا زنان باردار مجاز به دریافت واکسن هستند؟

مطالعات نشان می دهد که کووید 19 برای زنان باردار بی خطر است و برای تزریق توصیه می شود.

پس از دریافت واکسن چه اقدامات احتیاطی شخصی باید انجام دهیم؟

لازم به ذکر است که دو هفته پس از دوز دوم واکسن، پاسخ مناسب سیستم ایمنی در صورت عفونت زمان می برد. در عین حال، پس از تزریق واکسن، شما همچنان نیاز به پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی دارید. همچنین بعد از واکسیناسیون نیازی به قرنطینه نیست.

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا