نکات بهداشتی برای نمازگزاران در مورد آبله میمون


گزارش های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا به آبله از اوایل ماه مه در کشورهای غیر بومی افزایش یافته است. تا 21 ژوئن، 2746 مورد آبله میمون در 29 کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال حاضر 9 کمیسیون اضطراری را برای شیوع بیماری های عفونی تشکیل داده است که دو مورد از آنها به فلج اطفال و ویروس کرونا مرتبط است.

مدیرکل این سازمان دو هفته پیش در یک کنفرانس خبری در ژنو، سوئیس هشدار داد که ممکن است کنترل شیوع جهانی ویروس آبله آسان نباشد.

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، خطر ابتلا به آبله میمون در کشورهای غیر بومی جدی و واقعی است. او معتقد است که بروز آبله میمون در برخی نقاط می تواند به ابعاد اپیدمی افزایش یابد. این بدان معناست که تعداد زیادی از افراد در مدت زمان کوتاهی بیمار می شوند. بنابراین سازمان بهداشت جهانی (WHO) قصد دارد به زودی یک جلسه اضطراری برگزار کند.

بهزاد امیری روز پنجشنبه افزود: تاکنون موردی از بیماری آبله میمون که در کشورهای مختلف شیوع دارد گزارش نشده است و مهمترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

وی گفت: با توجه به اینکه نمازگزاران و مداحان کربلا و عتبات عالیات در خارج از کشور هستند و ممکن است این کشورها از نظر بهداشتی چندان مناسب نباشند، توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به آبله دست های خود را مرتب با میمون بشویند. آب و صابون یا از ضدعفونی کننده دست های حاوی الکل استفاده کنید و فقط گوشت کاملا پخته مصرف کنید.

READ  تاکید بر تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا / ضرورت تقویت مراقبت از مرزها

وی ادامه داد: به حیوانات وحشی یا ولگرد به ویژه حیوانات مرده نزدیک نشوید، به هیچ حیوانی (چه اهلی و چه وحشی) که بیمار به نظر می رسد نزدیک نشوید. همچنین از خوردن و دست زدن به گوشت حیوانات وحشی یا طعمه خودداری کنید. از لباس، حوله و ملحفه شخصی استفاده کنید و با دیگران به اشتراک نگذارید.

امیری گفت: با افرادی که احساس خوبی ندارند و یا به نظر مریض هستند به خصوص اگر جوش های پوستی به شکل تاول دارند از نزدیک تماس نگیرید و از آنها دوری کنید.

به گفته رئیس اداره بیماری‌های دامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آبله معمولاً با علائم آنفولانزا مانند تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شود و به دنبال آن راش‌های پوستی در چندین قسمت بدن ظاهر می‌شود. صورت، بازوها و پاها را بپوشانید.

وی گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، گونه ای از ویروس آبله میمون که اخیراً در آمریکا و سایر کشورهای خارج از آفریقا رواج یافته است، از دسته ویروس های غرب آفریقا است. در شیوع های قبلی این ویروس، حدود یک درصد از مبتلایان جان خود را از دست داده اند، در حالی که در سایر موارد این ویروس که به عنوان سویه ای از حوضه کنگو شناخته می شود، مرگ و میر به 10 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

احمق آیا میمون سلامتی جهان را تهدید می کند؟

چه بیماری هایی در تابستان شایع است؟

47231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا