نگاهی به زندگی سیاسی معمار امیر

مهسا مژدهی: عمر شیخ خلیفه آل نهیان در روز جمعه 23 اردیبهشت ماه به پایان رسید و وی طی مراسمی نسبتا ساده در قبرستان الباطین ابوظبی به خاک سپرده شد. شیخ خلیفه دومین حاکم امارات از زمان تأسیس آن در سال 1971 بود که در سال 1948 متولد شد و در سال 2004 در حالی که 56 سال داشت به قدرت رسید. او جانشین پدرش زید بن سلطان آل نهیان است.

شیخ خلیفه آل نهیان در سال هایی به دنیا آمد که ابوظبی جزیره ای استعماری در جنوب خلیج فارس محسوب می شد که اهمیت چندانی در روابط منطقه ندارد. اما کشف نفت در دهه 1950 سرنوشت ابوظبی و هفت جزیره دیگر را که بعدها امارات را تشکیل دادند به همراه شیخ خلیفه زاید تغییر داد. در آن سال ها عموی شیخ خلیفه در ابوظبی به قدرت رسید، اما پس از آن شیخ زاید در سال 1966 با یک کودتای بدون خونریزی برادرش را سرنگون کرد تا قدرت به دست خانواده آل نهیان افتاد.

فرصت به شیخ ابوظبی رسید

سه سال پس از روی کار آمدن شیخ زاید، او پسرش خلیفه را در سال 1969 به عنوان وارث تاج و تخت انتخاب کرد و سپس در سال 1971 بریتانیا از منطقه خارج شد. با خروج انگلیس از خلیج فارس، شیخ زاید دست دوستی به سوی حاکم دبی دراز کرد و این آغازی بود برای تشکیل امارات که شامل هفت جزیره عربی است. او در سال های حکومت با مشکلاتی چون تهدید مرزی، کمونیسم و… مواجه بود. شیخ خلیفه، اگرچه ظاهراً وارث تاج و تخت در آن سالها بود، اما اولین مسئولیت خود را در زمان وارث تاج و تخت امارت ابوظبی بر عهده داشت و نماینده حاکم در منطقه شرق و رئیس دربار او بود. در سال 1971، در جریان بازسازی امارت ابوظبی، از سوی رئیس جمهور امارات متحده عربی به عنوان حاکم ابوظبی و وزیر دفاع و دارایی منصوب شد. این مسئولیت ها او را به یک معمار امارات تبدیل می کند.

READ  تهدید انصارالله امارات - خبرآنلاین

بیشتر بخوانید:

شیخ خلیفه بن زاید درگذشت

وفاداری حاکم دبی به برادر رئیس جمهور سابق امارات

محمد بن زاید رسما رئیس جمهور امارات شد

اما تا سال 2004، زمانی که شیخ خلیفه 57 ساله شد، حاکم امارات همچنان پدرش شیخ زاید بود. او زمانی به قدرت رسید که کشورش از فقر، بی سوادی و مشکلات منطقه ای با کشورهای همسایه بی خبر بود. زمانی که خلیفه به قدرت رسید در سخنان خود خود را پیرو راه پدر دانست و گفت به آرزوهای خود خواهم رسید.

ثبات اقتصادی در امارات به مدت 18 سال در زمان شیخ خلیفه حفظ شده است. از سوی دیگر او توانست پس از عربستان سعودی در کنار شیخ دبی محمد بن راشد، امارات را به یک نیروی مهم در کشورهای عربی تبدیل کند. به طوری که زمانی که دبی در مشکلات مالی قرار داشت، ابوظبی به کمک شتافت و بدهی های محمد بن راشد را پرداخت کرد. در همان بحران اقتصادی با پول صندوق ذخیره ارزی ابوظبی یکی از بزرگترین شبکه های بانکی دنیا به نام سیتی گروپ را با هفت و نیم میلیارد دلار نجات داد. امارات متحده عربی و عربستان سعودی سال ها بر سر مسائل مرزی با هم اختلاف داشتند، اما در سال های پس از سال 2004، دوستی بین دو کشور تشدید شده است. از سوی دیگر مصافحه با رژیم صهیونیستی نیز در زمان شیخ خلیفه صورت گرفت. با این حال به نظر می رسد که وارث تاج و تخت او در این امر نقش اساسی داشته است.

شیخ خلیفه سال ها عنوان ثروتمندترین حاکم جهان را به خود اختصاص داده است. اما این ثروت کمکی به او نکرد که در سال 2014 سکته نکند. پس از این ماجرا، شیخ خلیفه عملاً استعفا داد و سال ها در جایی ظاهر نشد. آخرین باری که عکسی از شیخ خلیفه منتشر شد در سال 2017 بود و سپس دوباره در تاریکی فرو رفت.

READ  اختلافات بین عربستان سعودی و امارات تشدید شده است

وارث شیخ خلیفه کیست؟

شیخ محمد بن زاید فردی است که از این پس جایگزین شیخ خلیفه در امارات می شود. البته در تمام سالهای پس از بیماری خلیفه، مسئولیت امور ابوظبی و ارتباط با یاران را بر عهده داشت. او برادر کوچکتر شیخ خلیفه است و در واقع هنوز قدرت به فرزندان شیخ زاید نرسیده است. وی در سال های گذشته علاوه بر معاونت فرماندهی نیروهای مسلح امارات، مسئولیت دولت امارات را برعهده داشت و تصمیمات سیاسی مهمی اتخاذ می کرد. شورای عالی فدرال امارات، شیخ محمد بن زاید 61 ساله را به عنوان جانشین برادر بزرگتر خود انتخاب کرد.

نگاهی به زندگی سیاسی معمار امیر

شیخ محمد به دلیل تلاش های قابل توجه خود برای بهبود استانداردهای آموزشی در امارت ابوظبی و ارتقای آن به استانداردهای بین المللی شناخته شده است. محمد بن زاید تجربه نظامی داشت و در سال 1979 از آکادمی نظامی سلطنتی در سندهرست فارغ التحصیل شد و در آنجا واحدهای زرهی، خلبانان هلیکوپتر، پرواز تاکتیکی و چتربازان را آموزش داد. این سوابق نشان می دهد که کشور امارات در سال های آینده فعالیت های نظامی خود را گسترش خواهد داد. تا 60 سال پیش، انگلیسی ها از داشتن ارتش یا فعالیت نظامی در ابوظبی منع شده بودند.

شیخ محمد بن زاید با شیخ سلام بنت حمدان آل نهیان ازدواج کرد و صاحب 4 پسر و 5 دختر شد. او به دلیل تصمیمش برای جانبداری از عربستان در حمله به یمن و برنامه ریزی برای نزدیکی با اسرائیل مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

311112


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا