گوترش از دیدار خود با پوتین دفاع کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که در اتریش به سر می برد، در یک کنفرانس خبری در وین گفت: گفتگو با رهبر روسیه کاملاً منطقی بود. صحبت با هر بازیگری که در بحران کنونی دخیل است کاملا منطقی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که دیدار با پوتین “نتایج قطعی” داشته و منجر به تخلیه غیرنظامیان گرفتار شده در ماریوپل شده است.

گوترش در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا سفر او به مسکو سفر درستی بوده است، گفت: «فکر می‌کنم زندگی غیرنظامیانی که از پناهگاه‌های ماریوپل نجات یافته‌اند ارزش دیدن با همه در سراسر جهان را داشت. پس قطعا کار درستی بود.

دبیرکل سازمان ملل در اواخر ماه گذشته با پوتین در مسکو دیدار کرد و سپس به کیف سفر کرد تا با ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کند که این سفر با انتقادات زیادی مواجه شد.

رئیس جمهور روسیه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حل و فصل مسائل مربوط به کریمه و دونباس قبل از ارائه تضمین های امنیتی به اوکراین شد.

اینترفاکس به نقل از ولادیمیر پوتین در دیدار با آنتونیو گوترش گفت روسیه نمی تواند تضمین های امنیتی اوکراین را بدون حل و فصل اختلافات کریمه و دونباس امضا کند.

پوتین گفت که اوکراینی ها در دو بند از پیش نویس توافقنامه ذکر کرده اند که این مسائل در دیدار سران دو کشور حل خواهد شد. برای ما روشن بود که اگر این مسائل حل نشده را به رهبران دو کشور ارجاع دهیم، هرگز حل نمی شود. در این صورت، ما نمی‌توانیم ضمانت‌های امنیتی را بدون حل و فصل مسئله سرزمینی کریمه، سواستوپل و جمهوری دونباس امضا کنیم.

READ  پوتین: مذاکرات با اوکراین به بن بست رسیده است

با این حال، او گفت که مذاکرات بین دو کشور به صورت آنلاین ادامه دارد و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات نتیجه مثبتی داشته باشد.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما در استانبول پیشرفت قابل توجهی داشته ایم زیرا همکاران اوکراینی ما الزامات امنیتی اوکراین و ضمانت های امنیتی بین المللی را به موضوعاتی مانند مرزهای بین المللی پذیرفته شده اوکراین مرتبط نکرده اند، اما متأسفانه پس از توافق صورت گرفته است. در مذاکرات با اقدامات تحریک آمیزی در بوچا مواجه شدیم که ربطی به ارتش روسیه ندارد.

پوتین گفت: پس از آن، موضع مذاکره کنندگان اوکراینی برای توافق بیشتر به طرز چشمگیری تغییر کرده است. آنها دوباره مسائلی مانند تضمین های امنیتی و سرزمین های کریمه، سواستوپل و جمهوری های دونباس را مطرح کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در همان زمان در مصاحبه با CNN دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بسیار مفید و مفید توصیف کرد و افزود: جنگ تنها در صورتی پایان می یابد که روسیه در اوکراین تصمیم بگیرد.

وی گفت: واضح است که پوتین با من در مورد اصل مداخله سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ برای عقب نشینی غیرنظامیان از ماریاپل به منطقه امن در اوکراین موافق بود.

گوترش گفت: “جنگ در اوکراین با یک جلسه به پایان نمی رسد. جنگ در اوکراین در صورت تصمیم فدراسیون روسیه پایان می یابد، اما پس از آتش بس و یک سری توافقات سیاسی می توانیم جلسات زیادی داشته باشیم.” اما آنها به جنگ پایان نمی دهند.

311311


منبع

READ  وزیر خارجه قطر: پیام آمریکا را به ایران رساندیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا