مهاجرت از نخبگان به نیروی کار/ ایران رتبه نوزدهم جهان در «سفرهای دانشجویی» است.

به گزارش خبرآنلاین، حرفه عادل فردوسی پور در شبکه های اجتماعی با واکنش دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف مواجه شده است که به مهاجرت نخبگان این دانشگاه مربوط می شود. وی با بیان اینکه اتفاقاً با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت و گو کرده است، ادامه داد: ایشان صحبت کردند و گفتند که اگرچه فرش قرمز هرگز برای نخبگان در ایران پراکنده نمی شود، اما باید بجنگیم. تمام موانعی که بر سر راه ما قرار می گیرند یا آنها را در مقابل ما قرار می دهند.

مهاجرت و به ویژه مهاجرت نخبگان ایرانی از دیرباز دغدغه مهمی بوده است. شاید به همین دلیل است که تقی آزاد ارمکی جامعه شناس می گوید: «در حال حاضر دو نوع بحران داریم، یک نوع بحران در نظام یا نظامی و یک نوع بحران دیگر بحران غیرنظامی است. بحران اصلی در این زمینه تنظیم روابط ما با جهان است. از این منظر ما در شرایط بحرانی اساسی هستیم. ما شاهد هستیم؛ در این میان، مهم ترین مسئله، موضوع مهاجرت است.

وی ادامه می دهد: مردم هم به اروپا مهاجرت می کنند اما برای همیشه از دست نمی روند، تاثیرگذار خواهند بود و در عین حال برمی گردند تا در جامعه خودشان تاثیرگذار باشند. نه برای همیشه در آمریکا بودن، بلکه برای یافتن شغل و فرهنگ خوب، نه برای مخالفت با وطن، بلکه احتمالا برای بازگشت به وطن.

او معتقد است که مهاجرت به ایران یک خیابان یک طرفه است، مردم در دنیا گم می شوند، می روند در کشور دیگری زندگی می کنند و وقتی می رسند می گویند آهیش و بسیاری از آنها نسبت به کشور بی تفاوت هستند و گویی سریع کشور خود را ترک می کنند، فرهنگ محلی را می پذیرند، بنابراین معمولاً برای ماندن می روند، به همین دلیل است که مهاجران ایرانی در ساختن دنیایی دیگر نقش اساسی دارند.

نگاهی به جدول وضعیت اقامت، خروج و بازگشت برگزیدگان کنکور و المپیادها نشان از تمایل آنها به اقامت در خارج از کشور دارد.

تجزیه و تحلیل داده های آماری دریافتی از اداره گذرنامه برای دوره زمانی 1380 تا مرداد 1395 نشان می دهد که 56.6 درصد از «برندگان مدال المپیادهای دانش آموزی»، 69.1 درصد از «اعضای نخبه بنیاد» و 78.3 درصد از «افراد واجد شرایط» «یک در هزار» آزمون سراسری کشور است.

در بین گروه های مورد بررسی، المپیادها با 37.2 درصد، اعضای بنیاد نخبگان با 25.5 درصد و کلاس های 1 تا هزار آزمون سراسری با 15.4 درصد به ترتیب بیشترین درصد اقامت در خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

READ  خواص شگفت انگیز «کشیر» و «تمشربتی» برای سلامتی

از سال 2003 تا 2012، وضعیت دانشجویی ایران از رتبه 29 در جهان به رتبه یازدهم رسید که بالاترین جهش در رتبه دانشجویان ایرانی در دو دهه اخیر است. در بازه زمانی 1391 تا 1397، جمعیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور در سطح 50 هزار دانشجو باقی ماند و به رتبه نوزدهم تنزل یافت.

مهاجرت نخبگان به نیروی کار رسید/ ایران رتبه نوزدهم جهان در «سفرهای دانشجویی» را دارد.

مهاجرت نخبگان به نیروی کار رسید/ ایران رتبه نوزدهم جهان در «سفرهای دانشجویی» را دارد.

مهاجرت از نخبگان به سایر گروه های جامعه نیز می رسد

مهاجرت نخبگان که در سال های گذشته در گروه های فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر، المپیادها و رتبه های تک رقمی دانشگاه ها بسیار پر سر و صدا بود، هم اکنون به سطح متوسط ​​جامعه و حتی افراد دارای مهارت و نه شغل و تحصیل رسیده است.

احمد بخارایی، جامعه شناس به خبرآنلاین گفت: موضوع مهاجرت نیز دستخوش شرایط سخت اقتصادی است. میلیون ها ایرانی به مهاجرت و خروج علاقه مند هستند. معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان است، یعنی چقدر به زندگی شان فشار وارد می شود، کسانی هستند که برای رفتن باید به کوه و دشت و دریا بروند، حتی امیدی به زنده ماندن هم ندارند، اما برمی گردند. .

چه شد که نیروی کار ایرانی به خارج از کشور رفت؟

نیروی کار ماهر ایرانی برای انطباق با مهارت های بازار کار دنیا مشکلاتی از جمله زبان انگلیسی، سطح استانداردها و… دارد. از طرفی کشورهای مهاجر پذیر به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند از ایران یا کشورهای دیگر نیروی کار جذب کنند، مشکل سازگاری است، استانداردهای مهارتی دارند، بنابراین راه حلی ارائه کرده اند که پیشنهادهای کاری وسوسه انگیز اما جذاب را ارائه می دهد. که در ابتدا می خواست به کالج بپیوندد. یعنی کارکرد اصلی جذب دانشجویان بین المللی به دنیا تامین نیروی کار مورد نیاز بازار کار این کشور است.

بهرام صلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت ایرانیان در این خصوص گفت: به همین دلیل کشورهای مهاجرپذیر تصمیم گرفته اند از طریق سیستم دانشگاهی خود کمبود نیروی کار را برطرف کنند. به همین دلیل از کشورهای مختلف دانشجو می گیرند و نیروی کار را در آنجا آموزش می دهند و فرهنگ، زبان و مهارت های مورد نیازشان را به آنها معرفی می کنند. در عین حال، جذب دانشجو باعث ایجاد مشاغل آکادمیک برای کشورهای میزبان می شود که در واقع یک شمشیر دولبه هستند. به همین دلیل است که جذب دانشجویان بین المللی به جهان، به ویژه در کشورهایی که کمبود نیروی کار دارند، به یک استراتژی اصلی تبدیل شده است. در چنین شرایطی ایرانی ها زمانی از این میانبر استفاده می کنند که نمی توانند مستقیما وارد بازار کار کشورها شوند، یعنی حتی اگر اینجا شغلی داشته باشند، برخی از آنها بسته به سطح تحصیلی خود را ترک کرده و مهاجرت می کنند. آنها معمولاً در مقطع فوق لیسانس هستند، به مدت یک یا دو سال یا بیشتر در کشور مقصد به تحصیل ادامه می دهند و سپس فرآیند جذب در بازار کار را طی می کنند.

READ  کشته شدن یک شهروند در درگیری مسلحانه پلیس با قاچاقچی مواد مخدر

ایرانی ها به کجا مهاجرت می کنند؟

در سالنامه مهاجرت که سال گذشته تدوین شد، طبق منابع بین المللی، جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان در سال 1990، 820 هزار نفر بوده است که در سال 2020 به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده است، در واقع در 30 سال گذشته جمعیت ایرانیان مهاجر. 2.2 برابر افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس منابع داخلی (دبیرخانه شورای عالی ایرانیان)، جمعیت ایرانیان مهاجر خارج از کشور 4 میلیون و 400 هزار نفر تخمین زده شده است که بر اساس منابع بین المللی رقم قابل تاییدی نیست.

در همین رابطه بهرام صلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت ایران گفت: بر اساس آمار سازمان ملل متحد، چهار کشور آلمان، سوئد، هلند و فرانسه در اتحادیه اروپا در حال حاضر میزبان بیشترین تعداد مهاجران متولد شده در ایران هستند. ). بر اساس این آمار، آلمان در سال 2020 با 152 هزار و 590 مهاجر متولد شده در ایران رتبه اول را دارد.

مهاجرت نخبگان به نیروی کار رسید/ ایران رتبه نوزدهم جهان در «سفرهای دانشجویی» را دارد.

به گفته وی، در سال ۲۰۲۰ آلمان، فرانسه و ایتالیا بیشترین درخواست ویزای ثبت شده و همچنین تعداد ویزای شینگن صادر شده برای ایرانیان در اروپا را داشته اند. بنابراین آلمان اولین مقصد ایرانیان مهاجر به اروپا است. بریتانیا دومین مقصد ایرانیان مهاجر به خارج از اتحادیه اروپا است و در حال حاضر حدود 83531 ایرانی در این کشور زندگی می کنند. علاوه بر این، استرالیا همواره یکی از مقاصد اصلی مهاجرت ایرانیان در انواع مهاجرت از جمله مهاجرت کاری بوده است و تعداد کل ایرانیان استرالیا در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

برگردیم به حرفه فردوسی پور، جایی که می گوید برای هیچ کدام از ما فرش قرمزی پهن نشده است، حق با اوست، به خصوص که بازگشت نخبگان و نیروی کار ماهر از خارج از کشور به ایران قطعا به فرش قرمز نیاز دارد، انگیزه ای برای یافتن در حق. موقعیت، در غیر این صورت چه کسی می خواهد همیشه “دیگری” باشد؟

بیشتر بخوانید:

واکنش معاونت زنان به مهاجرت ورزشکاران

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا