ماجرای قصر عجیبی که جان شاه را گرفت/ راز کاخ وهم آلود شمال تهران چه بود؟

در امتداد خیابان ولیعصر (عج)، درست بالاتر از چهارراه پارک وی، به منطقه محمودیه می رسیم. محله ای با خیابان های سبز و پر از آپارتمان ها و برج های رنگارنگ. اما محله محمودیه برخلاف سایر محله های شمال شهر قدمت چندانی ندارد و در نقشه های قبل از احمدشاه قاجار اثری از آن نیست.

راز کاخ وهم انگیز شمال تهران چه بود؟  |  ماجرای قصر عجیبی که مردم می گویند جان شاه را گرفت

چرا مردم به کاخ محمدشاه می گویند قصری وهم آلود؟

اما اگر به تاریخ این محله نگاهی بیندازیم به داستان جالب کاخی می رسیم که در سرزمین های جنوبی محمودیه امروزی ساخته شده و در عین حال در میان ساکنان این منطقه به کاخی وهم انگیز معروف شده است. علیرضا زمانی، کارشناس تهرانی می گوید: «زمین های محله محمودیه و زعفرانیه در زمان فتحعلی شاه قاجار در اختیار خانواده معیرالممالک بود. در مرز جنوبی این اراضی کاخی ساخته شد که امروزه در محله محمودیه است که در بین ساکنان اطراف به قصری وهم انگیز معروف شد.

اما تاریخچه این کاخ وهم انگیز چیست؟ ماجرا از این قرار بود که «حاجی میرزا آغاسی» صدراعظم محمدشاه قاجار تصمیم گرفت برای این شاه قاجار یک کاخ تابستانی بسازد. برای ساختن این کاخ به سرزمین های محمودیه که منطقه ای با آب و هوای بسیار مطبوع بود رفت. با موافقت محمدشاه ساخت این کاخ آغاز شد. اما ساخت کاخ هنوز به پایان نرسیده بود که حادثه تلخی برای محمد شاه رخ داد و کاخ نونوار او در بین مردم به کاخ وهم‌آور معروف شد. زمانی ادامه می دهد: «در مراحل پایانی ساخت کاخ، محمد شاه تصمیم گرفت در این کاخ زندگی کند. اما در اولین روزهای ورود محمدشاه به کاخ به بیماری نقرس مبتلا شد و شاه قاجار بر اثر این بیماری درگذشت. پس از مرگ محمدشاه چنان در میان مردم شهرت یافت که به خاطر همین کاخ بود که شاه قاجار بیمار شد و درگذشت.

READ  خودروسازان در بازار خودرو سیگنال می دهند

راز کاخ وهم انگیز شمال تهران چه بود؟  |  ماجرای قصر عجیبی که مردم می گویند جان شاه را گرفت

تاریخچه این کاخ وهم انگیز چگونه پاک شد؟

ماجرای این کاخ وهم آلود به قدری در بین مردم پخش شد که کاخ نونوار محمدشاه پس از مرگ او خالی ماند. این کاخ زیبا که مانند نگینی در میان درختان سر به فلک کشیده اطراف می درخشید، به حال خود رها شد، به طوری که مانند تمام ساختمان های متروکه رفته رفته از بین رفت. اما داستان به همین جا ختم نشد. داستان این کاخ وهم آلود چنان در باور مردم رسوخ کرده است که پس از مرگ محمدشاه، زمین های این منطقه و کاخ متروکه آن فروخته شد. اما صاحب جدید این زمین ها چاره ای جز ساختن عمارتی جدید در دل این سرزمین ها نداشت تا پس زمینه تاریک این کاخ را از بین ببرد و لقبی را که در میان عوام برای او انتخاب شده بود پاک کند. زمانی می گوید: «محمد رحیم خان علاالدوله، وزیر دربار ناصرالدین شاه، زمین ها و قصر شوم آن را خرید. پس از او این زمین ها به پسرش «محمود علاء میر» معروف به احتشام السلطان می رسد و اوست که برای محو تاریخ این کاخ دست به ساخت عمارت جدیدی در این سرزمین ها می زند. اینجا بود که کاخ محمودیه جای کاخ محمدیه را گرفت و زمین های این منطقه در بین مردم به محمودیه معروف شد.

راز کاخ وهم انگیز شمال تهران چه بود؟  |  ماجرای قصر عجیبی که مردم می گویند جان شاه را گرفت

آخرین آدرس کاخ ماجراجویی محمدیه کجاست؟

اگرچه امروز در منطقه محمودیه از ساختمان قصرمحمدیه آدرسی وجود ندارد، اما برای جستجوی آخرین نشانی های این کاخ باید به منطقه زعفرانیه مراجعه کنیم. اکنون بخشی از منطقه زعفرانیه در میان اهالی قدیمی این منطقه به «محمدیه» معروف است. زمانی می گوید: «امروز اگر اسم محله های شمال تهران را روی نقشه نگاه کنیم، اثری از نام محمدیه نیست. اما جالب است که اهالی بخش جنوبی زعفرانیه بخش‌هایی از این منطقه را به نام محمدیه می‌شناسند. این منطقه که از شرق و غرب به خیابان اعجازی و رودخانه ولنجک محدود می شود و از شمال و جنوب به خیابان های اکبری و مقدس اردبیلی می رسد، در میان ساکنان جنوب محله زعفرانیه به محله محمدیه معروف است. نامی که به نوعی به زمین های جنوب محله زعفرانیه و ماجراهای قصرمحمدیه اشاره دارد و تعداد کمی از ساکنان جدید این محله می دانند این نام از کجا آمده است.»

READ  خودروی نظامی عجیب ولوو/ عکس

بیشتر بخوانید:

217 35


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا