مسکو دلیل اصلی عملیات نظامی در اوکراین را فاش کرد

به گفته آناتولی دمیتری مدودف، معاون فعلی شورای امنیت و رئیس جمهور سابق روسیه، تاکید می کند که دلیل اصلی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تهدیدات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای از سرگیری عملیات نظامی روسیه بوده است. برنامه هسته ای کشور

مدودف در پیامی نوشت: یکی از دلایل انجام عملیات نظامی ویژه، تهدید (زلنسکی) برای پیگیری برنامه هسته ای اوکراین بود. برنامه ای که کیف بر اساس تفاهم نامه 1994 بوداپست آن را رها کرد.

وی افزود: «در عوض، ما در نزدیکی مرزهای خود چه می‌بینیم؟» فرومایه‌های فرومایه در کشوری فرودست که اکنون از تصمیم به ترک زرادخانه هسته‌ای مستقر در مرزهای خود بر اساس تفاهم نامه سال 1994 بوداپست گریه می‌کند. آرسنال را از شوروی سابق به ارث برده است.

مدودف در ادامه با تاکید بر اینکه اوکراینی‌ها همواره پایبندی کیف به این معاهده بین‌المللی را اقدامی اجباری می‌دانند که «تحت فشار شدید واشنگتن» اتخاذ شده است و افزود: اگرچه اوکراین ابزار لازم برای حفاظت و نگهداری از سلاح‌های هسته‌ای را که تصادفاً به دست آورده است، ندارد. اما این موضوع (فشار واشنگتن) برای اوکراین همیشه صادق بوده است.

معاون شورای امنیت روسیه گفت: رهبران اوکراین، از لئونید کراوچوک تا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور سابق و فعلی این کشور، همیشه گفته‌اند که “از استفاده از (سلاح‌های هسته‌ای) علیه روسیه و شهروندان آنها (اوکراین) خوشحال خواهند شد.

اوکراین، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده در 3 دسامبر 1994 برای ارائه ضمانت های امنیتی به اوکراین در مورد پایبندی این کشور به معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای آنها تفاهم نامه بوداپست را امضا کردند که به NPT معروف است.

READ  هند و روسیه به دنبال تولید تسلیحات مشترک هستند

با این حال، در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در 19 فوریه، زلنسکی گفت: “ما مذاکرات و رایزنی ها را در چارچوب یادداشت بوداپست آغاز می کنیم.” وزیر امور خارجه اوکراین وظیفه جمع آوری امضاکنندگان را دارد. اگر این اتفاق نیفتد یا نتایج این مذاکرات تضمین کننده امنیت کشورمان نباشد، اوکراین این حق را برای خود محفوظ می داند که این تفاهم نامه را بی اثر بداند و در نتیجه تمامی تصمیمات اتخاذ شده در سال 94 در هاله ای از عدم قطعیت قرار خواهد گرفت.

در 24 فوریه (5 مارس 1400)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با استناد به درخواست جمهوری های دونباس برای کمک به آنها برای رهایی از ظلم و ستم رژیم کی یف، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد.

310310


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا