واکاوی دلیل مهم افزایش نرخ ارز


رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به اینکه گزارش هایی مبنی بر تخلف (برخی فعالان اقتصادی درخواست ارز در سامانه نیما) به دست ما رسیده است، گفت: عده ای از بازار آزاد ارز می گیرند و کالا می خرند اما بعد درخواست ارز می کنند. در سامانه نیما که پولشویی است که با آن برخورد می کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق می دانیم.

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این موضع رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که ترکیب 28500 سفارش (دی ماه بانک مرکزی) طبیعتاً باعث می شود مردم در بازار آزاد خرید کنند و همزمان برای نیما صف بکشند. . آنها درهم را برای تسویه تجاری در بازار آزاد تهیه می کنند. در نیما ارز غیر درهم را با نرخ ترجیحی می گیرند تا بعداً راهی برای تبدیل آن به درهم پیدا کنند و جای درهم مصرف شده را پر کنند.

شایان ذکر است بانک مرکزی 30 دی ماه بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت تبدیل تمامی ارزها صادر کرد. بنابراین ارز درج شده در گواهی ثبت آماری باید با ارز خریداری شده در بورس یکسان باشد.

این در حالی است که حدود دو هفته بعد در ده روز اول بهمن ماه «صدور مجوز تبدیل ارز بین خود» صادر شد. بر اساس این بخشنامه تمامی ارزها قابل تبدیل به یکدیگر هستند اما تبدیل به درهم همچنان ممنوع است. ارز درهم به عنوان یکی از حساس ترین نقاط در هماهنگی تجارت و سیاست های ارزی قابل توجه است. زیرا در بسیاری از بخشنامه های صادر شده خط مدیریت این ارز و فشار بر تجار برای استفاده از سایر ارزهای موجود در کشور بسیار مشهود است.

READ  کاهش شدید قیمت در بازار مسکن تهران / پردیس و پرند هر روز ارزانتر از دیروز + جدول

لازم به ذکر است، اهم اطلاعیه های بانک مرکزی مبنی بر مدیریت تقاضای مختلط در چارچوب سیاست «احیای ثبات» به شرح زیر است.

21 ژانویه: ممنوعیت پرداخت ارز به ارزی غیر از آنچه در گواهی ثبت آماری ذکر شده است.

1 بهمن: حذف دلار توافقی و ممنوعیت انتشار اسکناس از ناشران به صرافی ها

2 فوریه: اعلام انتشار روزانه یوان چین

6 بهمن: صدور مجوز تبدیل ارز مندرج در گواهی ثبت آماری به استثنای درهم.

11 فوریه: ممنوعیت تخصیص درهم امارات به 7 کالا و ثبت سفارش با منشاء چینی.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

46220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا