چرا افزایش حقوق بازنشستگان اعمال نشد؟/ بحران صندوق‌های بازنشستگی جدی است؟


آیا صندوق های بازنشستگی ایران به پایان قرن جدید رسیده اند؟ بحران مالی صندوق های بازنشستگی کشور موضوع جدیدی نیست. این یکی از موارد استثنایی است که دولت ها روی آن توافق کرده اند.

بازنشستگان کشوری برای سال 1401 افزایش حقوق خود را با یک ماه تاخیر دریافت کردند. از افزایش بازنشستگان تامین اجتماعی خبری نیست و دولت نیز تا پایان خرداد این وعده را داده است.

تاخیر در افزایش حقوق بازنشستگی در سال 1401 این نگرانی دیرینه را برای برخی تقویت کرد. نگرانی هایی که ممکن است صندوق های بازنشستگی نتوانند دستمزدها را افزایش دهند و در نتیجه حقوق بازنشستگی را پرداخت کنند.

اما داوود سوری، اقتصاددان، با تشخیص خطر قریب الوقوع بحران صندوق بازنشستگی، تاخیر اخیر را ناشی از کمبود بودجه دولتی و همچنین نیاز به بازنگری در نحوه مدیریت صندوق های بازنشستگی می داند.

داشتن بیمه بازنشستگی از جمله تامین هزینه های زندگی و خدمات درمانی جزء حقوق مندرج در قانون اساسی است. بر این اساس سال ها پیش صندوق های زیادی برای ارائه خدمات تامین اجتماعی در کشور ایجاد شد و مدیریت مشترک آنها برای بقای خدمات بین نسلی به دولت سپرده شد.

شاخص ترین این صندوق ها سازمان تامین اجتماعی است که دارای اعتبارات و منابع مستقل مستقل از بودجه دولت و اعتباراتی از خزانه داری کل کشور است، اما وضعیت مالی فعلی این صندوق چندان خوشایند نیست.

تصحیح پارامتریک چیست؟

در ایران رسم بر این است که هر حکومتی مواضع سلف خود را زیر پا بگذارد، اما استثناهایی وجود دارد. از جمله وضعیت نابرابر منابع و مخارج صندوق های بازنشستگی است که همه دولت ها بر آن اتفاق نظر دارند.

READ  تاثیر احیای برجام بر بازار ارز ایران/ فروش ارز افزایشی شد

با توجه به این شرایط همواره راه حلی از سوی دولت ها پیشنهاد می شود که آن اجرای فوری اصلاحات پارامتریک است.

ساده ترین شکل این تغییرات را می توان افزایش سن و وضعیت بازنشستگی و در یک کلام سخت شدن روند صدور حکم بازنشستگی بیمه شده متقاضی را خلاصه کرد.

برای درک بهتر مشکل، تصور کنید با 30 سال سابقه و 60 سال سن می توانید برای بازنشستگی اقدام کنید، اما زمانی که در آستانه رسیدن به چنین موقعیتی در زندگی حرفه ای خود هستید، اصلاحات پارامتریک انجام می شود و در نتیجه حداقل ها کاهش می یابد. زمان خدمت و سن مورد نیاز برای بازنشستگی اضافه می شود.

طبیعی است که شرایط خوشایند تضمین نمی شود، آیا چنین راهکار پارامتری در نهایت منجر به بهبود وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی می شود؟

داود سوری پاسخ دادن به این سوال را با منفی آغاز می کند و ادامه می دهد: مدیریت صندوق بازنشستگی بیش از تغییر سن و سابقه بازنشستگی نیازمند تغییر و اصلاح است.

وی می افزاید: در حال حاضر صندوق هایی مانند بازنشستگی کشوری وابستگی جدی به منابع دولتی دارند، سازمان تامین اجتماعی اگرچه تامین کننده اعتبارات دولتی نیست اما در تامین منابع دچار مشکل جدی است.

سوری می گوید: شاید به چشم نیاید، اما در بیشتر مواقع این صندوق ها از طریق وام تامین می کنند، این ابزارها جز افزایش نقدینگی اثر دیگری ندارد، بنابراین بازنشستگان همیشه از نبود حق الزحمه گلایه دارند.

وی ادامه می دهد: کافی است نگاهی به نحوه مدیریت منابع و شرکت های وابسته به صندوق های بازنشستگی بیندازیم، این شیوه اداره دولت باید تغییر کند، منابع این صندوق ها نیاز به خدمات بهتری دارند تا بتوانند نیازهای مالی و درمانی را تامین کنند. تأخیر در اعلام افزایش حقوق بازنشستگان شاید به دلیل مقاومت کارفرمایان دولتی در برابر افزایش حقوق در سال 1401 بوده است، اما بحث هماهنگی برای تامین منابع نیز وجود داشت.

READ  کف هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی چقدر است؟/ پیش‌بینی یک فعال اقتصادی از آینده قیمت مسکن

وی گفت: البته این هماهنگی در حال حاضر قابل حل است، اما اگر مدیریت این صندوق ها تغییر نکند و تمام تمرکز روی تغییر سن و سابقه بازنشستگی باشد، دیر یا زود بحران صندوق بازنشستگی آشکار می شود. گفت.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا