چگونه باکتری های مفید روده را افزایش دهیم؟/ راهکارهایی برای حفظ سلامت روده

عوامل مختلفی می توانند باعث از بین رفتن تعادل در میکروبیوم روده شوند که مهم ترین آنها استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، قند و مصرف ناکافی فیبر است. همه این عوامل می توانند از رشد باکتری های خوب در روده جلوگیری کنند. با این حال، با توجه به وزارت بهداشت و درمان و دفتر ارتقای سلامت، روش های شناخته شده ای برای بهبود سلامت روده وجود دارد:

_ خواب کافیکورتیزول که یک هورمون مرتبط با استرس است، اثر مخربی بر میکروبیوم روده دارد. برای کاهش سطح هورمون کورتیزول، مطمئن شوید که 8 ساعت در شب به اندازه کافی بخوابید. بهداشت خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از خواب وسایل الکترونیکی را روشن نکنید و اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید.

تحرک کافی: ورزش متوسط ​​راهی مطمئن برای کاهش سطح استرس و به حداقل رساندن ترشح کورتیزول است. ورزش خود عاملی است که باعث افزایش ترشح اندورفین می شود. یک انتقال دهنده عصبی که منجر به احساس خوب و بهبود کیفیت خواب می شود. در عوض، ورزش بسیار شدید اثر معکوس دارد و منجر به افزایش استرس و آسیب به میکروبیوم می شود.

_ در صورت امکان از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید: میکروبیوم مجموعه موجوداتی است که در روده زندگی می کنند. آنها نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ما از جمله عملکرد مغز و سیستم ایمنی دارند. عدم تعادل باکتری های مفید روده عامل مهمی در افزایش خطر بیماری های مزمن به ویژه پارکینسون، آسم، آلرژی ها و حتی بیماری های روانی است. در این میان درمان آنتی بیوتیکی برای از بین بردن عفونت راهی برای برهم زدن تعادل باکتری های مفید روده است و ۱۲ ماه طول می کشد تا میکروبیوم پس از مصرف آنتی بیوتیک به حالت سالم برگردد. اگر نیاز جدی به مصرف آنتی بیوتیک دارید، توصیه های لازم را از پزشک خود در مورد نحوه مصرف این داروها برای بهبود سلامت خود بگیرید.

READ  جزئیات بیشتر هک سیستم های شهرداری تهران/ تخلف «تهران من» و شبکه دوربین های مدار بسته

_ کاهش مصرف داروهای ضد التهاب، ضد اسیدها و قرص های ضد بارداری: آنتی بیوتیک ها تنها داروهایی نیستند که به میکروبیوم آسیب می رسانند. قرص های ضد بارداری و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین به همراه آنتی اسیدها دارای خواصی مشابه آنتی بیوتیک ها هستند و باید از مصرف بیش از حد آنها خودداری شود.

مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک: افزایش مصرف غذاهای تخمیر شده سلامت روده و تعادل میکروبیوم روده را تقویت می کند. ماست، کفیر، کلم ترش و سایر غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا شاهد افزایش باکتری های مفید روده باشید. مارچوبه، تره فرنگی و پیاز نیز سرشار از پروبیوتیک هستند.

_ پرهیز از مصرف زیاد شکر: مصرف زیاد قند، کربوهیدرات های ساده، شیرینی ها و همچنین نان سفید و ماکارونی باعث کاهش باکتری های مفید و افزایش باکتری های مضر در روده می شود.

مصرف برخی مکمل ها: مکمل هایی مانند روغن ماهی و مکمل های پروبیوتیک با کیفیت بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته مصرف این مکمل ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تمایلی به مصرف غذاهای تخمیر شده نداشته باشید.

چگونه باکتری های مفید روده را افزایش دهیم؟/ راهکارهایی برای حفظ سلامت روده

بیشتر بخوانید:

بخشش لازم است، خودت را نکش!

چرا آگاهی انسانی ما روز به روز متفاوت است؟

35236


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا