7 نشانه شگفت انگیز هیپوگلیسمی


افت ناگهانی قند خون زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انرژی کافی برای انجام فعالیت های مختلف ندارد. این بیماری بیشتر افراد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد و عمدتاً زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا به دیابت بیش از حد انسولین تزریق کند، یک وعده غذایی را فراموش کند یا ورزش شدید انجام دهد.

در موارد نادر، فردی که دیابت ندارد، ممکن است قند خون خود را به طور ناگهانی کاهش دهد.

با این حال، غیرمنتظره ترین علائم مرتبط با افت ناگهانی قند خون عبارتند از:

از دست دادن تمرکز: مغز به خصوص به سطوح پایین گلوکز حساس است و ممکن است در حفظ تمرکز روی یک موضوع یا درک آنچه که شخص دیگری به شما می‌گوید مشکل داشته باشید.

این ناتوانی در تمرکز ممکن است به دلیل خستگی مفرط باشد، اما در بیشتر مواقع با مصرف شکر می توان آن را اصلاح کرد. توصیه می شود به جای کلوچه یا شکلات از غذاهایی استفاده کنید که از محتوای پروتئین و چربی متعادلی برخوردار هستند.

پرش عضلانی: اسپاسم عضلانی ممکن است نشانه هیپوگلیسمی خفیف باشد – زمانی رخ می دهد که قند خون به زیر 40 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

پرش های عضلانی کاملا غیر ارادی است و بنابراین نمی توان آنها را متوقف کرد. علاوه بر قند خون پایین، اسپاسم عضلانی می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد کافئین باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد مصرف قهوه خود را کاهش داده و بر خوردن کربوهیدرات های پیچیده تر تمرکز کنید.

READ  نزدیک به 6000 نفر در 24 ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند/13 نفر جان خود را از دست دادند.

از دست دادن هوشیاری: افرادی که هوشیاری خود را از دست می دهند متوجه این علامت نمی شوند، بنابراین سایر علائم هشدار دهنده را نباید نادیده گرفت، به خصوص اگر دیابت دارید.

هیپوگلیسمی دیابتی همچنین می تواند منجر به تشنج شود که می تواند یک وضعیت وحشتناک نه تنها برای بیمار بلکه برای کل فرد مبتلا باشد. در موارد نادر، هیپوگلیسمی دیابتی می تواند کشنده باشد. مصرف قرص های گلوکز به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای بیماران دیابتی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

تحریک پذیرینوسانات خلقی و همچنین گریه های هیستریک یا عصبانیت غیرقابل کنترل در برخی افراد از نشانه های هیپوگلیسمی است. این حالات احساسی معمولاً با مصرف منابع غذایی سالم مانند موز یا سایر منابع سالم قند کاهش می یابد.

عرق کردن: اگر حتی در دمای متوسط ​​هم عرق می کنید، این نشان دهنده افت قند خون است. تعریق طولانی مدت یکی از علائم فشار خون پایین یعنی قند خون زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر است. این نوع تعریق که بیشتر در پشت گردن یا خط مو رخ می دهد، در شب نیز رخ می دهد که به آن هیپوگلیسمی شبانه می گویند.

حرکت و ارتعاش: عدم تعادل قند خون نیز می تواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد. هنگامی که قند خون شما کاهش می یابد، بدن شما سعی می کند کاتکول آمین ها (هورمون هایی مانند دوپامین و آدرنالین) را آزاد کند که تولید گلوکز را تحریک می کند و می تواند باعث لرزش دست ها شود.

معمولا دوپامین بیشتر در بدن چیز خوبی است زیرا به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو و آرام بخش عمل می کند. اما اگر فعالیت های ورزشی یا تجربیات خوشایندی مانند خوردن شکلات ندارید، باید مراقب این لرزش ها و تکان ها باشید.

READ  بارش در مناطق مختلف کشور

سرگیجه: سرگیجه زمانی که قند خون شما پایین می آید غیر معمول نیست، به خصوص اگر دیابت دارید. بیماران دیابتی ممکن است دچار سرگیجه ناگهانی شوند که ممکن است با افزایش ناگهانی دمای بدن همراه باشد و ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد.

در صورت بروز چنین حالتی، فرد باید به دیگران اطلاع دهد که دیابت دارد تا بتواند کمک و در بهترین حالت غذا برای بالا بردن سطح قند خون دریافت کند.

در حالی که قند خون پایین می تواند باعث سرگیجه شود، عوامل دیگری مانند تب، کم آبی یا واکنش های دارویی ممکن است نقش داشته باشند.

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا