مریم کریمی، هنرمندِ رشته سوزن‌دوزی، درگذشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مریم کریمی هنرمند پیشکسوت رشته سوزن دوزی شب گذشته (دوشنبه 8 فروردین) بر اثر کهولت سن درگذشت.

به همین مناسبت پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیانیه ای صادر کرد:

«… استادان و پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، ارزشمندترین گنجینه هنری این مرز و بوم به شمار می روند که با آموزش مبانی نظری و فنون علمی این هنرها به نسل جوان، همواره این شعله فروزان را زنده نگه داشته اند».
مریم کریمی از 12 سالگی زیر نظر اساتید این هنر در منطقه ایران استان سیستان و بلوچستان به تحصیل سوزن دوزی پرداخت و بیش از 60 سال در این رشته هنری فاخر فعالیت داشته است.
این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم و تمامی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی تسلیت عرض نموده و برای روح این هنرمند عزیز از درگاه خداوند متعال مغفرت و رحمت الهی مسئلت می نمایم.

این هنرمند در سال 1325 در روستای هانس ایرندگان از توابع شهرستان هش به دنیا آمد و از همان دوران کودکی مانند همه دختران بلوچ این هنر زیبا را نسل به نسل از مادرش آموخت و به فرزندانش منتقل کرد و دانش آموزان.

مریم کریمی در کنار اساتید صاحب نامی چون مهناز جمالزهی ایرندگانی، مختاب نوروزی، شهناز خلیلی و زرخاتون عظیمی از پیشگامان عصر طلایی سوزن دوزی در دهه های اخیر بوده و برای خلق آثاری ماندگار، منحصر به فرد و هنرمندانه رواج یافته است.

آثار ارزشمند این هنرمند در طرح های مختلف در زمینه سوزن دوزی، سکه دوزی و آینه دوزی مهر اصالت یونسکو را دارد و آثار او به اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور راه یافته است.

READ  نقش زبان فارسی و ایرانیان در میراث فقه و کلام حنفی

مریم کریمی گلدوزی درگذشت

5757


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا