یک سوم واردات کشور از طریق قاچاق تامین می شود

عصر بانک ؛ نوشت: ممنوعیت واردات موافقان و مخالفانی دارد. تعداد زیادی از تولیدکنندگان معتقدند که به دلیل هزینه‌های بالای تولید در ایران و سایر محدودیت‌ها، نمی‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند و باید شرایطی را که تولیدکنندگان کشورهای مبدأ واردات دارند، در نظر بگیرند. همچنین تولید داخلی از نظر ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری برای کشور حائز اهمیت است. از سوی دیگر، مخالفان ممنوعیت واردات معتقدند این وضعیت حق انتخاب تولیدکننده را زیر سوال می برد و منجر به شکل گیری بازار انحصاری کالاهای بی کیفیت بومی و افزایش قیمت آن می شود.

2150 قلم کالا در کشور ممنوع شد

مهرماه امسال، وزارت امنیت فهرست جدیدی از کالاهای مشمول ممنوعیت واردات را اعلام کرد. سیاست ممنوعیت واردات از سال 1396 با شروع بحران ارزی در دستور کار قرار گرفت و هر ساله دو گروه کالایی 4 و 27 در این فهرست اعلام می شود که مشمول ممنوعیت واردات می شوند. امسال این لیست برای گروه 4 طولانی تر است و به گفته سخنگوی وزارت امنیت، خودرو تنها کالای مهمی است که از آن لیست حذف شده است. البته برخی از خودروهای معروف به خودروهای لوکس همچنان در لیست ممنوعه قرار دارند. بسیاری از منتقدان این ممنوعیت بر این باورند که این رویه آدرس اشتباهی به بخش‌های مختلف تجارت و تولید می‌دهد. این چنین است، با وجود اینکه تولید برخی کالاها در کشور سودآور نیست، نیاز بازار را به طور کامل تامین نمی کند و کیفیت مورد نظر مصرف کنندگان را ندارد. از طرفی واردکننده رسمی را به سمت تجارت غیررسمی سوق می دهد.

جستجو را نمی توان سرکوب کرد

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص می گوید: وقتی به عملکرد اقتصاد ایران در سال های اخیر نگاه می کنیم، دو موضوع در شکل گیری بسترهای قاچاق نقش اساسی داشته است. یک موضوع تداوم نیاز به کالاهای قاچاق است و موضوع دیگر به نحوه نظارت بر این حادثه مربوط می شود.

یک سوم واردات کشور از طریق قاچاق تامین می شود

وی با اشاره به سیاست‌های محدودیت وارداتی که در سال‌های اخیر در اقتصاد ایران وجود داشته است، گفت: با توجه به محدودیت‌های ارزی و سیاست‌های اعمال‌شده توسط دولت‌ها، شاهد آن هستیم که نه تنها کالاهای ممنوعه، بلکه حتی بسیاری از کالاهای مصرفی مشمول ممنوعیت واردات می‌شوند. ما با ممنوعیت واردات بیش از 2000 قلم کالا مواجه هستیم، فقط به این معنی است که واردات رسمی را محدود کرده ایم و بر تقاضای نهایی بازار تأثیری نداشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: اگرچه علاوه بر مدیریت منابع ارزی، حمایت از تولید داخلی به عنوان یک نیت خیرخواهانه نیز در سیاست های محدودکننده واردات نقش داشته است، اما سوال اینجاست که چه باید بکنیم. با تقاضای واقعی برای کالاهای قاچاق. وقتی با ممنوعیت واردات از لوازم خانگی گرفته تا لوازم بهداشتی و اسباب بازی مواجه هستیم، به این معنا نیست که دیگر دنبال این کالاها برای نمونه های خارجی نیست، بلکه نحوه تامین این خواسته ها تغییر کرده است. حتی در بسیاری از خانواده‌ها خرید از خارج از کشور انجام می‌شود، بنابراین بر اساس گزارش مرکز آمار، بر اساس آمار فرهنگ رفتار خانوار در سال ۱۳۹۸، از خانوارهایی که در سال ۱۳۹۸ اقدام به خرید لوازم برقی کرده‌اند، ۵۱.۸ درصد از این لوازم برقی داخلی بوده است. تولید شده، 36.8٪ لوازم الکتریکی تولید شده در خارج از کشور، 11.4٪ از هر دو نوع لوازم الکتریکی داخلی و خارجی را تشکیل می دهد.

READ  بازار خودرو منتظر نتیجه مذاکرات در وین است/ قیمت نهایی سمند، تیبا، دنا و کوئیک

حریری با بیان اینکه تا زمانی که این ساختار تغییر نکند سطحی از قاچاق وجود دارد، تصریح کرد: در این فضا برای مبارزه با قاچاق باید به سراغ اصول اولیه رفت. در اینکه برخی از قاچاقچیان وارد کشور می شوند شکی نیست اما این سوال ماست که سهم 12 نفر در قاچاق چقدر است و البته چه افرادی از این افراد برای واردات کالا استفاده می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین معتقد است که تجارت سیاه یا کالاهای ممنوعه مشکلی است که در اکثر کشورها وجود دارد، اما مانند ایران برای این کالاهای ممنوعه مشکلاتی مانند عوارض بالای واردات که شرایط را برای تجارت مخفی فراهم می کند، وجود ندارد. اعمال و نهایی شبکه بانکی با نظارت بر صرافی ها اجازه انتقال پول سخت را نمی دهد. بنابراین برای محدود کردن قاچاق باید هم بسترهای ایجاد آن را محدود کنیم و هم بر نحوه انتقال پول نظارت دقیق داشته باشیم، موضوعی که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه می شود.

یک سوم واردات کشور از طریق قاچاق تامین می شود

سلاخورازی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، واردات کالاهای قاچاق را یکی از مصادیق فساد در همایش مبارزه با فساد دانست.

یک سوم واردات کشور از طریق قاچاق تامین می شود

حسین صلاح ورزی افزود: تقریباً هر دولت، مجلس و رئیس قوه قضائیه که آمده است بر لزوم مبارزه با فساد تاکید کرده اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه واردات با وجود قوانین و مقررات زیادی که برای ممنوعیت های غیر تعرفه ای وجود دارد، حدود 2000 قلم کالا ممنوعیت واردات اعمال شده است که این امر باعث توسعه قاچاق شده است که یکی از آنهاست. از مصادیق فساد آماری نشان می دهد که یک سوم واردات کشور قاچاق است.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی اشتباه بود

در اواسط دهه 1400 گروهی از تولیدکنندگان لوازم خانگی طی نامه ای به رهبری خواستار جلوگیری از واردات محصولات خانگی کره ای به منظور حمایت از تولید داخلی شدند. درخواستی که در نهایت منجر به بسته شدن راه جدیدی شد که می توانست شرایط بازار را بهبود بخشد.

پس از اجرای این ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، تولیدکنندگان داخلی فرصت طلایی برای افزایش تولید محصول و افزایش عرضه در بازار داشتند، ما در بازار بودیم و شرایط به گونه ای پیش رفت که بازار لوازم خانگی نیز دچار مشکل شد. سرنوشت صنعت خودرو و تبدیل به یک انحصارگر.

READ  اتفاق عجیبی در بازار افتاد؛ آیا گوشت قرمز ارزان است؟

اگرچه در این مدت تولیدکنندگان داخلی قول ارتقای سطح کیفی و تعدیل قیمت کالاها را داده بودند، اما در حال حاضر به دلیل افزایش بیش از حد انتظار قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، بازار لوازم خانگی در رکود به سر می برد و به همین دلیل ترجیح می دهند گران بخرند. – کالاهای خارجی باکیفیت، حتی اگر این محصولات از مبادی غیررسمی به کشور قاچاق شده باشد. به همین دلیل تمایل خریداران به خرید کالاهای داخلی با کیفیت متوسط ​​و پایین اما با قیمت بالا کاهش یافته است.

مدیرکل اسبق اداره کل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشتر در این زمینه اظهار داشت: مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی اشتباه بوده و هیچ یک از اهداف آن محقق نشد. اجتهادی ممنوعیت واردات برخی از کالاهای خانگی را ناشی از محدودیت های ارزی دانست و گفت: مشکل اینجاست که برخی از شرکت های داخلی کالاهای کامل را تحت عنوان قطعات وارد می کنند.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اذعان به وجود قاچاق رسمی در حوزه لوازم خانگی تصریح کرد: حجم زیادی از کالاهای قاچاق به دلیل رویه های گمرکی معیوب مانند ته لنگ و کول بری وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور در درجه اول حمایت از تولید داخلی و صرف ذخایر ارزی برای کالاهای ضروری مردم بود، اما آیا این امر از تولید داخلی حمایت می کرد یا ارز کنترل می شد؟! این تصمیم اشتباه به نظر می رسد و هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

حقوق مشتری سلب شده است

به گفته برخی فعالان اقتصادی و با استناد به برخی گزارش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در برخی موارد ممنوعیت ورود این کالاها منجر به قاچاق بیشتر شده است. با توجه به این روند، این فعالان به این نتیجه می رسند که این گونه کالاهای داخلی یا کیفیت مناسبی ندارند و یا برای مصرف داخلی کافی نیستند و بنابراین واردات آنها غیرقانونی و قاچاق است. به گفته بسیاری از فعالان کسب و کار، این روند واردات کالا به دلیل پرداخت نشدن حقوق ورودی به خزانه دولت آسیب می زند و به اقتصاد و سلامت خانوارها آسیب وارد می کند. این کالاها فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش بوده و در مواردی این کالاها تقلبی بوده و کیفیت لازم را ندارند.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا