وجدانم اجازه نمی‌داد چهره مادری را نشان دهم که ۳ فرزندش را کشته بود!


مجرمان گروهی از افراد جامعه هستند که هر کدام بسته به نوع جرمی که مرتکب شده با سرنوشت متفاوتی روبرو می شوند. برای اطلاع از نحوه انتشار تصاویر مجرمان و کارهایی که باید و نباید انجام داد، گفت وگویی با محمد نوروزی، عکاس مطبوعاتی انجام دادیم.

نوروزی گفت: وظیفه عکاسان و خبرنگاران این است که آنچه را که دیده اند صادقانه بگویند و من فکر نمی کنم کسی که از مجرمی عکس می گیرد یا در این باره مطلبی می نویسد مقصر باشد. «امروز ما در جامعه‌ای هستیم که مردم هنگام دعوا دور هم جمع می‌شوند و همه از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند و می‌خواهند آن صحنه را ضبط کنند.

این عکاس پیشکسوت ادامه داد: وقتی قاضی می گوید فردی به قتل متهم شده است، به این معناست که اتهام او هنوز ثابت نشده است و نباید عکسی از او منتشر شود. این را باید در هنگام بحث در مورد اخلاق حرفه ای در نظر داشت. چرا باید به خودمان اجازه دهیم که آبروی این مرد به عنوان یک انسان متهم را خدشه دار کنیم؟

نوروزی با اشاره به اهمیت برخی مهارت‌ها در عکاسان، گفت: ما عکاسان باید به شیوه‌های مختلف کار کنیم. مثلا فرض کنید متهم در دادگاه مجازات شده است. اگر به جای او گذاشته شود که این مرد همچنان متهم است و ممکن است روزی از زندان آزاد شود، بهتر است عکس او را ضبط کنید تا چهره اش مشخص نباشد. ما عکاسان باید بدانیم چگونه تصویر این فرد را از زوایایی که قابل تشخیص نیست ثبت کنیم. به عنوان مثال، او می تواند صحبت کند و دستانش جلوی چشمانش است، پس چرا از این زاویه که حتی قابل تشخیص نیست به او شلیک نکنیم؟

READ  جنجال‌های «ستایش»، بازیگرانش را به شهرت رساند

وی ادامه داد: به نظر من گرفتن چنین عکسی و ثبت چنین عکس هایی بسیار بهتر از این است که عکسی بگیریم و آن را در رسانه های خود بررسی کنیم یا از نوار سیاه برای پوشاندن صورت یک فرد استفاده کنیم. امروز هم متاسفانه عکاسان کل صورت را چک نمی کنند و بارها دیده ام که یک خبرگزاری طوری چک می کند که هویت طرف را کاملا شناسایی کنید. منظورم این است که اگر این مرد بعداً بیرون بیاید، آینده بسیار بدی است و این از نظر اخلاقی درست نیست.»

این عکاس همچنین یکی از خاطرات خود از عکاسی از مجرمان را اینگونه بیان کرد: قاضی متخلف را مقابل دوربین ما قرار داد و حتی زمانی که سرش را خم کرد یا دستش را روی صورتش گذاشت، قاضی به صورتش گفت: دستت را پایین بیاور. و سرت را بلند کن چرا؟ چون این مرد جنایت بزرگی داشت و می خواستند از مردم کمک بگیرند. عکس او به صورت کاملا واضح چاپ شده بود و از مردم خواسته می شد که اگر کسی شکایت یا اطلاعاتی از آن شخص دارد به شعبه مراجعه کنند. «مثلاً در مواردی قاضی به ما می‌گفت که جرم این مرد کاملاً واضح است و ما با شما تماس گرفته‌ایم تا عکسی کاملاً واضح از این افراد بگیرید.

نوروزی افزود: برخی موارد مربوط به موقعیت یک فرد است. مثلاً وقتی جلوی مادری ایستادم که سه تا از بچه های خودش را کشته بود، وجدانم اجازه نمی داد طوری عکس بگیرم که چهره و موقعیت «مادر» در چشم دیگران خدشه دار شود. یک راه حل قطعی برای این موضوع وجود دارد و آن این است که من به عنوان یک عکاس می توانم از زاویه ای از این فرد عکس بگیرم که چهره او آشکار نشود.»

READ  ماجرای تسلط بازیگر «شهرزاد» به ۴ زبان زنده دنیا

259259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا