چالش آینده روسیه حفظ موقعیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ است

به گزارش خبرآنلاین، ماکس برگمن در مقاله ای برای مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک نوشت:

آنچه پس از جنگ در اوکراین مشخص شد این است که تفاوت زیادی بین اهداف بلندپروازانه ژئوپلیتیک روسیه و ظرفیت آن برای دستیابی به این اهداف وجود دارد. در مورد اوکراین، تشدید درگیری ها ممکن است پوتین را به نفع او تبدیل کند، اما بسیج مردم در مواجهه با تهاجم ممکن است موفقیت در میدان جنگ را تضمین نکند. ادامه جنگ واکنش شدید عمومی را به دنبال خواهد داشت که رژیم او را تهدید می کند. بنابراین، دو گزینه برای بقای رژیم و قدرت ژئوپلیتیکی روسیه در تضاد هستند.

مشکل اصلی پوتین این است که استراتژی غرب برای کاهش وزن در روسیه بهتر از آن چیزی است که او انتظار داشت. این استراتژی با تحریم های اقتصادی آغاز شد. هدف از این تحریم ها تحمیل هزینه های میان مدت و بلندمدت قابل توجهی بر روسیه بود که اقتصاد این کشور را طی پنج تا 10 سال آینده تضعیف خواهد کرد. بنابراین، کرملین باید بین جاه طلبی های ژئوپلیتیکی و صلح داخلی یکی را انتخاب کند.

خشم اروپا نیز جرقه تحریم های غیرمنتظره ای را برانگیخته است. اروپا نشان داده است که آماده پرداخت هزینه های اقتصادی قابل توجهی برای تنبیه روسیه است و اکنون بسیار سریع به سمت جدایی از روسیه پیش می رود.

یک مطالعه توسط بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که انتظارات تورمی فزاینده، کاهش و عدم رشد اقتصادی وجود دارد. علاوه بر این، روسیه با فرار مغزها گسترده مواجه است. تخمین زده می شود که بیش از 200000 نفر تنها تا هفته دوم مارس کشور را ترک کرده اند. روسیه همچنین با آسیب قابل توجهی به صنعت فناوری جدید خود مواجه است که ممکن است تا 17000 کارگر خود را از دست داده باشد.

از سوی دیگر، بزرگترین شگفتی، عملکرد اوکراین در میدان نبرد، ناتوانی ارتش روسیه و اثربخشی تغییر بازی با کمک های امنیتی غرب است. پنتاگون تخمین می زند که روسیه حدود 25 درصد از قدرت نظامی خود را برای حمله به اوکراین از دست داده است. وزیر دفاع انگلیس مدعی است روسیه بیش از 15 هزار پرسنل و بیش از 2500 تجهیزات بزرگ را از دست داده است.

READ  واکنش وزارت امور خارجه به شهادت مستشاران نظامی ایران در سوریه

کنترل صادرات همچنین برای محدود کردن تجارت روسیه در زمینه فناوری پیشرفته طراحی شده است. آیا روسیه می تواند ارتش خود را بازسازی کند در صورتی که قادر به خرید نیمه هادی برای ساخت موشک های کروز خود نیست؟ شکی نیست که روسیه با کمک چین و دیگر متحدان خود به دنبال راه حل خواهد بود و به دور زدن تحریم ها ادامه خواهد داد. با این حال، حتی اگر روسیه راه‌حل‌هایی بیابد، هزینه‌های قابل توجهی برای این کشور به همراه خواهد داشت و خزانه‌داری روسیه بیشتر تحلیل می‌رود.

روسیه می تواند به تولید داخلی روی آورد. با این حال، در شرایطی که بسیاری از کارگران فناوری در حال خروج از کشور هستند، رسیدن به سطح کیفی واردات از گذشته دشوار خواهد بود. قدرت صنایع دفاعی روسیه کلید سیاست خارجی آن است و روابط با کشورهای خارجی را شکل داده و تقویت می کند. هند به صنایع دفاعی روسیه وابسته است و حدود 8 میلیارد دلار سفارش نظامی از روسیه دارد. ویتنام به صنایع دفاعی روسیه متکی است و ممکن است با تقویت روابط روسیه با چین از روسیه منحرف شود. علاوه بر این 50 درصد صنایع دفاعی آفریقا از روسیه وارد می شود.

بنابراین برای اینکه تحریم ها موثر واقع شوند، پوتین باید برای حفظ موقعیت روسیه تلاش کند. شاید مستقیم ترین راهی که پوتین برای اثبات قدرت روسیه و حفظ قدرت بازدارندگی در پیش گرفته است، ابزار هسته ای باشد. احیای چنین ترس‌هایی در غرب برای کرملین برای محدود کردن قدرت غرب یک موهبت است.

روسیه نیز ممکن است به دنبال ابزارهای نامتقارن برای ضربه زدن به غرب باشد. حملات سایبری، نفوذ سیاسی، ارائه نادرست رسانه ای، پولشویی و غیره. بخشی از تلاشی است که پوتین ممکن است دنبال کند.

READ  چرا هیچ یک از 3.2 میلیون پناهنده اوکراینی به ایالات متحده نرفتند؟

با این حال، غرب نیز هوشیار است. سیاستمداران دوست، از لوپن در فرانسه تا سالوینی در ایتالیا، به حاشیه رانده شده اند. نیروهای اطلاعاتی و مجری قانون، سیاستمداران فاسد طرفدار مسکو را زیر نظر دارند. از نفوذ الیگارش های روسیه کاسته شده و بدین ترتیب مهمترین ابزار قدرت نرم روسیه تضعیف شده است.

با این حال، حملات سایبری روسیه علیه غرب یک گزینه بالقوه برای پوتین است و نگرانی های قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. از این رو روسیه تلاش می کند موضع خود را حفظ کند و غرب نیز در حال تلافی است.

توصیه می شود که ایالات متحده مقاومت روسیه را دست کم نگیرد. مشابه رویکردی که اوباما در سال 2014 اتخاذ کرد و روسیه را صرفاً یک قدرت منطقه ای خواند.

با توجه به وسعت جغرافیایی، توانایی های نظامی و هسته ای، منابع طبیعی و نبوغ روسیه، برای روسیه دشوار است که قدرت بزرگی نباشد. پوتین برای نشان دادن نفوذ جهانی روسیه نیاز چندانی ندارد. جنگ در اوکراین می تواند به نفع روسیه باشد یا راه حل احتمالی از طریق مذاکره می تواند راه مسکو را برای لغو تحریم ها هموار کند. چین یا سایر کشورهای مستبد در خاورمیانه یا جاهای دیگر ممکن است به کمک روسیه بیایند. روسیه به ناچار راه های جدید و خلاقانه ای برای نفوذ و ضربه زدن به غرب پیدا خواهد کرد.

روسیه انتظار دارد که تحریم ها و کنترل صادرات لغو شود. برای اینکه ثابت شود پوتین اشتباه می کند و تحریم ها به قوت خود باقی خواهد ماند، نه تنها در شرایط کنونی، بلکه در سال های آینده نیز باید به انرژی بوروکراتیک در کنار هماهنگی های چند جانبه توجه کرد.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا