پیش بینی وحشتناک پدرخوانده هوش مصنوعی

جفری هینتون، دانشمند کامپیوتر که به «پدرخوانده هوش مصنوعی» معروف است، اخیرا در مصاحبه ای درباره آینده این فناوری صحبت کرده است. او می گوید غیرقابل تصور نیست که روزی هوش مصنوعی به نقطه ای برسد که بتواند بشریت را نابود کند.

اخیرا هینتون مصاحبه ای با CBS News انجام داده و در مورد آینده هوش مصنوعی پیش بینی هایی انجام داده است. او ایجاد این فناوری را با اختراع برق یا چرخ مقایسه کرد. او که در گوگل و دانشگاه تورنتو کار می‌کند، می‌گوید توسعه هوش مصنوعی فراگیر سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید در حال حرکت است.

بیشتر بخوانید:

جفری هینتون آینده را پیش‌بینی می‌کند: «تا همین اواخر، فکر می‌کردم 20 تا 50 سال طول می‌کشد تا به هوش مصنوعی کاملاً کاربردی برسیم. اکنون فکر می‌کنم احتمالاً به ۲۰ سال یا کمتر نیاز داریم.» همچنین وقتی از او پرسیده شد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را نابود کند، گفت: «فکر می‌کنم غیرقابل تصور نیست. این تمام چیزی است که من می گویم.”

بشریت باید بتواند هوش مصنوعی را کنترل کند

پیش بینی وحشتناک پدرخوانده هوش مصنوعی

هوش عمومی مصنوعی یا AGI به سیستمی اطلاق می شود که می تواند مانند انسان تمام فعالیت های ذهنی را یاد بگیرد. چنین سیستمی هنوز وجود ندارد، اما با ظهور ابزارهای جدید هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT، بحث دوباره داغ شده است. هینتون معتقد است که کامپیوترها در نهایت قادر خواهند بود فکر کنند و ایده هایی برای بهبود خود تولید کنند.

پدرخوانده هوش مصنوعی می گوید متخصصان باید به این موضوع فکر کنند و ببینند چگونه می توانند چنین سیستم هایی را کنترل کنند. با این حال، او خاطرنشان می کند که بیشتر نگرانی های جامعه در مورد خودآگاهی هوش مصنوعی در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.

READ  تشییع و خاکسپاری جانباختگان سانحه قطار در مشهد

هینتون گفت: “من فکر می کنم بسیار منطقی است که مردم در مورد این چیزها نگران باشند، اما این اتفاق در یکی دو سال آینده رخ نخواهد داد.” البته او فکر می کند که صحبت و تفکر در این موارد مفید است.

لازم به ذکر است که «سام آلتمن» مدیر عامل OpenAI چندی پیش درباره توسعه ChatGPT و هوش مصنوعی گفت: «ما باید در این مسیر مراقب باشیم. من فکر می کنم مردم باید خوشحال باشند که ما کمی از آن می ترسیم.»

58321


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا