چه زمانی نرخ ارز را واقعی کنیم؟


متوسط ​​نرخ تورم کشورهای دلاری در سال جاری زیر 4 درصد بوده است. بر این اساس، با توجه به تفاوت این دو درصد تورم، قیمت دلار در اوایل سال 1401 حدود 35000 تن برآورد شد، اما با توجه به اخبار رسیده از مذاکرات وین و خوش بینی های ناشی از جامعه خبری اقتصادی از یک سو. و محدودیت های اعمال شده برای واردکنندگان، صادرکنندگان و صرافان از سوی دیگر و تزریق بیش از تقاضا از سوی بانک محترم مرکزی، فنر قیمت را تشدید کرد و قیمت ها زیر 30 هزار تن باقی ماند.

اما اخیراً با توجه به سیاست‌های جدید، دولت به وضوح قصد دارد قیمت‌ها را واقعی کند که البته در شرایطی خاص، اقدامی خوشحال کننده خواهد بود.

شرط اول این است که این اقدامات جامع و شامل کلیه کالاها و خدمات (البته به جز سه عنصر آموزش، سلامت، امنیت و قضاوت) به ویژه انرژی، ارز و … باشد. ثانیاً اگر این عمل شروع شود، باید از جای درست شروع شود و با افراد اقناع کننده همراه باشد و مستمر باشد، در غیر این صورت اگر روی بیماری که از چند جا نیاز به جراحی دارد، عمل را شروع کنیم، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بیمار وارد شود. یا اگر وسط عمل رها کنیم و کار را متوقف کنیم خیلی بدتر از این است که اصلاً عمل را شروع نکنیم. یعنی اگر عملیات می خواهد به صورت پاره وقت انجام شود، بهتر است اصلا شروع نشود.
اخیراً در مورد قیمت آرد و نان، ضمن تایید آن، صحبت های زیادی مطرح شده است، اما شاید این بهترین راه برای شروع نباشد. شاید بتوان تحقق نرخ ارز و سپس حامل های انرژی را اولویت بالاتری دانست. به هر حال برای حامیان کشور آرزوی موفقیت و عاقبت بخیری برای مردم دارم.

READ  کاهش تقاضای بال و پر مرغ کنده / عرضه عمده ۱۱ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب

* رئیس سابق کانون صرافی ها

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا