لیست جهیزیه های غیر معمول / از توپ تنیس تا بال پرنده!

در گذشته در اکثر مراسم خواستگاری خانواده داماد به قیمت و نوع مهریه ای که تعیین می شد توجه چندانی نمی کردند و به خیال اینکه برگشتی ندارد زیر بار هر تعهد سنگینی می گذشت اما به مرور زمان تعداد طلاق ها افزایش یافت و ارزش ریال کاهش یافت و زنان اصرار بیشتری برای درخواست داشتند و پیگیری حقوقی و قانونی او باعث شد تا خانواده داماد راضی به پذیرش مهریه خانواده عروس شوند و ببینند آیا می توانند به چنین تعهدی عمل کنند یا خیر. البته در این میان گاهی مهریه عجیبی از تازه دامادها مطالبه می شود که گاه خنده دار، گاه تکان دهنده و بی دلیل و گاه زیبا و پرمعنا است; 2000 بوته، 110 کیلوگرم گل یاس، 100،000 لیتر بنزین، سفر به 120 پایتخت جهان، 1000 سفر پیاده به کربلا، اعضای بدن داماد، تهیه یک و نیم تن گل مریم، 2000 قطعه چو. تهیه کتابخانه کامل کتاب های فلسفی نمونه ای از این نوع مهریه است که به دلایل مختلف مطالبه می شود. در زیر به چند مورد بحث برانگیز مطالبه مهریه در دادگاه کذا اشاره می کنیم.

سفر به پنج قاره جهان

در این قرارداد قیمت 5 سفر به قاره های جهان شامل کشورهای برزیل، کانادا، چین، هند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، تانزانیا و استرالیا معادل نرخ روزانه موسسات معتبر گردشگری است. در تهران به مدت 15 روز مرسوم در این موسسات به صورت جهیزیه نوشته شده است. حالا اگر عروس بخواهد مهریه اش را اجرا کند، داماد باید با هزینه میلیاردی او را به 10 کشور بفرستد.

لیست جهیزیه های غیر معمول / از توپ تنیس تا بال پرنده!

توپ تنیس 1978

این تنیسور حرفه ای برای اینکه نشان دهد مادیات برایش مهم نیست، در سال 78 یک توپ تنیس برای خودش مهریه گذاشت اما در نهایت در دادگاه مهریه اش را بخشید.

100 نقاشی

مهریه زن جوان 100 تابلوی منظره از همسرش بود. زمانی که چاگیگ درخواست طلاق داد، همسرش قول داد که هر ماه یک نقاشی منظره به مدت 100 ماه به او بدهد.

5000 مرجان دریایی

نیلوفر در سفر به شمال مرد آرزوهایش را پیدا کرده بود و با دیدن زندگی با او، 5000 مرجان دریایی را به عنوان جهیزیه تعیین کرد، اما این مهریه به دلیل اینکه او هیچ مالیاتی اعمال نمی شود.

یک کیلوگرم بال مگس

تنها در صورتی حاضر به طلاق بود که همسرش مهریه ای به او بدهد که یک کیلوگرم فلای آگاریک بود. او که ازدواج سوم خود را شکست خورده می دانست، دلیل جدایی از همسرش را خیانت همسرش عنوان کرد.

READ  آیا یک جیب مخفی دارید که شریک زندگیتان از آن خبر ندارد؟

10 آهو از کوه های منطقه

مهناز ۲۶ ساله به دلیل علاقه به طبیعت ۱۰ آهوی وحشی را به عنوان جهیزیه خود انتخاب کرد. پس از مهاجرت اجباری به تهران، او تصمیم گرفت تا با استفاده از جهیزیه خود، شوهرش را مجبور به عدم بازگشت به تهران کند تا این که او این تعداد آهو وحشی را از دشت های شهر محل زندگی آنها صید کند. یکی از جهیزیه هایی بود که نشد.

100 لپ تاپ

عشق زن جوان به کامپیوتر و ارتباط کارش با آن ها باعث می شود در قرارداد 100 لپ تاپ جدیدترین مدل بنویسد و در نهایت آنها را در دادگاه مطالبه کند.

یک میلیون گل رز

زن جوان کرمانی از دادگاه خواست مهریه یک میلیون گل سرخ را شوهرش به او بدهد. مرد جوان در نهایت یک میلیون شاخه گل رز قرمز را از چند شهر به قیمت 500 میلیون تومان خرید و با کامیون برای همسر سابقش فرستاد.

نان بربر 1200

مهریه زن جوان 1200 نان بربری بود که به دلیل بی مسئولیتی و اعتیاد شوهرش خواستار آن شد و در نهایت شوهر 29 ساله به یکباره این مقدار نان را برای همسرش خرید.

نگهداری از دیوان حافظ

هر دو عاشق شعر و ادب بودند و چون مادیات برای شیدا اهمیتی نداشت، مهریه اش را زیر نظر دیوان حافظ گذاشت، اما در دادگاه چون از مهریه شیدا مالیاتی دریافت نمی شد، تصمیم گرفت مهریه ای را تنظیم کند که قابل پرداخت باشد. .

چشم های داماد

او برای مهار هومان که تاجر بود از او خواست تا به چشمانش مهر بزند. اما از آنجایی که امکان قتل یا قطع عضو به عنوان مهریه قانونی وجود نداشت، تاجر فقط به پرداخت سکه طلا محکوم شد.

1000 بار پیاده روی تا کربلا

یکی دیگر از مهریه های عجیب ثبت شده در سند ازدواج یک دختر ایرانی 1000 سفر پیاده روی کربلاست. این جهیزیه ارزش مالی ندارد اما کاری است که داماد باید بنا به درخواست عروس برای صدور حکم طلاق انجام دهد.

صعود به 10 قله جهان

این مهریه عجیب چند سال پیش نیز به خواست عروس و داماد کوهستانی در قرارداد نوشته شده بود. زوجی که در طول زندگی مشترک کوه های زیادی را با هم فتح کردند اما از نظر حقوقی چون نام قله ها مشخص نیست مهریه به دلیل ابهام باطل است.

READ  افزایش حقوق سربازان چه شد؟

شمش طلا هم وزن عروس

سکه طلا برای شماره تولد عروس استفاده می شود. البته این جهیزیه مخصوص خانواده های بسیار متمول است و یکی از گران ترین و عجیب ترین جهیزیه هایی است که تا به حال ثبت شده است. اگرچه این مهریه مطالبه شده بود، اما از آنجایی که ارزش مالی آن بسیار بالاست، می توان آن را مهریه باطل دانست.

100 هزار لیتر بنزین

این مهریه عجیب در دفاتر ازدواج نیز ثبت شده است. این مهریه در صورت مطالبه زوجه در صورتی که نظام اقتصادی بنزین در منطقه ای با مشکل مواجه شود توسط دادگاه قابل ابطال است.

جهیزیه به ارزش بیت کوین

در شرایط کنونی مهریه دختران به صورت چند سکه، عبادی یا هر دو و تعداد سکه نیز به مناسبت های مختلف تعیین می شود. محل زندگی افراد، نوع خانواده ای که دختر و پسر در آن زندگی می کنند و موارد دیگر در تعیین مهریه عروس نقش دارد. در برخی از شهرهای کوچک و همچنین در روستاها از پول نقد به عنوان جهیزیه استفاده می شود و گاهی یک قطعه زمین یا خانه در جهیزیه زنان قرار می گیرد. البته بیت کوین اخیرا به دلیل رونق بازار ارزهای دیجیتال، برای قراردادها باز شده است. به عنوان مثال اخیراً جهیزیه یک عروس ایرانی از بیت کوین به یکی از جنجالی ترین اخبار تبدیل شده است. در سند ازدواج این عروس یک جلد کلام الله مجید، یک شاخه گیاه، 0.05 بیت کوین، 2500 گیگابایت، 5 مثقال طلا و 30 ربع سکه بهار آزادی به عنوان مهریه ذکر شده است. البته هنوز برخی از کاربران این سبک جهیزیه را نمی پسندند و از سوی دیگر برخی از کاربران آن را پیوند سنت و مدرنیته می نامند. برخی ارزش مادی آن را ناچیز می دانند و معتقدند با نرخ دلار امروز این مهریه کمتر از 200 میلیون تومان است در حالی که امروز مهریه عادی 100 سکه است که بیش از یک میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

271


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا