همه دلارفروش شدند / در فردوسی چه اتفاقی افتاده است؟


چند روزی است که دوباره اوضاع بازار ارز متشنج شده است. قیمت توافقی دلار در صرافی میدان و فردوسی بین 39 هزار و 700 تا 40 هزار تومان در نوسان است، اما در بازار آزاد دیروز آن قیمت نیز تا 45 هزار و 250 تومان افزایش یافت اما امروز قیمت ها اندکی کاهش یافته است.

معامله گران ارز از جمله دلالان میدان فردوسی و صرافی ها دلایل متعددی برای این افزایش قیمت عنوان کرده اند. اکثر آنها افزایش نوسانات اخیر دلار را ناشی از قرار گرفتن احتمالی سپاه در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا و تشدید تحریم ها می دانند. البته برخی از سوداگران که ربطی به سیاست ندارند، معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش قیمت می کند و برای توجیه این گفته می گویند; 90 درصد دلار در دست دولت است و در بین معامله گرانی که بخواهند بازار ارز را تا این حد تحت الشعاع قرار دهند، دلار چندانی وجود ندارد. اما تا زمانی که دلار افزایش پیدا کند، قدرت آن به دست فروشندگان مواد مخدر می رسد و آنها مقصر این آشفته بازار هستند. یکی از آنها می گوید: از سبزه میدان تا میدان فردوسی در مجموع 2000 دلال وجود ندارد و حجم دلارهای جابه جا شده توسط این افراد به قدری ناچیز است که نمی تواند اثر مخربی در بازار داشته باشد.

البته ما فقط بدون دخل و تصرف این اظهارات را نقل می کنیم و مهر تاییدی بر صحت یا صحت این اظهارات نمی گذاریم.

وقتی از میدان فردوسی به سمت چهارراه استانبول می رویم، صدایی که بیشتر در گوشمان طنین انداز می شود، زمزمه «دلار، دلار» دلالانی است که در گوشه و کنار پیاده رو این خیابان ایستاده اند و به دنبال مشتری می گردند. ما به آنها نزدیک می شویم و قیمت پیشنهادی و درخواستی را به دلار می پرسیم. قبل از اینکه قیمت بدهند می گویند چند داری؟ آنها می خواهند مطمئن شوند که با یک فروشنده واقعی صحبت می کنند و نه با یک عابر پیاده که فقط در مورد آخرین قیمت های فروش کنجکاو است.

یکی از دلال ها که از سرما دستش را در جیبش کرده بود در پاسخ به سوال ما گفت: 44800 می فروشم و 43500 می خرم. تمام دلارهای من آبی و نو هستند.

قیمت فروش به دلار بین نمایندگی های این منطقه متفاوت است و بین 44 هزار تا 44 هزار و 800 تومان است، حتی دلال هایی که یکی دو قدم با هم فاصله دارند، قیمت مشترکی برای فروش ندارند. تنها وجه اشتراک آنها در پاسخ به سوال ما پیش بینی قیمت فردا است و پاسخ مشترک آنها این است که “من نمی توانم قیمت فردا را پیش بینی کنم.”

قیمت خرید دلار نیز متفاوت است و برخی 43 هزار تومان و برخی دلالان 43 هزار و 100 تا 4 هزار و 3800 تومان می خرند اما بیشترین قیمتی که اغلب دلالان می دهند 43 هزار و 500 تومان است.

به یکی از دلالان که آن هم پیرمردی است می گوییم دو هزار دلار برای فروش داریم. می گوید: اگر به پول نیاز ندارید، الان زمان خوبی برای دلار فروشی نیست، بازار هیجانی است. الان هم می بینید که قیمت در حال کاهش است اما اگر به دنبال سود هستید بهتر است صبر کنید.

البته بسیاری از دلالان هم معتقدند امروز روز فروش است و اگر نفروشیم ضرر می کنیم.

READ  جزئیات فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین/فقط به نام زائر

خبر بد برای صرافی ها

بسیاری از صرافی های بانکی و غیربانکی از صبح امروز متوقف شدند و به دلیل اینکه منتظر پایان جلسه مسئولان بانک مرکزی درباره تصمیم نهایی برای فروش سهمیه 5000 یورویی بودند، خرید و فروش نکردند. به یکی از بورس ها می رویم. در شیشه ای بسته می شود و یکی از متصدیان پشت پیشخوان با دست و اشاره می گوید: چیزی برای فروش نداریم. از او می خواهم که اجازه دهد وارد صرافی شوم و چند سوال حضوری از او بپرسم. وی که متوجه شد رسانه ای هستیم، می گوید: طبق اعلام بانک مرکزی فروش سهمیه 2000 دلاری را متوقف کرده ایم اما در مورد سهمیه 5000 یورویی چیزی مشخص نیست و منتظر جزئیات این خبر هستیم. زیرا اگر صرافی ها بتوانند تا 30000 یورو بفروشند به این معنی است که هر صرافی می تواند 5 تا 6 مشتری در روز داشته باشد و این اقدام باعث کاهش حاشیه سود صرافی ها شده و آنها را مجبور به تعطیلی می کند.

وی ادامه می دهد: هر صرافی بانکی و غیربانکی بین 100 تا 200 مشتری دارد که برای خرید سهام به این شعب مراجعه می کنند (البته همه صرافی ها مجاز به فروش سهام نیستند) اما اعمال محدودیت برای صرافی ها در واقع باعث کاهش حاشیه سود می شود. صفر قطعا بر اساس این بخشنامه سهمیه 5000 یورویی به همه افراد تعلق نمی گیرد زیرا با عنوان «تامین نیازهای ضروری» تخصیص می یابد.

بر اساس آخرین اخبار امروز، بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر خرید و فروش ارز که به صرافی ها ابلاغ شده و همچنین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته از فردا، صرافی ها می توانند تا سقف 10000 یورو یا معادل آن را از اشخاص حقیقی و حقوقی خریداری کنند. البته این معامله پس از احراز هویت و ثبت نام مشتری در سامانه سنا قابل انجام است.

این در حالی است که صرافی ها می توانند تا سقف 5000 یورو یا معادل ارز به اشخاص حقیقی (ایرانی های بالای 18 سال) و اشخاص حقوقی مقیم ایران بفروشند.

بر اساس این بخشنامه و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، سقف تعیین شده برای خرید ارز توسط صرافی ها روزانه 30 هزار یورو است و اگر صرافی بیش از این سقف خرید کند، باید تا پایان سال مازاد را بفروشد. حداکثر تا روز کاری بعد

از سوی دیگر افرادی که امسال از سهمیه خرید 2000 تومانی (یا معادل) صرافی ها استفاده کرده اند، بر اساس بخشنامه جدید نمی توانند از سهمیه 5000 یورویی استفاده کنند.

من باید بگویم؛ قیمت فروش 5000 یورو ارز مبادله ای بر اساس نرخ سیستم بازاری تشکیل شده توسط یک ارز خواهد بود، روش اطلاع از قیمت آن در بازار به صورت ثبت پیشنهاد کتاب با قیمت های مختلف خواهد بود.

وضعیت فروش سهم 2 هزار دلاری

این روزها اخبار زیادی مبنی بر اجاره کارت ملی برای خرید سهم 2000 دلاری از دلالان شنیده می شود و گاهی قیمت های عجیبی نیز به گوش می رسد. اگر سری به سایت ها بزنید قیمت های 2 میلیون تومانی هم به عنوان اجاره داده می شود اما دلالان میدان فردوسی حاضر نیستند برای اجاره کارت ملی بیش از 800 هزار تومان بپردازند. یکی از آنها به ما می گوید: اگر بخواهیم دو میلیون تومان به دارنده کارت ملی بدهیم چقدر از فروش سهمیه درآمد داریم؟ مقدار معینی از سود نیز به عنوان مالیات کسر می شود.

READ   نصف روز کار با حقوق کمتر از ۹ میلیون تومان/ دستمزدِ خبازان افزایش پیدا نکرده است

برای اینکه حرفش را به ما ثابت کند با چند دلال دیگر که کارت ملی اجاره می کنند تماس می گیرد و می گوید اجاره کارت ملی چقدر است؟ هرچی میخواد 800000 تومنه. به او می گوییم: صرافی هایی که می گویند سهمیه فروش را متوقف کردند، پس چرا کارت ملی را اجاره می دهند؟ در جواب می گوید: می کنیم، نگران آن چیزها نباش. کارمان را با کمی زیر میز شروع می کنیم.

صف سهمیه کامل

با وجود اینکه از صبح امروز صرافی های بانکی و غیربانکی مجاز به فروش سهام 2000 دلاری میدان فردوسی متوقف شده اند، اما یکی از صرافی های غیربانکی پر است و 30 نفر برای خرید سهام در صف ایستاده اند. البته همه این افراد قبلا در سامانه آنلاین بازار ارز ایران ثبت نام کرده اند و اکنون منتظر دریافت دلار خود هستند.

زن جوانی می‌خواهد 1500 دلار از کیفش برداشت کند، اما می‌گوید: «سیستم خراب است و من چند ساعتی است که منتظرم.» پیرمردی به او نزدیک می شود و به زن جوان می گوید: هر چه تلاش می کنم نمی توانم با گوشی خود وارد سیستم شوم. زن جوان پاسخ داد: باید چندین بار تلاش کنید و بعد از ثبت نام منتظر تایید شعبه فروش سهمیه باشید. در صورت تایید شعبه بعد از 3 روز پیامکی دریافت می کنید که می توانید با مراجعه به بورس مورد نظر سهمیه خود را دریافت کنید. البته شنیدم که اپراتور بورس می گفت نمی دانم چرا هرکسی که برای کافی نت ثبت نام کرده در سامانه ثبت نام نمی کند.

اگرچه امروزه فروش تا حدودی انجام می شود، اما به دلیل قطع شدن سیستم و بعضا اینترنت، معطلی های زیادی را برای سهامداران به همراه داشت.

امروز همه فروشنده هستند

دلال های نزدیک صرافی ها به هم می گویند امروز بیشتر از فروش می خریم. بسیاری از مردم امروز از ترس سقوط دلار دست به فروش می زنند.

زن میانسالی به یکی از دلال ها نزدیک می شود و می گوید: امروز دلار پایین آمده و می گویند بیشتر هم می شود. من دو هزار دلار دارم، اما تردید دارم که بفروشم یا نه. در حال حاضر، من می خواهم 1000 دلار بفروشم. مرد جوانی که در یکی از صرافی ها در حال خواندن نمودار قیمت های پیشنهادی و درخواستی است، صدای زن میانسالی را می شنود که با یکی از دلال ها صحبت می کند و به او می گوید: اگر می خواهی بفروشی، پیرمردی که نزدیک ورودی مترو ایستاده خرید می کند. با قیمت 43800 که بالاترین. این قیمت است زن، گویی از آن قیمت فروش راضی است، نزد دلالی می دود که با آن قیمت خرید می کند.

برخی از دلال ها که دور هم جمع شده اند می گویند امروز همه آنها فروشنده شده اند. با این حال به نظر می رسد آنها تمایلی به خرید در این بازار ندارند زیرا صدای «دلار دلاری» آنها کمتر شنیده می شود. بیشترشان گوشه ای نشسته اند و با قیمت های امروزی بیشتر ناظر بازار دلار هستند تا معامله گر.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

35220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا