چه کسی مسئول جبران خسارت سیل است؟


علی نجفی توانا در مورد چه کسی مسئول جبران خسارت آسیب دیدگان بلایای طبیعی است؟ وی گفت: مسئولیت جبران خسارت بر اساس اصول حقوقی و قانون مسئولیت مدنی در قبال افرادی است که حسب مورد خسارت مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد کرده اند.

وی افزود: در قوانین اکثر کشورهای دنیا در مواردی که حادثه به دلیل فورس ماژور رخ می دهد و خسارت وارد می شود; در مورد وقوع هر نوع اجبار مادی یا زورگویی، هیچ کس مسئول القاعده نیست، اما در اموری مانند سیل، آتش سوزی و سایر بلایای طبیعی از قبیل طغیان رودخانه ها، موضوع دو جانبه است، یعنی: از یک طرف بحث قدرت قهری است و از طرف دیگر اعمال وظایف حاکمیتی است که گاهی ممکن است شامل دخالت افراد سیاسی و غیره باشد.

این وکیل دادگستری گفت: به عنوان مثال اگر شخصی در مسیر رودخانه ها و در محدوده آنها خانه ای بسازد، دولت مکلف است از آن جلوگیری کند، اما ضرر مالی ناشی از قاعده عمل متوجه شخص متضرر شده است. در عین حال، دولت با دو وظیفه بسیار روشن روبرو است. یکی تعهد به عمل، یعنی با اقدامات پیشگیرانه و در عین حال جلوگیری از اعمالی که ممکن است بعداً به مردم آسیب برساند، مانند ساختن خانه یا بناهای دیگر در مسیر رودخانه ها و کوه ها و غیره. دیگری اتخاذ تدابیر اساسی ضروری برای ایجاد امنیت در چنین مواردی است. مانند ایجاد سد و قفل یا ایجاد کنارگذر در ورودی شهرها. علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، اقدامات واکنشی نیز با اطمینان نیروی انتظامی انجام می شود، مانند تخریب سازه های غیرمجاز.

READ  با این روش ها از درد پا در شب خلاص شوید

نجفی توانا ادامه داد: در بحث جبران خسارات نیز اگر دولت علیرغم وجود قوانین و مقررات خاص در خصوص مدیریت بحران و سیل، به تعهدات خود عمل نکند و اقدامات لازم را انجام ندهد و خساراتی به افراد وارد شود؛ دولت به دلیل وظیفه حاکمیتی خود موظف است خسارات وارده را حتی اگر مقصر نباشد جبران کند. در چنین مواردی تقصیر بالفعل نیست بلکه منفعل است و تساهل به معنای سهل انگاری است.

وی یادآور شد: در چند دهه گذشته با این نوع حوادث مواجه بوده ایم و گاهی دولت به نوعی مسئولیت را بر عهده گرفته است. البته اگر افرادی در این گونه حوادث دخیل باشند، یعنی مثلاً بدون کسب مجوز و بدون رعایت آن، امکاناتی را در مسیر این جریان ها یا بر خلاف قانون قرار داده باشند. مسئولیت رسیدگی به این امور بر عهده آنها خواهد بود.

این وکیل دادگستری افزود: متأسفانه در طول سالیان متمادی همیشه در زمان وقوع بحران و با گذر از بحران و فراموشی عواقب آن و به فراموشی سپرده شدن مشکل در افکار عمومی به بحران فکر می کنیم. مدیران جامعه عمدتاً تمایلی به پیشگیری از حوادث و حوادث احتمالی ندارند و این درد در کشور ما مزمن شده است. پس هر طور هم که به وقایع نگاه کنیم، فقط شیون بعد از واقعه اتفاق می افتد و زلزله و سیل و طوفان به مرور زمان فراموش می شود; به همین دلیل است که ما فاقد برنامه های میان مدت و کوتاه مدت هستیم و همیشه در بیشتر موارد به جای برنامه ریزی برای آینده به لحظه و روز فکر می کنیم. شاید به دلیل ناکارآمدی مدیریت، شاید به دلیل تحریم ها و فشارهای بین المللی.

READ  اختلال خودشیفتگی؛ چگونه با احساس زشتی کنار بیاییم؟

وی در پایان گفت: از نظر حقوقی بر اساس قانون اساسی و قوانین موجود از جمله قانون مدیریت بحران، مسئولان مربوطه باید پیش بینی های لازم را در این زمینه داشته باشند و پیش بینی های بلند مدت برای شهرستان است. مدیران و مدیران کل کشور و پیش بینی های کوتاه مدت و میان مدت سازمان هواشناسی و مدیران بحران است. با توجه به کارشناسی و روشن شدن علت حادثه، تا زمانی که با نیروهای قهری مواجه نشویم، حوادث اخیر نوعی اجبار مادی است که باعث حادثه شده است، اما بخشی از این مسئولیت، پرداخت دیه و پرداخت خسارت و درصد تخلفات فرمانداری شهرستان و بخشداری و … خب.

بیشتر بخوانید:

کل کشور در حالت آماده باش است

هشدارهایی که خیلی دیر داده می شود؟ بدتر از سیل امامزاده داوود در انتظار مناطق جنوبی کشور

47231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا