پاسخ به یک شبهه درباره تضییع حقوق زنان/ ارزش جنسیتی در قرآن مطرح نیست


بر اساس این گزارش “تعداد», موضوع جنسیت و جایگاه زن یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در دنیای مدرن است. امروز عده ای با نگاه انتقادی به اسلام می خواهند مردم به ویژه جوانان را به انحراف از مسیر حق و عدالت سوق دهند.

در گفت و گو با دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه و عرفان تطبیقی، به موضوع جنسیت و جایگاه زن در اسلام پرداخته ایم که متن آن پیش روی شماست؛

جایگاه زن در قرآن چیست؟ آنچه قرآن درباره ارزش زن می گوید; آیا زن در قرآن مورد احترام است؟

در قرآن جنسیت ارزشی ندارد و زن و مرد را با هم مقایسه نمی کند، بنابراین برای یکی ارزش قائل است و برای دیگری ارزشی قائل نیست. قرآن از مرد صحبت می کند و زن و مرد را برابر مرد می داند. او همه انسان ها را فرزندان زن و مرد می داند. “من خالق خاطره و زنانگی شما هستم.” ما شما را از مرد و زن آفریدیم. پس ما نه تنها فرزند یک مرد هستیم و نه فرزند یک زن. بلکه ما فرزندان زن و مرد هستیم، البته از ماجرای ولادت حضرت عیسی (ع) نیز می توان امتیازی برای زنان به دست آورد.

در قرآن جنسیت ارزشی ندارد و زن و مرد را با هم مقایسه نمی کند، بنابراین برای یکی ارزش قائل است و برای دیگری ارزشی قائل نیست. قرآن از مرد صحبت می کند و زن و مرد را برابر مرد می داند

بر اساس این واقعه مردی از زن به دنیا آمده است اما موردی نداریم که مردی از مرد متولد شده باشد. انسان یک کرامت ذاتی دارد که جنسیت در آن موضوعی نیست. هم مرد و هم زن از این کرامت و ارزش ذاتی برخوردارند. ما به فرزندان آدم کرامت دادیم، بدون اینکه بین زن و مرد تفاوتی قائل شویم، اما ارزش اکتسابی و غایی انسان ذاتی نیست و جنسیت در آن دخالتی ندارد و ارزش اکتسابی و غایی انسان تقوا است. نایِنَّ أَکَرَکَمُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم » گرانقدرترین شما با تقواترین شما. هیچ فرقی بین زن و مرد نیست.

کسي که کار خوبي انجام داده باشد، چه زن و چه مرد، بر اساس آن کار خوب قضاوت مي شود. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کَانُوا یَعْمَلُونَ: هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم پدر (النحل/16)

در قرآن از مردان به نیکی حضرت عیسی و از زنان به نیکی حضرت مریم یاد شده است. شوهر بد و زن خوب مثل فرعون و آسیا را به یاد می آورد. او یک شوهر خوب و یک زن بد مانند لوط و همسرش را به یاد می آورد. زوج بدی مثل ابولهب و همسرش را به یاد می آورد. او هم از زن و شوهر و هم از حضرت ابراهیم (ع) و همسرش یاد می کند. بنابراین جنسیت ملاک ارزش نیست. ارزش ذاتی بین زن و مرد مشترک است و ارزش اکتسابی تابع ایمان و عمل صالح است. پس اگر می خواهیم ارزش پیدا کنیم، باید ایمان و عمل صالح خود را تقویت کنیم، نه اینکه به زن و مرد بودن دلخوش باشیم; چون نباید از زن یا مرد بودنمان ناراحت باشیم. هیچ رابطه جنسی به طور ناموجه محبوب نیست و هیچ رابطه جنسی بی دلیل منفور نیست. ما داوطلبانه مورد محبت یا منفور خداوند قرار می گیریم و در آخر، باید دیدگاه ارزش، سعادت و کمال مبتنی بر جنسیت را کنار بگذاریم.

آیا از نظر اسلام بین زن و مرد از نظر ارزشی تفاوتی وجود ندارد؟

READ  بازدید زینب سلیمانی از نمایشگاه کتاب تهران 

آره! من چنین اظهار نظر محکمی می کنم. ببینید ملاک ارزش از نظر اسلام چیست؟ ارزش یعنی چه؟ شکی نیست که از نظر اسلام، ملاک ارزش و معیار کمال، قرب الهی است. بیایید ببینیم چه عناصری ما را به خدا نزدیک می کند. عوامل انس با خداوند، فضایل اخلاقی و معنوی است که در یک کلام از آن به تقوا تعبیر می شود.

یعنی بندگی خدا انسان را به خدا نزدیک می کند. عناصر بندگی خدا چیست؟ پاسخ اسلام این است: ایمان و عمل صالح. ایمان به خدا و دیگر حقایق دینی مربوط به عالم غیب، عبادت خداوند و بندگی بندگان خدا از اموری است که انسان را به خدا نزدیک می کند. همه آنها اختیاری هستند. هیچ عامل غیر ارادی و ذاتی انسان را به خدا نزدیک نمی کند. بنابراین، نژاد، زبان، ملیت، سن، حرفه، طبقه اجتماعی و جنسیت هیچ نقشی ندارند.

اگر چنین است، پس چرا در احکام و حقوق، مانند بحث ارث، بین زن و مرد تفاوت هایی وجود دارد؟

تفاوت در برخی تصمیمات ربطی به ارزش انسانی ندارد. فرق زن و مرد را نمی گویید؟ آیا مرد می تواند بچه به دنیا بیاورد و به او شیر بدهد؟ به طور طبیعی و جسمانی بین زن و مرد تفاوت وجود دارد. درست است، واقعی؟ آیا می توان این تفاوت را انکار کرد؟ آیا تفاوت روانی بین زن و مرد وجود ندارد؟

بدون شک از نظر همه روانشناسان تفاوت های روانی بین زن و مرد و دختر و پسر وجود دارد. این تفاوت ها باعث می شود که در موارد مختلف با زن و مرد متفاوت رفتار کنیم و در موارد مختلف وظایف و مسئولیت های آنها متفاوت باشد.

بدون شک از نظر همه روانشناسان تفاوت های روانی بین زن و مرد و دختر و پسر وجود دارد. این تفاوت ها باعث می شود که در موارد مختلف با زن و مرد متفاوت رفتار کنیم و در موارد مختلف وظایف و مسئولیت های آنها متفاوت باشد. اگر بگوییم زن نقش مادری دارد و مرد نه، آیا به زنان ظلم می کنیم؟ آیا انصاف است که بگوییم زنان در طول تاریخ از بارداری، زایمان و شیردهی رنج برده اند و بس. حالا وقت باردار شدن و درد زایمان مردان است؟! اگر این را نمی گویید، بین زن و مرد تمایز قائل می شوید و وظایف آنها را متفاوت می دانید. خداوند با علم کامل به خصوصیات زن و مرد، احکام و تکالیف مختلفی را به تناسب جسم و روح و روان بر دوش آنان نهاده است که ناشی از تفاوت های جسمی و روحی است نه تفاوت ارزشی.

اما توضیح شما برای تفاوت میراث مرد و زن چیست؟ و چگونه می توان آن را توجیه کرد؟

آره! در برخی موارد تفاوت ارث وجود دارد، اما در همه موارد نه. اما باید توجه داشته باشید که از سوی دیگر خداوند مسئولیت زندگی خانوادگی را بر دوش مردان گذاشته است نه زنان. مرد موظف است زن و بچه اش را سیر کند و زن در این مورد مسئولیتی ندارد. یعنی مرد بدهی و بدهی اقتصادی سنگینی دارد در حالی که زن هیچ بدهی اقتصادی به خانواده ندارد. بله، اختلاف وجود دارد، اما این تفاوت به نفع زن است نه مرد.

ریشه این تفاوت ها چیست؟

این تفاوت ها ریشه در چند چیز دارد. اولاً، خداوند به خاطر ظرافت های جسمی و روحی زنان، مسئولیت های سنگین زن از جمله تأمین معاش خانواده و کار در خارج از کشور، جنگ و جهاد را از زن برداشت. کارهای سنگین و خطرناک و زیان آور را بر دوش مردان گذاشته است. چیزهایی مانند قضاوت و رهبری از زنان گرفته می شود زیرا استرس زا هستند و گاهی اوقات آرامش و امنیت را تهدید می کنند. و گرچه شرع زنان را از فرار منع نمی کند، اما اسلام مردان را بر این کارها ترجیح می دهد و زنان به این کارها نیازی نخواهند داشت زیرا باید از نظر مادی در جامعه اسلامی تأمین شوند.

READ  غصه هوتن شکیبا برای جوانی از دست رفته‌اش/ عکس

نکته مهم دیگر این است که اسلام برای خانواده و سلامت و تندرستی آن اهمیت زیادی قائل است. در خانواده اگر آرامش نباشد مردم سالم نخواهند بود و جامعه بیمار و ناکارآمد می شود. اگر زنی مسئولیت سختی های بیرون از خانواده را بر عهده داشته باشد و وظایفی مانند دعوا و قضاوت داشته باشد، آیا می تواند مایه آرامش همسر و فرزندان خود در خانه باشد؟ زن کانون محبت و آرامش خانواده است و باید آرامش داشته باشد. علاوه بر این، همسر اولین و بهترین مربی فرزندان است. زن با انجام کارهای سخت بیرون از خانه هرگز نمی تواند این نقش را به خوبی ایفا کند. ضمناً زنی که در بیرون کار می کند و از خانواده جدا می شود و با مردان اختلاط می کند، خالی از ضرر نیست، هر چند من مدعی نیستم که هیچ کار بیرون از خانه برای زن حرام باشد. اینطور نیست و وکلا چنین نظری ندارند و قوانین کشور ما این اجازه را به زنان می دهد و زنان حق دارند بسیاری از مشاغل و مشاغل را اشغال کنند. اما به دلایل عقلی و منطقی که ذکر کردیم، این ترجیح اسلام نیست. اسلام زن را به عنوان کانون آرامش، مربی و مدیر خانواده ترجیح می دهد تا بیشترین توجه را به خانواده داشته باشد. این برای سلامت و رفاه اعضای خانواده و خود زن بسیار مهم است. البته، کارهایی وجود دارد که زنان باید خارج از خانواده انجام دهند، مانند پزشکی زنان و تحصیل دختران، اما این بدان معنا نیست که همه یا بیشتر زنان تمام وقت کار می کنند. بنابراین می بینیم که در همه این موارد شرع به بهترین نحو احوال زوجه و خانواده را رعایت کرده است.

بسیاری از زنان در جامعه ما در حال حاضر به دنبال کار هستند. به نظر شما پیامدهای این پدیده چیست؟

همانطور که گفتم اولاً کار در بیرون ممنوع نیست و ثانیاً حضور خانم ها در برخی از مشاغلی که گفتم ضروری است اما محدود است. حضور گسترده زنان در محیط بیرونی ایرادات زیادی دارد. مثلاً تأخیر در ازدواج که خود پیامدهای منفی فراوانی دارد، ثانیاً تضعیف عاطفی بنیان خانواده و تربیت فرزندان و ثالثاً عواقب اختلاط زن و مرد در محیط کار به اندازه زنان است. مشاغل خانواده از نظر مالی بیکار می ماند که این امر نیز پیامدهای منفی بی شماری دارد.

البته باید اضافه کرد که این اهداف تنها با خانه نشینی و نداشتن کار بیرونی برای زنان محقق نخواهد شد. این اهداف تنها از طریق یک نظام آموزشی مؤثر که دختران را از نظر سلامت جسمی و روانی، علم و آگاهی، تقوا و معنویت، هنر و مهارت های زندگی تشویق کند، محقق می شود. تنها در این صورت است که زن می تواند نقش خود را در خانواده به بهترین شکل ممکن ایفا کند و در نتیجه در جامعه برجسته شود.

نکته آخر اینکه دفاع از منطق اسلام در مورد زن هرگز به معنای حفظ موقعیت عینی زن در کشورهای مسلمان نیست. فرهنگ مردسالاری متأسفانه در طول تاریخ در همه جوامع از جمله جامعه ما حاکم بوده و حقوق زنان در بسیاری از موارد نقض شده و می شود. تضییع حقوق زنان به نام دین نه تنها ظلم به زن است، بلکه ظلم بزرگی به دین نیز هست.

2323


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا