5 حقیقت در مورد “فلج بل” که باید بدانید


هنگامی که ضعف یا فلج صورت رخ می دهد – معمولاً در یک طرف صورت – توانایی فرد برای کنترل پلک زدن، لبخند زدن یا سایر حرکات صورت تحت تأثیر قرار می گیرد. این عارضه قابل درمان است و معمولا در عرض چند هفته برطرف می شود.

وب سایت مدیکال اکسپرس حقایقی را در مورد فلج بل پوشش می دهد:

1 برخی افراد بیشتر در معرض خطر هستند

هر سال از هر 1000 نفر در ایالات متحده یک نفر به فلج بل مبتلا می شود. نتایج مطالعات کنونی نشان می دهد که این عارضه می تواند ناشی از ویروس آبله مرغان باشد که اعصاب صورت را ضعیف می کند. همه ممکن است به آن مبتلا شوند، اما بزرگسالان 30 و 50 ساله بیشتر در معرض خطر هستند. به نظر می رسد زنان نیز بیشتر از مردان در معرض خطر هستند. علاوه بر این، زنان باردار به دلایلی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است، به ویژه در سه ماهه اول و سوم بارداری که ممکن است به ضعف سیستم ایمنی مربوط باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

2. فلج بل و سکته مغزی علائم مشابه اما متفاوتی دارند

علائم رایج فلج بل عبارتند از:

احساس ضعف در یک طرف صورت

– محدود کردن حس چشایی

– حساسیت به صدا

چشم های خیس

اگر متوجه این علائم شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه سکته مغزی یا آسیب عصبی باشد. اما یک تفاوت اساسی بین فلج بل و علائم سکته مغزی وجود دارد. اگر بیمار در حرکت سایر قسمت های بدن یا صحبت کردن مشکل داشته باشد، این نشانه سکته مغزی است. فلج بل در بیشتر موارد فلج صورت بدون علائم دیگر است.

READ  شناسایی 87 بیمار جدید مبتلا به کووید 19/ 4 فوتی دیگر طی 24 ساعت گذشته

3. درمان های موثر در دسترس هستند

رایج ترین درمان برای فلج بل، استروئیدهای با دوز بالا است که توسط پزشک برای کاهش التهاب اعصاب آسیب دیده تجویز می شود. مهم است که این روش در اسرع وقت انجام شود. گاهی اوقات داروهای ضد ویروسی نیز می توانند مفید باشند. با این حال، این درمان بحث برانگیز است، زیرا به طور کامل ثابت نشده است که این ویروس باعث فلج بل می شود و اگر بیمار داروهای ضد ویروسی دریافت کند، با استروئید درمانی ترکیب می شود. در هر صورت، روند بهبودی حدود دو هفته طول می کشد. سپس پزشک می تواند بهبودی بیمار را ارزیابی کند.

4. بهبودی می تواند غیر قابل پیش بینی باشد

ضعف صورت به دلیل فلج بل معمولاً تنها چهار روز تا یک هفته طول می کشد. اما بهبودی کامل می تواند هفته ها تا ماه ها طول بکشد. با این حال، هیچ راه خوبی برای پیش‌بینی اینکه کدام بیماری بهبود می‌یابد و کدام نه وجود ندارد. البته اگر فردی به این بیماری مبتلا باشد و دچار فلج کامل صورت شود، ممکن است بهبود نیابد.

همچنین مشاهده شده است که بسیاری از بیماران مبتلا به فلج بل که زخم‌هایی در گوشه‌های خود دارند، به خوبی سایرین بهبود نمی‌یابند، که ممکن است به دلیل فلج بل، یک ویروس ناحیه‌ای باشد که از بهبودی کامل جلوگیری می‌کند.

5. فیزیوتراپی تخصصی می تواند به بهبودی کمک کند

نوع خاصی از فیزیوتراپی به نام «بازآموزی عصبی عضلانی» برای افراد دارای علائم فلج بل وجود دارد که لزوماً فیزیوتراپی معمول با وزنه و کار بر روی قدرت و تعادل نیست. در این موارد، بازآموزی دقیق عضلات صورت در نظر گرفته می شود. اگر بیمار بهبودی ضعیفی داشته باشد، سم بوتولینوم و جراحی ممکن است مفید باشد.

READ  چگونه اضطراب کودکان را کاهش دهیم؟

بیشتر بخوانید:

افزایش فلج صورت در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا