پیشگفتار: نشانه های نوسازی اجتماعی جدی گرفته نشد / نسل جدید پیشرفت کرده است / محافظه کاران مقاومت می کنند، اما اصلاحات اجتناب ناپذیر است


پیامدهای اعتراضات اخیر برای جامعه ایران چیست؟ اگر نسل جدید به دنبال اصلاح باشد، آیا برخی محافظه کاران چنین مجوزی را به نسل جدید خواهند داد؟ برای پاسخ به این سؤالات، آرمان ملی با دکتر امان آقارای مقدم جامعه شناس گفت وگو کرده است. کارایی مقدم معتقد است: «آنچه نسل جدید به آن می اندیشد، پیگیری مطالبات خود است. به همین دلیل، در صورت تسلط، امکان تجلی مجدد در اشکال دیگر وجود دارد. در این میان، کسانی که نسبت به این اتفاقات بی‌طرف و بی‌تفاوت هستند نیز ممکن است نسبت به شرایط حساس شده و رویکرد متفاوتی اتخاذ کنند. تازه ای که در جامعه ایران ظهور کرده مدت هاست در حال شکل گیری است و شرایط جدید نیست. هر تغییری در هر جامعه ای نیازمند عوامل تعیین کننده است. این در حالی است که علائم و نشانه های این رنسانس از مدت ها قبل قابل مشاهده بود، اما برخی به این نشانه ها توجهی نداشتند یا نمی خواستند به آن توجه کنند. ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید.

اعتراضات اخیر چه پیامدهایی برای کشور خواهد داشت؟ چگونه می توان این بحران را به طور کامل کنترل کرد؟

اعتراضات اخیر به دلایل مختلف به طول انجامید. آنچه در این زمینه مهم است این است که طولانی شدن اعتراضات می تواند اقشار بی تفاوت جامعه را نسبت به مشکل حساس کند. واقعیت این است که در شرایط کنونی جامعه ایران به مرحله عقل گرایی و مدرنیسم رسیده است و در جهت این هدف می کوشد. جامعه ایران با یک رنسانس و یک رنسانس فکری مواجه است. به همین دلیل اگر این اعتراضات به نحوی کنترل شود، احتمال بروز و ظهور آن به شکل دیگری وجود دارد. نسل جدید به دلیل در دسترس بودن دانش و آگاهی، تلاش می کند تا در مورد زندگی خود تصمیم بگیرد. این نسل اجازه نمی دهد دیگران به جای آنها تصمیم بگیرند. فضای مجازی، دوستان و همسالان و از همه مهمتر خانواده، نسل جدید را به این مرحله رسانده است. اتفاق مهمی است که خانواده ها انجام داده اند و خانواده ها خواسته یا ناخواسته در این زمینه نقش آفرینی کرده اند. وقتی مادر خانواده به دخترش می گوید زندگی کن تا مثل من نباشد و دانش و آگاهی او را افزایش دهد یا وقتی پدر خانواده به پسرش می گوید هر طور دلت می خواهد زندگی کن و تجربیات ما را تکرار نکن، زمینه ساز بروز چنین رویدادهایی در جامعه فراهم می کند. در چنین شرایطی است که جوانان به مرحله اعتماد به نفس و خودشناسی رسیده اند. به همین دلیل است که می گویند ما هستیم که زندگی را می سازیم.

مدرنیسم و ​​رنسانس در جامعه ایران چه ویژگی هایی دارد؟

شرایط به گونه ای است که نسل جدید دیگر دیدگاه های نسل قبل را منعکس نمی کند. امروز نسل جدید می گوید من خیلی از دیدگاه های نسل های قبل را قبول ندارم و خودم تلاش خواهم کرد تا معنای زندگی را بسازم. به گفته ماکس وبر، جامعه ایران از مشروعیت کاریزماتیک به مشروعیت عقلانی در حال حرکت است. در حال حاضر 14 میلیون تحصیلکرده در ایران وجود دارد. از سوی دیگر در جامعه ایران نزدیک به 6 میلیون دانش آموز دبیرستانی وجود دارد. فضای مجازی، دوستان، مدارس و دانشگاه ها درس های جدیدی از زندگی به نسل جدید داده اند. علومی که دغدغه های آنها را برآورده می کند. آنچه در شرایط کنونی مهم است این است که آنچه نسل جدید به آن می اندیشد پیگیری مطالبات خود است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در صورت مهار این اعتراضات، دوباره به اشکال دیگر ظاهر شوند. در این میان، کسانی که نسبت به این اتفاقات بی‌طرف و بی‌تفاوت هستند نیز ممکن است نسبت به شرایط حساس شده و رویکرد متفاوتی اتخاذ کنند. تازه ای که در جامعه ایران ظهور کرده مدت هاست در حال شکل گیری است و شرایط جدید نیست. هر تغییری در هر جامعه ای نیازمند عوامل تعیین کننده است. این در حالی است که علائم و نشانه های این تولد دوباره از مدت ها قبل قابل مشاهده است، اما برخی به این نشانه ها توجه نکرده اند.

READ  سالانه 5 درصد به جمعیت استان تهران اضافه می شود

آیا برخی محافظه کاران امکان این تغییر و نوسازی را در جامعه ایران فراهم می کنند؟

این رنسانس منجر به اصلاحات اساسی در ساختار اجتماعی و احتمالاً سیاسی جامعه ایران خواهد شد. نشانه هایی نیز در این مورد وجود دارد. طبیعتا برخی از محافظه کاران این اجازه را نمی دهند. با این حال اصلاح جای تردیدی ندارد و گریزی از آن نخواهد بود. آن تغییر امروز نیز رخ داده است و نشانه هایی وجود دارد. امروزه این تغییر در عرصه های مختلف زندگی مردم وجود دارد. این در حالی است که مسیری که جامعه و نسل جدید برای خود طی کرده اند در راستای حرکت به سوی مشروعیت عقلانی است. او نیز برای رسیدن به این هدف تلاش می کند. نکته دیگر اینکه نظام آموزشی ما همچنان مشکل دارد و در دهه های اخیر نتوانسته این ضعف را اصلاح کند. نکته مهم در این زمینه این است که برخی افراد حاضر به پذیرش شکاف نسلی و تغییر نگرانی نیستند. باید پذیرفت که دغدغه های نسل ها در حال تغییر است و به همین دلیل باید شرایط را برای ظهور دیدگاه های جدید در جامعه فراهم کرد. واقعیت انکارناپذیری که در جامعه امروز وجود دارد این است که دوران نسل های بعدی گذشته است اما امروز نسل جدید حرف اول را زده است. در شرایط کنونی نسل جدید معتقد است هر مسئولی را می توان جایگزین کرد. این اتفاق بزرگی است که در نسل جدید رخ داده است. اگر این تغییر را درک کنیم، می‌توانیم با این نسل ارتباط برقرار کنیم، اما اگر نتوانیم این را درک کنیم، نمی‌توانیم مسیر درستی برای پیشرفت این نسل ایجاد کنیم. جامعه مدام در حال تغییر است. جامعه یک سیستم چند بعدی و چند جزئی با جنبه ها و جلوه های مختلف است که هر لحظه به یک رنگ تغییر می کند. نکته دیگر در این زمینه اعتماد اجتماعی است که در جامعه امروز ایران نقش مهمی دارد.

READ  دستگیری باند فروش سوالات کنکور

چگونه می توان این اعتماد را بازگرداند؟

اعتماد همواره یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی تلقی شده است. عنصری که با مشارکت اجتماعی رابطه مستقیم دارد. اگر سطح اعتماد به خانواده و نظام خویشاوندی به سطوح بالاتری مانند اعتماد به دولتمردان و مسئولان افزایش یابد، میزان مشارکت مردم در بازتولید و ارتقای اعتماد اجتماعی افزایش می‌یابد و مردم این را به شکلی بیشتر می‌بینند. صداقت بالا، وفاداری، خیرخواهی و وظیفه شناسی در جامعه خود را نشان خواهند داد. اعتماد عمومی اساس نظم اجتماعی است، به این معنا که مردم قوانینی را که توسط مقامات تعیین شده است، می پذیرند و از آنها پیروی می کنند و مسئولان در پاسخگویی به مطالبات مردم کوشاتر هستند. از طرفی اگر چنین نظم و اعتمادی وجود نداشته باشد، هنجارها و قوانین در بین مردم جایی نخواهد داشت و به مسئولان اعتماد نمی کنند که در نتیجه شاهد بی نظمی عمومی خواهیم بود. به همین دلیل است که جوامع مختلف برای جلب اعتماد عمومی تلاش می کنند و این مهم نیازمند تلاش ویژه و شفاف است، زیرا همانطور که مردم تابع قوانین هستند، مسئولان نیز باید تابع قوانین باشند و نسبت به مطالبات و مسئولیت مردم دغدغه و شفافیت داشته باشند. پوشیدن. مردم از مسئولان انتظار شفافیت دارند تا به آنها اعتماد کنند. سطح سواد، آگاهی و انتظارات مردم افزایش یافته است. وقتی در کشور خودمان مشکل داریم، خارجی ها هم از فرصت استفاده می کنند و جنجال درست می کنند. برای بازگرداندن اعتماد عمومی باید مسئولان با مردم شفافیت بیشتری داشته باشند، وقتی کارگری از دستمزدهای نجومی می شنود نمی توان انتظار داشت که به مدیران اعتماد کند. برای بازگرداندن اعتماد عمومی باید میزان مشارکت و همدلی مردم در جامعه افزایش یابد. زمانی که مسئولین از این مشکل آگاهی دارند، باید راهکارهای موجود را بررسی و اجرا کنند. وقت آن رسیده که مسئولان به دنبال راه حل باشند، مردم همیشه اولین حرکت را انجام داده اند. نکته دیگر اینکه در جامعه امروزی مردم بیدارتر و هوشیارتر شده اند و به خوبی می بینند که عده ای از موقعیت خود استفاده می کنند و سوء استفاده می کنند. البته خوب است دستگاه قضایی تعدادی از آنها را دستگیر کند و به جرایم آنها رسیدگی کند. شایستگی، قانونمندی، احترام به افکار و اندیشه های جامعه و مشارکت و اطلاع رسانی مردم به ویژه جوانان در تصمیماتی که برای آنها گرفته می شود می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند. اما کسانی که رانت های کلان دارند، سرمایه داران، مالکان، تاجران و حاکمان این اجازه را به افراد طبقه پایین نمی دهند. جامعه تک بعدی قابل مدیریت نیست. همانطور که ژرژ گوروویچ جامعه شناس فرانسوی می گوید، جامعه نظامی است دارای ابعاد و اجزای متعدد با سطوح و جنبه های مختلف که در هر لحظه یکسان به نظر می رسند. یعنی به مدیریت جامعه نباید تک بعدی نگریست و همه ابعاد و مولفه های مختلف آن را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:

21220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا