گاردین: روسیه برنده جنگ اقتصادی است

لری الیوت در مقاله ای در گاردین نوشت: «اثرات نامطلوب تحریم ها به معنای افزایش هزینه سوخت و غذا برای بقیه جهان است – و ترس از یک فاجعه انسانی در حال افزایش است. دیر یا زود باید معامله ای انجام شود. سه ماه از آغاز جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه می گذرد و طبق برنامه پیش نمی رود. برعکس، وضعیت واقعاً بد است. تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین نه به این دلیل اعمال شد که بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شد، بلکه به این دلیل که بهتر از دو روش دیگر موجود بود: انجام هیچ کاری یا شرکت در خصومت‌ها.

با این حال، هیچ نشانه فوری از خروج نیروهای روسیه از اوکراین وجود ندارد، و این چندان تعجب آور نیست، زیرا تحریم ها تأثیر نامطلوبی بر افزایش قیمت صادرات نفت و گاز روسیه داشته است و به طور چشمگیری تراز تجاری و بودجه برای تلاش های نظامی را افزایش داده است. . . در چهار ماه اول سال 2022، پوتین مازاد حساب جاری 96 میلیارد دلاری (76 میلیارد دلاری) داشت که بیش از سه برابر رقم مشابه در سال 2021 بود.

زمانی که اتحادیه اروپا در اوایل این هفته ممنوعیت نسبی صادرات نفت روسیه را اعلام کرد، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت و کرملین را با سود مالی غیرمنتظره جدیدی مواجه کرد. روسیه مشکلی برای یافتن بازارهای جایگزین برای انرژی خود ندارد و صادرات نفت و گاز به چین در ماه آوریل نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

این بدان معنا نیست که تحریم ها برای روسیه بی خطر هستند. صندوق بین المللی پول تخمین می زند که با کاهش واردات از غرب، اقتصاد امسال 8.5 درصد کوچکتر خواهد شد. روسیه نیازهای اساسی برای حفظ اقتصاد خود دارد، اما به مرور زمان تمام خواهد شد.

READ  باشگاه نیوز آنلاین: تأثیر جنگ در اوکراین بر بازار انرژی، خاورمیانه و برجام

اروپا نیز به تدریج وابستگی خود به انرژی روسیه را قطع می کند و بدین ترتیب از بحران مالی فوری برای پوتین جلوگیری می کند. این رول قوی است – به لطف کنترل های سرمایه مناسب و مازاد تجاری. کرملین زمان دارد تا منابع جایگزین را از کشورهایی که می خواهند تحریم های غرب را دور بزنند، بیابد.

مشکلات پیش روی فقیرترین کشورهای جهان بسیار متفاوت است. برای برخی، این موضوع رکود تورمی نیست، بلکه قحطی ناشی از مسدود شدن ذخایر گندم در بنادر دریای سیاه اوکراین است.

به گفته دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا: «در حال حاضر سیلوهای غلات در اوکراین پر هستند. در همین حال، 44 میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی می‌میرند.

شکست کامل پوتین در میدان نبرد یکی از راه های پایان دادن به جنگ است، هر چند با توجه به این شرایط، این امر چندان محتمل به نظر نمی رسد. عواقب احتمالی دیگری نیز وجود دارد. یکی این است که محاصره اقتصادی در نهایت نتیجه خواهد داد و تحریم های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. توافق دیگر مذاکره است.

پوتین بدون قید و شرط تسلیم نمی شود و احتمال عوارض جانبی شدید جنگ اقتصادی آشکار است: بدتر شدن استانداردهای زندگی در کشورهای توسعه یافته. قحطی، شورش مواد غذایی و بحران بدهی در کشورهای در حال توسعه.

در حال حاضر، رسیدن به سازش با کرملین دشوار است، اما واقعیت اقتصادی تنها یک چیز را نشان می دهد: دیر یا زود توافق حاصل خواهد شد.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا