چگونه ورود ویروس به بدن را کاهش دهیم؟


برخی از بیماری ها با فصل همگام هستند. گویی عوامل آنها با شروع فصل مورد نظر فعال می شوند و روزگارمان را سیاه می کنند. آبریزش بینی، تب، حساسیت و هر چیزی که ما آن را سرماخوردگی می نامیم، در اواخر پاییز و اوایل زمستان ظاهر می شود و همه اینها زیر سر «بینی» است! بله، چیزی که شنیدید درست است. اما چرا این عضو در فصل زمستان به سلامت ما خیانت می کند و باعث سرماخوردگی می شود؟

در فصل سرما، مردم زمان بیشتری را در خانه می گذرانند. در نتیجه حجم ویروس های احتمالی افزایش می یابد. از سوی دیگر، ویروس ها در هوای خشک داخل خانه عمر طولانی تری دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا هوای سرد و مرطوب در این فصل می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد یا خیر. محققان اخیراً در مورد عملکرد سیستم ایمنی در دستگاه تنفسی و در قسمت فوقانی آن یعنی بینی مطلع شده اند. مطالعه این محققان نشان می‌دهد که هر چه دماغ و راه‌های هوایی گرم‌تر باشد، احتمال حمله ویروس‌ها به بینی و کشتن آن‌ها در اثر سرماخوردگی کمتر است، اما وقتی هوا سرد است، ویروس‌های موجود در بینی تازه می‌شوند. ایمنی در ناحیه بینی کاهش می یابد و چند ساعت بعد علائم سرماخوردگی ظاهر می شود.

کیسه های جاذب ویروس

وقتی نفس می‌کشید، سلول‌های بینی ذرات کیسه‌مانند کوچکی به نام وزیکول‌های خارج سلولی یا EVs آزاد می‌کنند. این ذرات به باکتری ها و ویروس های وارد شده به بینی حمله کرده و آنها را می بلعند. پس از اولین کشف، محققان دو سوال را مطرح کردند: اول، آیا می توان پاسخ ایمنی بینی به ویروس ها را تغییر داد؟ دوم، آیا کاهش دمای فضای بینی می تواند بر قدرت سیستم ایمنی در آن ناحیه تأثیر بگذارد؟ پاسخ هر دو سوال مثبت بود، اما چه؟

READ  پنج توصیه اساسی برای مهار ترس در کودکان

ویروس ها با هوای سرد تازه می شوند

محققان از بینی داوطلبان نمونه برداری کردند. نمونه یک گروه در دمای 37 درجه سانتیگراد و نمونه از گروه دیگر در دمای 32 درجه سانتیگراد (زیرا دمای حفره بینی کمتر از دمای بدن زمانی است که در خارج از منزل هستیم و در معرض هوای سرد قرار داریم) کشت داده شد. در شرایط طبیعی گرمای بدن، وزیکول‌های خارج سلولی کوچک در بینی ما ویروس‌ها را فریب می‌دهند و باعث می‌شوند که ویروس‌ها به آن وزیکول‌ها بچسبند و به جای چسبیدن به سلول‌های واقعی و تکثیر و ایجاد بیماری، آنها را بخورند. اما زمانی که فضای داخل بینی به دلیل نزدیکی هوای سرد دچار افت دما می شود، این سیستم محافظ تکان می خورد و مانند قبل عمل نمی کند. بنابراین، ویروس ها می توانند باعث بیماری شوند.

تحقیقات گروه تحقیقاتی دانشگاه ییل در سال 2015/1394 نیز نشان داد که توانایی تکثیر ویروس‌های بینی خاص به نام «رینوویروس‌ها» – که عامل سرماخوردگی هستند – زمانی که دما در بینی پایین است سریع‌تر است. این وضعیت در مورد ویروس آنفولانزا نیز صدق می کند. این یافته ها نشان می دهد که روسری ابزار مهمی در فصل زمستان است! بنابراین، قبل از خروج از خانه، روسری بپوشید و آن را دور بینی و دهان خود بپیچید تا دمای بینی خود را حفظ کرده و از انتشار ویروس ها و سرماخوردگی ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

راه حل های رفع خستگی چشم / روزی چند بار چشمان خود را بشوییم؟

سردردهای مکرر چه علائمی دارند؟

233236


منبع

READ  آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت/ سامانه بارشی ورودی به غرب کشور
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا