مراسم عید نوروز با حضور سفیر ایران در ژنو برگزار شد / عکس

در این مراسم که به ابتکار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد با حضور 11 کشور دیگر در حوزه نوروزی، سران ارشد سازمان های بین المللی مستقر در ژنو، سفرا و دیپلمات های کشورهای مختلف و ایران برگزار شد. هموطنان مقیم سوئیس. شرکت کردند.

در این مراسم که از ساعت 18:30 تا 22:00 به طول انجامید، برخی از سنت ها و آیین های نوروزی در کشورهای نوروزی در قالب چند ویدئو به نمایش درآمد و سخنرانان به اهمیت نوروز و پیام صلح او پرداختند. و امید.

علاوه بر اسماعیل بکایی خامنه، سفیر و نماینده دائم کشورمان در دفتر سازمان ملل در ژنو، خانم تاتیانا والوایا، مدیر کل دفتر سازمان ملل در ژنو، آقای دارن تانگ، مدیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری و آقایان سفرای کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، تاجیکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان عید نوروز را به خاطر اهمیت حفظ و نگهداری باستانی و روح صلح و دوستی تبریک گفتند. و گفتند صبر و امید است.

اسماعیل بگایی خامنه در سخنرانی خود به نمایندگی از 12 کشور حوزه نوروزی به تاریخ چند هزار ساله نوروز در فلات ایران و تداوم این میراث کهن در بخش وسیعی از جهان به ویژه در غرب اشاره کرد. شرق و شرق آسیای جنوبی، قفقاز، بالکان و سواحل. وی از دریای خزر و دریای سیاه گفت: نوروز به عنوان اولین روز از سال جدید در تقویم ایرانیان با احیای طبیعت و تولد دوباره زمین همراه است. نوروز که قدمت آن به دوران باستان در فلات ایران برمی‌گردد توسط ملل و جوامع مختلف در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. مردم در غرب، شرق و جنوب آسیا و همچنین در آسیای مرکزی، قفقاز، بالکان، دریای سیاه و دریای خزر و سایر نقاط جهان از اولین روز بهار به عنوان فرصتی برای استراحت در دریا استفاده کرده اند. رستاخیز طبیعت و الهام گرفتن از معجزات. بهار جشن گرفته می شود. «بی جهت نیست که نوروز در طول تاریخ، امید، بردباری و شفقت را در دل و ذهن مردمانی که برای تسلیت به روح نوروز و بهار متوسل شده اند، القا می کند.

READ  امروز بدترین روز در تاریخ موجودیت رژیم صهیونیستی است

مراسم عید نوروز با حضور سفیر ایران در ژنو برگزار شد / عکس

هماجه بکایی با تشریح اهمیت نوروز به عنوان میراث جهانی، به رسمیت شناختن روز 21 مارس به عنوان «روز جهانی نوروز» از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نشانه ارزش و جایگاه نوروز در ترویج فرهنگ صلح و دوستی بین مردم دانست. . تجلی پیوند روح انسان با مادر طبیعت و آفریدگار متعال آن چیزی است که همه انسان ها را فارغ از تفاوت های نژادی و زبانی، متحد می کند. نوروز ترویج همزیستی مسالمت آمیز و همزیستی میان مردمان است و ارزش های مشترک و آرمان های صلح آنی را از طریق بردباری، همکاری، احترام و درک متقابل منعکس می کند.

بکایی سخنان خود را با شعری از مولوی شاعر پرآوازه فارسی به پایان رساند:

بهار عاشقان آمد تا زمین را ببندد؛

صدای بهشت ​​آمد تا مرغ را بکشد.

در بخشی دیگر از این مراسم، مدیرکل سازمان ملل متحد با ارزیابی حضور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در عرصه نوروز گفت: نوروز را می توان قدیمی ترین عید سال نو در تاریخ بشریت دانست. اجداد ما هزاران سال است که نوروز را جشن گرفته اند. امروزه بیش از 300 میلیون نفر در بسیاری از نقاط جهان و در منطقه تمدن نوروز هر ساله همزمان با آغاز بهار آن را جشن می گیرند. میراث و روح همبستگی و ماندگاری نوروز در ارزش ها و آرمان های سازمان ملل متحد نیز منعکس شده است. جهان در حال حاضر با چالش‌ها و درگیری‌های عمیقی مواجه است و ما بیش از هر زمان دیگری به همبستگی، دوستی، صلح و همزیستی مسالمت آمیز بین ملت‌ها و جوامع نیاز داریم، همان ارزش‌هایی که نوروز موعظه می‌کند.

READ  کویت: میدان گازی الدره مشکلی بین ما، ایران و عربستان سعودی است

پس از پایان مراسم برنامه زنده با موسیقی ایرانی اجرا شد.

لازم به ذکر است که یونسکو در سال 2009 نوروز را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری قرار داد و مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2010 با قطعنامه ای به نام 21 مارس مصادف با اول آوریل هر سال به عنوان روز جهانی نوروز نام برد.

جشن‌های نوروزی امسال که مصادف با حذف تمامی محدودیت‌های عروق کرونر در سوئیس است، اولین جشن بزرگ بین‌المللی در ژنو در دو سال اخیر است. مشارکت و هماهنگی 12 کشور در این جشن که نشان از گستره و عمق نفوذ نوروز در بسیاری از مناطق آسیایی دارد، مورد قدردانی شرکت کنندگان قرار گرفت.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا