پیش بینی کارشناسان از زمان واردات خودرو/کیفیت خودروهای داخلی به شدت افت می کند!

نگار علی اما آبان ماه یکی از پر فراز و نشیب ترین ماه های بازار خودرو بود که در نهایت با رفع سه ایراد رئیس مجلس، آیین نامه واردات خودرو تغییر کرد و فرآیند ثبت سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

کدام مستمری بگیران ۱۲ میلیون تومان وام می گیرند؟ / جزئیات و شرایط دریافت

سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز/ خرید و فروش دلار قفل شد

در همین راستا وزارت امنیت اعلام کرد که 24 درخواست برای واردات خودرو انجام شد و در نهایت 7 شرکت واجد شرایط ثبت سفارش واردات خودرو شدند. اما پس از آن تعداد شرکت های واجد شرایط افزایش یافت و در مجموع 12 شرکت می توانند سفارش خودرو را ثبت کنند.

پس از انتشار اسامی شرکت های واردکننده منتخب که خودروساز بودند، اعلام شد واردات خودرو به مرحله اجرایی رسیده و شرکت های واردکننده منتخب مذاکرات خود را با خودروسازان خارجی آغاز کرده اند، اما هنوز خبری از خودرو نیست. واردات و شاید بتوان گفت که پرونده واردات خودرو هنوز باز است.

تاخیر واردات ضرر کیست؟

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که تاخیر در واردات خودرو به ضرر چه کسانی است؟ وی گفت: برای پاسخ به این سوال باید به مبدا واردات خودرو نگاه کرد. چون تحریم شدیم و آمریکا یک سری قوانین سخت و قهری وضع کرد که طبق قوانین بین المللی هم غیرقانونی بود، واردات خودرو صورت نگرفت و در نتیجه صنعت خودروسازی واردات مواد اولیه باکیفیت نداشت و تولید هم کاهش پیدا کرد. از این به بعد دیگر واردات صورت نمی گیرد و می توان گفت مشکلات مالی همچنان قوی است و بدیهی است که کمبود واردات به طور کلی بر ما تاثیر گذاشته و آن را به تاخیر انداخته است. کاهش آن قطعا به ضرر مصرف کننده، صنعت و بازار است.»

کاکایی در پاسخ به این سوال که چرا واردات خودرو از ابتدا متوقف شد، ادامه داد: وی گفت: بانک مرکزی از سیاستی استفاده می کند که به موجب آن تمام درآمدهای ارزی کشور در سبدی قرار می گیرد و سپس از آن سبد هزینه می شود و بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، خودرو از اولویت های هزینه ای دولت خارج می شود. این کار برای کنترل قیمت ارز انجام شد. در نتیجه واردات خودرو از چهار سال و نیم گذشته متوقف شده است.»

از سرگیری واردات خودرو منجر به جهش نرخ ارز می شود

کاکایی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد واردات خودرو آزاد شود، واکنش بازارها چه خواهد بود، ادامه داد. وی گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود، نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه دارد و با توجه به وضعیت فعلی درآمدهای ارزی کشور، از سرگیری واردات خودرو و هزینه یک میلیارد دلاری برای این امر همراه خواهد بود. افزایش چند درصدی نرخ ارز در بازار زیرا باعث افزایش تقاضا برای ارز می شود.

خسارات ناشی از واردات خودرو رایج است

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید از نظر واردات خودرو در نهایت به سود 100 هزار مصرف کننده تمام شود اما ضرری که وارد می کند متوجه همه است و همه مردم از افزایش نرخ ارز در بازار متضرر خواهند شد. “

واردات خودرو بهانه ای برای تاخیر در وعده های وزیر شده است

کاکایی همچنین گفت: مشکل قانونی با واردات خودرو نداشته ایم و نداریم و اینکه شورای اسلامی مجلس می آید واردات خودرو را از سر بگیرد و برای آن قانون تصویب می کند جواب نمی دهد زیرا از ابتدا بحث عدم واردات به دلیل کمبود ارز است که باز خواهد گشت و علت عدم واردات با تصویب از سرگیری واردات خودرو نیز به دلیل نبود ارز رسمی و در در شرایط کنونی، از سرگیری واردات خودرو بیش از آنکه مفید باشد، مضر است و تک واردات هم اکنون بهانه ای برای به تعویق انداختن وعده های وزیر محترم برای کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت است.

پیش بینی کارشناسان از زمان واردات خودرو/کیفیت خودروهای داخلی به شدت افت می کند!

دولت گفتار درمانی را شروع کرد

امیرحسین کاکایی در پاسخ به این سوال که با توجه به ضرر از سرگیری واردات خودرو چرا این موضوع از سوی مجلس و دولت مطرح شد، ادامه داد: وی گفت: از شب عید گفته می شود برجام درست می شود و تقریبا 3 بار گفته اند 7 میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی از کره جنوبی خارج شده و به نوعی دولت وارد شده است. در گفتاردرمانی و تا حد زیادی کار می کند و بازار تقریباً یک سال و نیم است که در رکود تمام عیار بوده است اما این گفتار درمانی یک عیب بزرگ دارد و آن این است که با ادامه گفتار درمانی تولید خواهد شد. ضربه بخورد و برنامه های اقتصادی مردم ضربه بخورد و اینکه مردم با یک موضوع روبرو می شوند، مثل از سرگیری واردات خودرو، تفریح ​​آنها به ضررشان است، در این میان فردی که واقعاً به خودرو نیاز دارد، به دنبال از سرگیری واردات خودرو است و کاهش قیمت ها به صورت روزانه و مصرف کننده واقعی با مشکل مواجه می شود و خودروهای فرسوده مشکل ساز می شوند. بزرگ شده است و بازار و صنعت خودرو در حال حاضر توسط اطلاعات نادرست و داده ها هدایت می شود.

کیفیت خودروهای داخلی رو به کاهش است

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با ابراز نگرانی جدی از وضعیت بازار خودرو گفت: در ماه های پایانی سال فشار زیادی بر خودروسازان برای افزایش تولید وارد شده است که قطعا باعث کاهش کیفیت خودروها خواهد شد. تولید شده است و من از آماری که حاکی از افزایش کیفیت ارائه شده است مطلع هستم. من تعجب کردم زیرا نوسانات کیفیت به طور جدی افزایش یافته است.”

کاکایی همچنین گفت: در برنامه زنده ای که تقریباً دو هفته پیش برگزار شد و بنده نیز حضور داشتم، سخنگوی محترم وزارت امنیت گفتند که اگر عجله کنیم واردات خودرو از اوایل اسفندماه از سر گرفته می شود.

ارز کشور را به نام واردات خودرو ارزان به خارج از کشور صادر می کنند

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: این کار را نمی توان با عجله انجام داد. وی گفت: تا زمانی که روابط ما با بازارهای بین المللی اینگونه باشد واردات صورت نمی گیرد و اگر واردات هم باشد چیزی به دست مردم نمی رسد زیرا قیمت ها نجومی است و اگر قیمت ها نباشد. نجومی، رانت خواهد بود.» این بدان معناست که خودرو فقط به تعداد معینی می رسد، زیرا با وجود عدم واردات خودرو در 4 سال و نیم گذشته، خودروهای 2022 یا 2021 در بازار تهران یافت می شود. و میلیاردها دلار ارز به نام واردات خودروهای ارزان قیمت از دست می رود.

مونتاژ با حداقل داخلی سازی و توسط شرکت های درجه دو و سه

کاکایی با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات متفاوت و با کمترین داخلی سازی در حال افزایش است، ادامه داد: وی گفت: این یک نوع واردات فرعی با حداقل داخلی سازی است که از سوی شرکت های درجه دو و سه چینی اتفاق می افتد و اگر خودروساز بزرگ مایل به همکاری با ما بود، در این شرایط قرار نمی گرفتیم. “

این کارشناس صنعت خودرو در واکنش به خبر از سرگیری واردات خودروهای تویوتا و هیوندای گفت: طی 30 سال گذشته، تویوتا به ایران وارد نشده و برای هیچ دوره ای فراخوانی از سوی خودروسازان صادر نشده است. ماشینشون به ایران میاد در 30 سال گذشته، ژاپن یکی از دوستان ما بوده است و چگونه ژاپن می تواند برای ما خودرو بفرستد که ما با تحریم های سنگین روبرو هستیم؟

کاکایی در واکنش به اخبار اعلام شده از سوی وزارت صمت فهرستی از خودروهای وارداتی را اعلام کرد؛ وی گفت: واردات این خودروها بسیار ساده است و نمایندگی ها آن ها را در بازار چین یا عمان خریداری می کنند که قیمت آن تغییر می کند و مشخص نمی شود خودروی خریداری شده اصل است یا خیر و در بسیاری از موارد خودروهای کمتری دارند. گزینه ها. آنها به عنوان یک گزینه کامل ارائه می شوند.”

223227


منبع

READ  خرید و فروش ارز در فضای مجازی ممنوع و جرم است
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا