کاهش قیمت مسکن در برخی نقاط تهران آغاز شد/ این خانه ها توسط مالکان منفجر شد

پایان نوروز معمولا با افزایش نسبی معاملات مسکن همراه است اما امسال با توجه به کاهش توقعات از مذاکرات هسته ای و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، پیش بینی می شود بازار همچنان رکود داشته باشد.

آگهی های املاک هنوز پر از اقلام خالی بزرگ است که در دست فروشندگان باقی مانده است. از سوی دیگر کمبود آشکار واحدهای کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرف کننده وجود دارد. مشاوران املاک از تداوم کاهش قیمت ها در برخی مناطق شمالی پایتخت خبر می دهند.

با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان پیش بینی می شود بازار مسکن از امروز به رکود ادامه دهد. البته این بازار از اواسط سال گذشته به دلیل تحت الشعاع قرار گرفتن مذاکرات هسته ای با کاهش انتظارات روبه رو بوده و این وضعیت همچنان حاکم است.

وضعیت بازار مسکن در اولین روز پس از تعطیلات

بررسی ها نشان می دهد که روند خرید و فروش ملک در تهران به ویژه در نیمه شمالی افزایش یافته است و دو منطقه پرتردد تهران یعنی محله های 5 و 4 نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سطح قیمت در منطقه 5 بین 35 تا 45 میلیون تن در هر متر مربع و در منطقه 4 از 22 تن در متر مربع شروع می شود و تا 35 میلیون تن متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپارس شرقی است و تعرفه ها در مناطقی مانند سوهانک، شمس آباد، پاسداران، شیان و لویزان که در منطقه 4 قرار دارند بسیار بیشتر از این ارقام است.

همانطور که دوست دارید یک آپارتمان مجلل و نیمه لوکس بزرگ به دست صاحبانی می رسد که حالا با رکود بازار استراتژی اقتصادی خود را تغییر داده اند.

READ  درخواست تغییر حقوق ۱۴۰۲ کارگر از شورای عالی کار

سایر بازدهی سرمایه حتی با نرخ سود بانکی از خواب سرمایه در بازار مسکن جذابتر شده است. این وضعیتی است که بانک ها از نرخ مصوب پیروی می کنند. همانطور که برخی کارشناسان با اشاره به احتمال کسری بودجه دولت، انتظار دارند نرخ سود بانکی بالای 22 درصد باشد.

تورم بازار مسکن تهران در بهمن ماه 1396 به کمترین حد خود از دی ماه 1396 رسید و در آذرماه 1396 تحت تأثیر عوامل سیاسی، افزایش نقدینگی و ورود سرمایه به بازارهای غیرمولد، روند رونق نسبی معاملات آغاز شد و قیمت مسکن افزایش یافت. در دی ماه 1396، تورم سالانه مسکن در تهران به 16.7 درصد رسید. این رشد پس از آن صورت گرفت که نرخ افزایش قیمت مسکن در ماه های گذشته معمولاً زیر 10 درصد بود.

روند صعودی قیمت مسکن از ژانویه 2017 آغاز شد و در نوامبر 2016 با نرخ رشد سالانه 118 درصد به بالاترین نرخ رشد قیمت در 34 ماه گذشته رسید. سپس روند صعودی سالانه قیمت ها کاهش یافت و در فوریه 1400 به 16.4% رسید. این کمترین نرخ رشد قیمت از ژانویه 2017 است.

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا