پاداش تلاش و صبوری پژمان جمشیدی؛ از «پژمان» تا «علف‌زار»


به بهانه انتشار الفوظار کاظم دانشی نگاهی انداختیم به مسیری که پیمان جمشیدی تا به امروز از پیمان طی کرده است.

پیمان سرنوشت ساز است

این بازیگر پس از بازی پیمان جمشیدی در سریال «پژمان» به سینما رفت و پیشنهادات کمدی را پذیرفت. «50 کیلو آلبالو» و «خوب، بد، جلف» آثار پیمان قاسمانی هستند که پرفروش‌ترین آثار او در بدو ورود به سینما هستند. جمشیدی در کاظمانی هم به ایفای نقش پرداخته است اما این شخصیت نسبت به «پیمان» تغییر کرده و کم هوش شده است و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین نقش های کارنامه خود را با سام درخشانی در قالب دو شخصیت ساده لوح و برانداز تجربه کرد. این بازیگر پس از سه سال دوری از تلویزیون با سریال «دیوار به دیوار» به نوروز 96 بازگشت.

پرکار و پول ساز

پیمان جمشیدی در اواسط دهه 90 به یکی از پرکارترین بازیگران سینما تبدیل شد و اصلا فکر نمی کرد همزمان با دیوار به دیوار در سینما حضور داشته باشد. جمشیدی هر سال چندین فیلم بازی می کرد و مدام در اکران سینما دیده می شد. قسمت اول و دوم «تگزاس» با فروش تقریبی 14 و 25 میلیاردی فروش خوبی در نوروز 97 و 98 داشته است. آخرین فیلم پرفروش او «دینامیت» است که حدود 58 میلیارد دلار فروخت و تماشاگران را به سینما کشاند. کمدی شیشلیک ساخته محمدحسین مهدویان نیز شانس زیادی برای برنده شدن در گیشه دارد. البته او در کمدی های کمدی نقش های پیچیده و پیچیده ای بازی نمی کند، اما به دلیل طنز ذاتی اش می تواند مخاطب را بخنداند و مورد پسند بیننده قرار بگیرد.

READ  جناب شجریان، هر شعر و آهنگی را نخوانید!

غیر کمدی و نمایشی

پیمان جمشیدی از سال 1375 در فیلم های غیر کمدی «سوء تفاهم»، «لابیرنت»، «ایده اصلی» و «دوزیستان» بازی کرد اما نقش های او در این آثار رگه هایی از طنز و طنز داشت. جدی ترین نقش او در «خط فرضی» است که نقش آن در این فیلم مورد توجه قرار نگرفت. این بازیگر مهارت خود را در عرصه اجرا نیز محک زد و در سال 1377 در بخشی از برنامه ورزشی «کل ک سیکو» به عنوان مجری و در سال 1400 در برنامه گفتگوی «پیشگو» که در آخرین آن مجری آن بود، دیده شد. اجتماعات برای افراد مشهور

در «زیراهاکی» و «لیوادا» می درخشد

در سال 1378 قطعه «زیرزمینی» جلیل سامان نقطه عطفی را در ضبط پیمان جمشیدی رقم زد. او با بازی Freebies که نیاز به نقشی کاملاً متفاوت از پیشینیان خود داشت، توانست به منتقدان خود ثابت کند که توانایی بازی در نقش های چالش برانگیز را دارد و هنوز تمام پتانسیل هایش به پایان نرسیده است. آلفازار در کارنامه سینمایی جمشیدی نیز وضعیتی مشابه دارد. او در این فیلم نقش یک بازپرس را بازی می کند و با گریمی متفاوت در فیلم ظاهر می شود. نقش پیمان جمشیدی در این فیلم برخلاف دیگر کارهای غیر کمدی او هیچ ربطی به طنز و شوخی ندارد. «علف» از نظر کیفیت ساخت و حساسیت مضمون نیز در کارنامه بازیگر اهمیت بسیار بیشتری دارد، بنابراین در کنار سایر آثار غیر کمدی این بازیگر قرار نمی گیرد. بازی جمشیدی در این فیلم مورد توجه داوران قرار گرفت به طوری که برای دومین بار پس از «سوء تفاهم» که در آن نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، موفق شد نامزد دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر شود اما در نهایت این جایزه را به خود اختصاص داد. رفت آمین حیایی برای بازی در «آخرین برف» وارد شد. فیلم «آلفوسا» علاوه بر بازی جمشیدی اکران موفقی در جشنواره داشت. اولین تولید دانش در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت و در پایان جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین نقش مکمل زن و در بخش های فنی جایزه بهترین تدوین و بهترین صدا به فیلم تعلق گرفت.

READ  صفحه اول روزنامه های آخر اردیبهشت 1401

259259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا