چشم انداز پیچیده عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به یک همسایه غیر ناتو و دخالت او در محاصره هسته ای، تضمین دفاع متقابل طبق ماده 5، می تواند جاذبه جدیدی برای شرکای شمالی ناتو، فنلاند و سوئد باشد. در واقع، سیاستمداران فنلاندی روز سه‌شنبه بحث عضویت در هلسینکی را آغاز کردند و یک نظرسنجی جدید حاکی از حمایت از پیوستن به اتحادیه بود.

هر دو طرف در محاسبه هزینه ها و مزایای پیوستن به ناتو (برای حمله تلافی جویانه احتمالی پوتین، چه در طول فرآیند عضویت و چه بلافاصله پس از الحاق) مشکل دارند. اما از دیدگاه ناتو، قضیه ساده‌تر به نظر می‌رسد: افزودن فنلاند و سوئد می‌تواند در زمان عدم قطعیت، قابلیت‌های نظامی درجه یک و تزریق ارزش‌های دموکراتیک را به ائتلاف پیش‌بینی کند.

به طور سنتی، امکان پیوستن به ناتو، اما عدم اجرای آن، به عنوان یک عامل بازدارنده در استکهلم و هلسینکی تلقی شده است. روسیه از گسترش ناتو می ترسد و در نتیجه می تواند رفتار خود را در منطقه شمالی کاهش دهد. علاوه بر این، تفکر سنتی بر این باور بود که بدبینی روسیه در مورد مشارکت فنلاند و سوئد، محاسبات مسکو را در صورت بروز بحران پیچیده خواهد کرد. تهاجم اخیر پوتین و عقلانیت مشکوک می تواند اساساً این پویایی را تغییر دهد. با توجه به فضای امنیتی فزاینده غیرقابل پیش بینی اروپا، غرب از برنامه ریزی و مشاوره مشترک و مداوم برای ارزیابی حضور فنلاند و سوئد سود برده است.

311311


منبع

READ  کردهای سوریه کامیشلی را محاصره کردند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا