کیهان: پنج تدبیر دولت که موجب موفقیت در آغاز طرح ساماندهی یارانه‌ها شد


روزنامه همشهری در این باره نوشت: اصلاح نحوه پرداخت یارانه ها یکی از شعارهای دولت سیزدهم بود که در میان برنامه های کاندیداها در تبلیغات ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی خودنمایی کرد. او در سال اول ریاست جمهوری خود تصمیم گرفت به آن وعده انتخاباتی عمل کند. رئیس دولت سیزدهم و اعضای کابینه در 9 ماهه نخست دولت، موضوع را با مردم مطرح کردند و در جلسات مختلف اقتصادی و نخبگانی، رئیس جمهور و اعضای کابینه به تدریج افکار عمومی را برای حذف نهایی ارز آماده کردند. 4200 تن این در حالی است که در دولت گذشته تصمیم افزایش قیمت بنزین در سال 1398 با سیاست سکوت و تکذیب مکرر چنین اتفاقی در بیانیه های دولت وقت مواجه شد.

سرانجام به طرز شگفت انگیزی و زننده، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۸۸ و به دنبال آن، حواشی متعدد اعتراضی رخ داد. تشریح همزمان سازوکارهای برداشت به اصطلاح ارز دولتی از کالاهای اساسی و ارائه کارت الکترونیکی برخی اقلام اساسی، بخشی از توضیحات دولت به مردم در این فرآیند بود. خصلت قبول مسئولیت و قطعیت تصمیم دومین اقدام صحیح رئیس دولت در این راستا بود. پرهیز از رفتارهای غیرصادقانه مانع از امنیت یک بحث اقتصادی در کشور شد و رفتار دولتمردان نقش اساسی در اتخاذ چنین تصمیمی داشت. اطلاع از جزییات این تصمیم و عواقب آن حداقل برای سران دولت آشکار بود و با علم به جوانب آن هرگز به دنبال اجرای مرموز و پشت پرده و در کمال تعجب مردم چنین تصمیمی نبودند. تصمیم مشابهی که سه سال پیش و در جریان گرانی بنزین گرفته شد، فضای عمومی کشور را امن کرد، گویی نه ذهن کابینه روحانی از تصمیم درست برای افزایش قیمت بنزین مطمئن بوده و نه عزم اجرای چنین تصمیمی دارد. به درستی. ضمیر ناخودآگاه روحانیت قبل از گرانی بنزین برای اجرای چنین تصمیمی نگران و تکان خورده بود!

READ  هزینه‌های عجیب درس‌خواندن / گرانی مدرسه و قصه‌های هزارشب‌اش

تکمیل اجرای کالاهای یارانه ای، سومین حرکت بعدی درایت دولت سیزدهم برای آماده سازی همزمان مردم و دولت بود. تدبیر آن زمان تیغ ​​برنده ای بود که در صورت تمهیدات نادرست می توانست برعکس عمل کند و به جای 2 ماه آرامش، 2 ماه آشفتگی و هرج و مرج در جامعه ایجاد کند. تامین فناوری و زیرساخت های الکترونیکی صدور کارت یارانه کار ساده ای نبود و نمی توانست یک شبه در اختیار مردم قرار گیرد. تنها کافی بود که دولت با اعلام تخصیص این کارت ها بدون مبنای مناسب، رفت و آمد مردم به فروشگاه ها برای خرید اقلام اساسی را چند برابر کند.

چهارمین گام مثبت که با جسارت دولت در این تصمیم همراه بود، تخصیص اعتبار و حساب و دفاتر معادل حذف ارز ترجیحی برای یک دوره موقت تا اجرای مرحله نهایی تخصیص کالاهای یارانه ای بود. حداکثر نفوذ امنیت روانی و اعتماد عمومی در این مرحله ایجاد شد تا افکار عمومی از پیش بینی دولت قبل از حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی مطمئن شوند. با وجود اینکه تصور می شد مهلت برداشت از حساب مردم تا دو ماه آینده تمدید شود، اما دولت مدت زیادی منتظر جمعیت نشد. همه مقدمات و مقدمات برای مرحله بعدی آماده بود. پنجمین اقدام موثر دولت صدور مجوز بلافاصله 2 روز پس از تایید حساب ها و محاسبه اقلام یارانه ای با قیمت های جدید بود. در عین حال، مردم با یافتن قیمت های جدید در فروشگاه ها می توانند مابه التفاوت یارانه را پرداخت کنند. دولت سیزدهم با پرهیز از اشتباهات افزایش قیمت بنزین در دوره قبل، تجربه موفقیت بزرگی را در «دولت مردمی» رقم زد و در صورت انجام سایر اقدامات تا اجرای نهایی طرح و تخصیص دارایی ها. ، احتمال اصلاحات اساسی اقتصادی بیشتر خواهد بود.

READ  سهم مسکن از هزینه‌های خانوار ایرانی به تفکیک استان‌ها

2323


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا