همه پرسی دنباس و واکنش رهبران غربی

به گزارش شبکه خبری رشتودی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در توئیتی با بیان اینکه این اقدامات به جنگ پوتین در اوکراین دامن زد، نوشت: همه پرسی شرم آور هیچ مشروعیتی ندارد و ماهیت جنگ روسیه در اوکراین را تغییر نخواهد داد.

وی افزود: جامعه جهانی باید این نقض آشکار قوانین بین المللی را محکوم کرده و حمایت از اوکراین را افزایش دهد.

جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک قرار است در ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار کنند. دو منطقه دیگر، زاپوروژیه و خرسون نیز روز جمعه رفراندوم برگزار خواهند کرد.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات منصوب شده از سوی روسیه برای زاپوروژیه، گفت: پیوستن به روسیه می تواند به حل سریع درگیری در منطقه کمک کند. این روند به مردم نشان می دهد که روسیه برای همیشه اینجاست. آنها سریع اسلحه پرتاب می کنند و مبارزه سریعتر تمام می شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با تاکید بر اظهارات استولتنبرگ، این همه پرسی را توهین به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی خواند و افزود: ما این سرزمین را بخشی از اوکراین می دانیم.

وی افزود: واشنگتن از گزارش هایی مطلع است که پوتین ممکن است دستور بسیج نیروهای روسیه را بدهد. این روند توانایی اوکراین برای عقب راندن نیروهای روسیه را تضعیف نمی کند.

رهبران جهان همچنین حمله روسیه به اوکراین در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را محکوم کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدیویی خود در اوایل امروز (چهارشنبه) گفت: «وضعیت در خط مقدم به وضوح نشان می‌دهد که اوکراین پیشتاز است». موضع اوکراین با این سروصداهایی که روسیه درباره برگزاری همه پرسی بلند می کند تغییر نکرده است.

READ  آگهی امیرعبداللهیان به بورل: از خطوط وشی نفس ملخص نخواهیم آمد

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در سازمان ملل گفت: روس ها هر کاری می خواهند انجام دهند. چیزی را تغییر نمی دهد. اوکراین حق دارد سرزمین های خود را آزاد کند و آنها را از دست روس ها آزاد نگه دارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به خبرنگاران گفت: اگر برنامه رفراندوم غم انگیز نیست، باید خنده دار باشد!

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، “جاه طلبی های امپریالیستی” خود را که تهدید به نابودی روسیه و اوکراین است، تنها در صورتی که نتواند در جنگ پیروز شود، کنار می گذارد.

شولتز در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به همین دلیل است که ما هیچ صلح دیکته شده از سوی روسیه را نمی پذیریم و اوکراین باید بتواند از خود در برابر روسیه دفاع کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اعتبار این نهاد به دلیل حمله روسیه به اوکراین در خطر است، زیرا مسکو عضو دائم شورای امنیت است و نیاز به اصلاحات در این نهاد امنیتی است.

وی ادامه داد: حمله روسیه به اوکراین فلسفه و اصول منشور سازمان ملل را متزلزل کرده است و این چیزی نیست که بتوان آن را تحمل کرد.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا