پیش بینی جدید رئیس اتحادیه املاک از قیمت مسکن/ بازار مسکن دوران تنش قیمتی را پشت سر گذاشت.


مصطفی گلی خسروی گفت: آنچه مسلم است بازار مسکن دوران تنش قیمتی را پشت سر گذاشته و از سال 1400 وارد دوره ثبات شده است. اما متغیرهایی مانند مذاکرات سیاسی، توسعه کلان اقتصادی، بازارهای موازی، تورم کل، نقدینگی، تورم مصالح ساختمانی و کسری مسکن بر این بازار تأثیر می‌گذارند. بر این اساس نمی توان دقیقاً این بازار را پیش بینی کرد.

وی افزود: با توجه به ناتوانی دولت قبل در کنترل تکانه های اقتصادی و افزایش شدید قیمت ارز در سال های 1396 تا 1399، بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه بود و مشاوران املاک نه تنها نقشی در افزایش قیمت ها نداشتند، بلکه از مشکلات ناشی از آن نیز رنج می برد. جهش و مرز.”

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر بخواهیم وضعیت مولفه های تاثیرگذار بر بازار مسکن را بررسی کنیم باید بگوییم که رشد نقدینگی به 30 درصد و رسیدن به بیش از 4 میلیون و 500 هزار میلیارد تن، تورم بالای 40 درصد باقی مانده است. نرخ افزایش توسط دولت قبل قیمت مصالح ساختمانی و کاهش ساخت و ساز از جمله عوامل منفی بازار مسکن در سال 1401 است.

حسروی افزود: از سوی دیگر با موضوعاتی مانند پایان رونق مسکن، کنترل نرخ ارز و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته ای مواجه هستیم که از عوامل مثبت تلقی می شود.

وی گفت: با وجود افزایش قیمت مسکن، انتظارات تورمی در بازار کاهش یافته است. طبیعتاً در بازاری که قدرت خرید ندارد باید با فشار تقاضا مواجه شویم و این فشار در قالب افزایش اجاره بها خود را نشان داده است.

READ  شکر گران شد/ گوشت مرغ کیلویی 87 هزار و 400 تومان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: اجاره بها در سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافت و اقدامات دولت برای تعیین سقف تحمل 25 درصدی نتیجه نداد. این نشان می دهد که بازار مسکن تنظیم نشده و با بخشنامه نمی توان آن را کنترل کرد.

به گفته خسروی، دولت آقای رئیسی در مهار تورم و افزایش ساخت و ساز جدیت نشان داده است. اگر طرح نهضت ملی مسکن موفق به ساخت یک میلیون خانه در سال شود، قطعا آثار خوبی در بازار خواهد داشت. برای سال 1401 انتظار افزایش تورم در بخش ساخت و ساز را داریم اما بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت را ندارد.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا