چرا بازار سرمایه از سایر بازارها عقب ماند؟/ مردم نقد را به نسیه ترجیح می‌دهند


میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: مسلماً محرک اصلی طبقات دارایی، کالایی و سرمایه در کشور ما تورم است و تورم اغلب عامل حرکت قیمت کالاهای مصرفی است، اما انتظار نداریم که دارایی هایی مانند سهام باشند. تنها با تورم حرکت می کند، اما سرمایه گذاران و حتی مردم عادی انتظار دارند این شرکت ها رشد کنند و شرکت ها بتوانند رشد کنند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که وقتی سهامی در بورس تغییر می کند، همه نگاه ها به سمت تورم است؛ وقتی با تورم 40 درصد بازده اسمی را به دست می آورید قطعاً چشمتان به تورم است و الان اقتصاد کشور است. بسیار تورم زا است و ما نرخ های تورم بی سابقه یا بی سابقه ای را تجربه می کنیم.

همه‌گیری کرونا سرمایه‌گذاران را در بازار سرمایه تحت تأثیر قرار داده است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تورم موتور محرکه دارایی ها در کشورمان، هفته هاست که روند بازار سرمایه در روند کاهشی باقی مانده است؟ وی گفت: این موضوع مهمی است و بازار سرمایه به دلیل اینکه پول بیشتر است و احساسات بیشتر در آن دخیل است، دیدیم که بعد از پدیده کرونا نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان سرمایه گذاران به این بازار هجوم آوردند. و این تقاضا بی سابقه است.” مخصوصا در ایران بود و بیکاری عده ای و فکر پول در آوردن در جاهایی که نیاز به حضور فیزیکی نداشت باعث شد ملت به بازار سرمایه هجوم بیاورند و تغییر شدیدی در قیمت ها ایجاد شد و متاسفانه بخصوص در ایران بعد از مدتی شاهد افت و فشار جدی بودیم که شاخص دیگر محدوده 2 میلیون واحدی نداشته باشد و این می تواند عاملی برای جلوگیری از رشد بازار سرمایه باشد زیرا برخی از کاندیداهایی که می توانستند در بورس صعود کنند دیگر در بازار نیستند. و این سهم پیشرفت بزرگی است که بسیاری از این قدرت در حال حاضر وجود ندارد.

READ  سنگ قبر دست دوم هم رسید/ تورم مردگان را هم درگیر کرده است!

وی افزود: تاثیر روانی ناشی از افت شدید باعث شده است که سرمایه گذاران زیادی که تاکنون نقش جدی در افزایش قیمت داشته اند، حضور نداشته باشند و متاسفانه در کشور ما دارایی های مشهود جایگزین دارایی های مالی شده است. دیگر نقاط جهان به طور کلی تشویق به دنبال دارایی های مالی هستند که دارایی های مالی مولد هستند. اگر خودرویی را برای سرمایه گذاری بخرید، خودروی دیگری تولید نمی کند، اما اگر سهام یک شرکت خودروسازی را خریداری کنید، آن شرکت می تواند با توجه به وجوهی که شما تهیه کرده اید، محصول خود را گسترش دهد.

مردم انتقاد را به اعتبار ترجیح می دهند

رادپور افزود: در کشور ما عموماً دارایی های مشهود ثبات بیشتری دارند و نگرانی کمتری نسبت به آن وجود دارد و جایگزین دارایی های مالی شده اند و به همین دلیل عموم مردم همچنان تمایلی به رشد بازار سرمایه ما نسبت به قبل ندارند. این اموال را ندارند و در کشور ما پول را به اعتبار ترجیح می دهند و وقتی فردی می خواهد سرمایه گذاری کند می گویند خانه یا ماشین بخر و متأسفانه تورم و اقتصاد بیمار باعث این طرز تفکر شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کشوری که ده سال است نرخ سرمایه ثابت منفی است، یعنی سرمایه گذاری نمی شود و کارآفرینان خط تولید راه اندازی نمی کنند و از سوی دیگر خط تولید خود را بازسازی نمی کنند. منجر به تورم قیمت ها می شود.» حرکت می کند و از طرفی دارایی های مشهود با نگرانی کمتری به تورم منجر می شود و به دلیل عملکرد اقتصاد ما این ایده به ذهن مردم خطور کرد که خودرو یا خانه و ارز و دلار بهتر از سهام است، اما در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا در یک وضعیت متفاوت

READ  قیمت آپارتمان در تهران؛ ۳۱ مرداد

وی افزود: متوسط ​​نرخ رشد بورس در آمریکا 12 درصد در سال و متوسط ​​تورم در این کشور 3 درصد است و در اقتصادی که اگر کالا بخرید 3 درصد درآمد خواهید داشت اما اگر با خرید در بازار سرمایه 12 درصد سود خواهید داشت. البته شما بورس را انتخاب می کنید اما در کشور ما اینطور نیست و حتی اگر ماشین یا خانه بخرید بازار بورس را می خورد و سرمایه گذاران در نهایت به این نتیجه می رسند که اگر شرکت ها فقط به این دلیل رشد کنند. از تورم، چرا گاز می گیرم؟من دارایی های سخت نمی خرم.

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا