نوروز باستانی چرا ارجمند است؟ 


عید باستانی نوروز یک «آیین باشکوه و گرانبها» و هماهنگ با دین اسلام است.

خدا شهید مطهری را بیامرزد که تنها متجدد حوزه علمیه بود که صادقانه از نقش ایرانیان در اسلام صحبت کرد و با کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نشان داد که اگر اسلام بر ایران تأثیر بگذارد نقش ایران در آبادانی است. ، پویایی و معنای او به همان اندازه محترم و شایسته پرستش است. او به درستی سعی کرد چشم برخی از منحرفان شرور در ایران را به حقیقت بگشاید، هرچند بسیاری از کسانی که با ایران و ایرانی درگیر هستند نه عالم هستند و نه حقیقت جو!

فرهنگ کنونی ایران که هویت مردم آن است از سه فرهنگ ایران باستان، اسلام و تمدن نوین (غربی) تشکیل شده است که انکار هر یک نقش آب و مشت بر پیشانی است. محصول نزدیک بینی و جهل بیش از حد شاکیان. هر سه عنصر فرهنگ ایرانی را باید حفظ کرد و به آن احترام گذاشت و هیچ کدام را نباید مقدم بر دیگری قرار داد، زیرا این تضاد جز ضرر و سود چیزی به همراه نخواهد داشت. البته شکی نیست که در این درگیری ساختگی عنصر حاکم بر زندگی مردم بدون حمایت مسئولان باقی می ماند.

اما نوروز باستانی که هر ساله توسط برخی مدعیان مذهبی و در نتیجه دلالان خودخواه و خودخواه به چالش کشیده می‌شود، در سال‌های آینده مورد هجوم مدعیان مذهبی بیشتری برای تقارن با ماه رمضان و نه فقط دین قرار می‌گیرد، ناسازگار نیست. در اشاعه ارزش‌های آن تأثیر بسزایی دارد، زیرا مملو از سنت‌ها و پیام‌های اخلاقی انسانی است، اما قبل از بیان آن‌ها باید سه نکته مهم و اساسی را یادآوری کرد:

اولاً اکثر احکام اسلامی (شریعه محمدی) ریشه در قوانین یا سنت های پیشینیان دارد و به وضوح بیشتر آنها امضایی است نه مؤسس و این بدان معناست که بسیاری از متاعات گذشته بدون تغییر خاصی مورد پذیرش مذاهب اسلامی قرار گرفته است. عمل ساده ای که ریشه در اسلام ندارد قابل انکار نیست.

READ  عادل فردوسی پور به تماشای «مارادونا» نشست/ عکس

ثانیاً، مراسم و مناسک اجتماعی که در طول زمان شکل گرفته اند، عملاً با دلیل فرهنگی/تجربی پشتیبانی می شوند و با توجه به کارکردهای خاص خود نهادینه می شوند و نه تنها به دلیل اصول و ریشه های خود مورد احترام هستند. مخالفت‌ها علیه آن‌ها به وجود آمد، مگر اینکه حاوی پیام‌ها یا پیامدهای غیراخلاقی یا غیرانسانی باشد که فقط با جایگزین کردن آنها با چیزی مؤثرتر قابل جبران باشد.

ثالثاً، انتساب عید باستانی نوروز به دین مجوس (زرتشتی) که توسط برخی تریبون های داخلی و اخیراً توسط طالبان افغانستان بیان شده است، نوعی پوپولیسم و ​​انحراف از اخلاق حقیقت جویی به عنوان دین زرتشتی است. و غیر سحر و جادو جزو ادیان محسوب می شوند.شریعت. پیروان او نیز اهل کتاب شناخته می شوند و یقیناً ممکن است برخی از شعائر آن ریشه در تعالیم بهشتی داشته باشد، به طوری که هرگز چنین انتسابی دلیل بر بیهودگی آن نیست.

با توجه به نکاتی که بیان شد، باید گفت: نوروز که گاه آیین باستانی و گاه آیین سنتی آریایی نامیده می شود، از هر تاریخی و مکانی سرچشمه می گیرد، مانند سایر آداب و سنن مبتنی بر منطق اخلاقی و انسانی که به صورت مستقل قابل بررسی است و این یک اندازه گیری است واضح است که وجود برخی رفتارهای نادرست یا غیراخلاقی به نام نوروز از سوی برخی افراد، هرگز نباید ملاک ارزیابی آن باشد، زیرا سوء استفاده ها و خرافاتی که گاه در مراسم مذهبی رخ می دهد ثبت نمی شود.

واقعیت این است که شعائر و آداب و رسوم عصر روشنگری به شدت با ارزش های اخلاقی و اسلامی منطبق است و مخالفت آن ها – که البته هیچ گاه ثمربخش نبوده است – جز به قیمت از دست دادن فرهنگ و سیمای دین بی نتیجه است. برخی از آثار و پیام های ارزشمند و بی بدیل نوروز به شرح زیر است:

READ  مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی شد

1. خانه تکانی و نوشیدن و آراستن که مطابق با آرایش طبیعت و تولد دوباره آن به عنوان مظهر رحمت الهی است، مشهورترین دین آن است که با دفع کهنه و زدودن غبار همراه است. مگر نه این است که در دین اسلام مواقعی بهانه است که انسان به خود بازگردد و اصلاح شود، پس چرا این فرصت نوروز را از دست ندهیم؟

2. صله رحم که در عمل نمادین عیدی تجلی می یابد، فی نفسه بزرگترین امر اخلاقی است که هم ریشه در تعاون و هم ایثار اسلامی دارد، در حالی که موجب گسترش و سعادت گروه زیادی است. که به خودی خود ارزشی وصف ناپذیر است. همانطور که ادیان الهی برای تحقق آن فرستاده شد – ایجاد پیوند و دوستی بین انسانها.

3. زیارت و زیارت که در متون اسلامی از آن به عنوان وسیله رحمت و رزق و گشایش برکات الهی یاد شده است، از دیگر آداب این عید باشکوه، بهانه ای برای رفع ابهامات، کینه توزی ها و دشمنی ها و فرصتی برای همدلی و همدلی بیشتر است. آگاهی از موقعیت.رابطه بالاترین فضیلت اخلاقی است.

بنابراین، دفاع از نوروز، ادای احترام به ارزش‌ها و انسانیت است و هیچ انسان شریفی با القاعده با آن مبارزه نمی‌کند و با ادعاهای واهی آن را رد نمی‌کند. باید در نظر داشت و بدیهی است که رفتار غیرقانونی و خشونت آمیز در قالب هر آیینی، مردود و نامناسب است و باید از گسترش و گسترش آن جلوگیری کرد، اما بی توجهی به ارزش های نوروزی به ویژه به بهانه دینداری، با سنت دینی سازگار نیست، نه با بنیاد شریعت اسلامی!

نقش و کارکرد آئین ها و آیینه ها را باید در بستر تکامل خودشان جستجو کرد.

*عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا