منابع عراقی: الکاظمی نمی تواند دور دوم گفتگوهای ملی را برگزار کند

منابع سیاسی آگاه امروز یکشنبه گزارش دادند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر بعید است بتواند دور دوم گفت و گوهای ملی را برگزار کند.

این منابع به پایگاه خبری بغداد الیوم گفته اند که نشست گفت وگو که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود، احتمالا به دلیل عدم مشارکت برخی احزاب سیاسی به ویژه جنبش صدر به تعویق خواهد افتاد.

این منابع با بیان اینکه برخی از احزاب همپیمان جنبش صدر هنوز تصمیم نهایی خود را برای حضور در این نشست نگرفته اند، گفتند: تحریم این نشست از سوی جنبش صدر و متحدانش در ائتلاف السیاض و حزب دمکرات، که پیشتر اتفاق افتاد، الکاظمی را دوباره معرفی کرد. مجبور می شود جلسه گفتگو را به تاریخ دیگری موکول کند.

ترکی العطبی، یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان معروف به «العطار التنسیکی» (چارچوب هماهنگی)، گفت که این کمیته از هر طرحی که به بحران سیاسی در عراق پایان دهد، استقبال می کند. مشروط بر اینکه بر اساس قانون اساسی باشد.

العتابی با بیان اینکه تاکنون چهار طرح مطرح شده که چارچوب هماهنگی در مواردی با آنها موافقت و در مواردی مخالفت کرده است، گفت: هر طرح پیشنهادی باید در مجلس بررسی شود. زیرا این نهاد صلاحیت این کار را دارد.»

وی با اشاره به اینکه اصل انتخابات زودهنگام، تغییر قانون و کمیسیون انتخابات تنها از طریق مجلس قابل مذاکره است، تصریح کرد: آغاز حل بحران، بازآفرینی جلسات مجلس و توافق خواهد بود. این چارچوب از هیچ اقدامی علیه قانون اساسی حمایت نخواهد کرد.

دور اول اجلاس ملی عراق اخیرا برگزار شد. پس از پایان این دیدار، دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «رؤسای جمهور [سه‌گانه] آنها به دعوت نخست وزیر و با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با سران گروه های سیاسی ملی عراق برای بررسی تحولات سیاسی این کشور دیدار کردند. در این جلسه پنج نکته مورد توافق قرار گرفت که عبارتند از:

READ  آخرین اخبار از تلفات ناآرامی های عراق

1. مردمی که در این جلسه گرد هم آمدند تعهد خود را به اصول ملی و ایجاد راه حل برای همه بحران ها از طریق گفتگو و با روحیه برادری و همکاری برای حفظ وحدت عراق، امنیت مردم این کشور و ایجاد راه حل اعلام کردند. ثبات آن و ماندگاری نظام دموکراتیک مبتنی بر قانون اساسی و در عین حال بر لزوم اولویت دادن به منافع ملی و روحیه همبستگی مردم این کشور برای حل بحران سیاسی کنونی عراق تاکید کردند.

2. افراد حاضر در این جلسه همچنین خاطرنشان کردند که وقتی بحران‌های سیاسی به بن‌بست می‌رسد و گروه‌های سیاسی ملی تصمیم به مشروعیت بخشیدن به فرآیندهای انتخاباتی را رها می‌کنند، حضور مجدد به پای صندوق‌های رای در قالب انتخابات زودهنگام اتفاقی استثنایی در تاریخ حوادث دموکراسی تلقی نمی‌شود. .

3. مردم گرد آمده در این نشست از اعضای جنبش صدر دعوت کردند تا در گفت و گوی ملی برای ایجاد سازوکاری برای حل همه جانبه بحران کنونی عراق شرکت کنند.

4. حاضران با ادامه گفت وگوی ملی به منظور ایجاد یک برنامه قانونی و قانونی برای حل بحران های جاری در این کشور موافقت کردند.

5. رهبران کنونی همچنین خواستار پایان همه تنش‌های میدانی، رسانه‌ای و سیاسی در این کشور شدند و بر لزوم حفاظت از نهادهای عراقی و آرام کردن بحث‌ها به دور از اقدامات تحریک‌آمیز تاکید کردند و در عین حال از رسانه‌ها و نخبگان این کشور خواستند. برای توقف روند گفتگو، حمایت از ملی گرایی در عراق و صلح مدنی در آن کشور.

310310


منبع

READ  برهم صالح نسبت به عواقب خطرناک بن بست سیاسی در عراق هشدار داد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا