قیمت مرغ تغییر نمی‌کند/گوشت ارزان می شود


حسین دماوندی نژاد در نشست خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ تا پایان سال تغییر نمی کند، گفت: ذخایر بسیار خوبی در شرکت پشتیبانی امور دام داریم و برنامه های تولید ارائه شده است. به تولیدکنندگان بر اساس شاخص های تولید است. جوجه هایی که در خروجی ها قرار می گیرند نشان می دهد که تولید کافی خواهد بود.

وی افزود: برای بهمن، اسفند و همچنین برای ماه رمضان ذخایر بسیار خوبی از گوشت مرغ خواهیم داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی وضعیت بازار گوشت قرمز را برجسته کرد و گفت: بازار گوشت قرمز درگیر واسطه گری و واسطه گری بود که با واردات گوشت گرم تثبیت شد و این ثبات ادامه خواهد داشت و قیمت ها نیز کاهش خواهد یافت.

وی همچنین دلایل افزایش قیمت گوشت را بیان کرد و گفت: گوشت گوسفند در دنیا یک محصول لوکس است اما در فرهنگ ما علاقه زیادی به گوشت گوسفند وجود دارد. در کشور ما گوشت گوسفندی جزء نیازهای فصل است اما گوشت گوساله نه. گاوهای سبک در شهریور و مهر آماده جفت گیری هستند و گاوهای آبستن دیگر تا زمان زایمان در اسفند ماه ذبح نمی شوند. به محض تولد بره ها وارد بازار می شوند.

دماوندی نژاد همچنین گفت: دام سبک متکی به مرتع است. مراتع سالانه 10.5 میلیون تن علوفه رایگان برای دام فراهم می کند. امسال بارندگی بسیار خوب و بالاتر از حد متوسط ​​بود. اما متاسفانه در سالی که بارندگی زیاد است درگیر چشمه سیاه می شویم. 66 میلیون راس دام سبک در کشور داریم و وقتی بارندگی خوب باشد دامداران نمی خواهند دام های خود را به کشتارگاه بفرستند و وقتی خشکسالی می شود دامداران بیشتر دام های خود را به کشتارگاه می فرستند.

وی افزایش تقاضا در نیمه دوم، کمبود دام سبک و وابستگی دام سنگین به دام سبک، تاخیر در ارسال دام و گوشت به دلیل سرما و یخبندان جاده ها را از دیگر دلایل این قیمت دانست. افزایش دادن.

به گفته وی، اجازه می دهیم تعدادی از دام های اصلاح شده مجوزدار که فصلی نیستند و در طول سال 2 تا 3 بار می توانند زایمان کنند، جزو دام ها باشند، اما این موضوع زمان بر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی به جای واردات دام از دامداران داخلی نمی خرید، گفت: هدف ما حمایت از تولیدکنندگان داخلی به جای واردات است، اما گاهی برای ساماندهی بازار مجبور به واردات هستیم، البته لازم به ذکر است که امسال یکی از اختصاصی ترین سال ها برای خرید گاو بود، ما به خرید ادامه دادیم تا زمانی که بازار متوقف شد، وظیفه ما این بود که خرید را انجام دهیم تا تولید کننده و مصرف کننده به تعادل برسند، که انجام شد و در حال حاضر خرید متوقف شده است

READ  فلافل هم لاکچری شد/ افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش غذاهای رستورانی

وی همچنین از توزیع گوشت گرم گوسفندی با قیمت کیلویی 180 هزار تومان خبر داد و همچنین به توزیع گسترده و نامحدود گوشت منجمد برای تنظیم بازار گوشت اشاره کرد.

دماوندی نژاد افزود: تا کنون 300 هزار راس دام سبک و 3 هزار راس دام سنگین در زمانی که با مازاد دام مواجه هستیم صادر شده است اما در حال حاضر این صادرات متوقف شده است.

کاهش جوجه ریزی درست نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کاهش 50 درصدی جوجه کشی صحت ندارد، گفت: برای آذر و دی ماه 110 میلیون قطعه جوجه ریزی پیش بینی و تصویب شده و بیش از این میزان نیز تولید شده است. برای ماه فوریه 115 تا 120 میلیون قطعه برای جوجه کشی تایید شد و تولید حتی بیشتر از این مقدار بود. پیشنهاد اتحادیه برای جوجه کشی در اسفندماه نیز 100 میلیون قطعه بود.

700 تا 2000 تن عسل آماده صادرات

وی درباره صادرات عسل نیز گفت: با همراهی ها و حمایت های صندوق حمایت از زنبورداری توانستیم قرارداد صادرات به چین را ببندیم. 500 تا 2000 تن عسل آماده صادرات است. همه پروتکل های بهداشتی رعایت شده است و منتظر پاسخ طرف چینی هستیم.

ما از دودمان آریایی حمایت می کنیم

دماوندی نژاد همچنین به تبار آریایی مرغ اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نگاهی جزئی به اصل و نسب آریایی ندارد و همواره اقدامات لازم را برای حمایت از تبار آریایی انجام داده است و همچنین در سال 1401 تسهیلات 6 درصدی به آریایی ها داده شد. . در صادرات گوشت مرغ اولویت آرین است. خرید مرغ آرین 12 درصد بیشتر از سویه های دیگر بود. ذخایر استراتژیک نیز تنها از دودمان آریایی تامین می شود، 50 درصد گله های اجدادی و 40 درصد ماتریس ها از دودمان آریایی هستند و تا پایان سال 22 درصد جوجه ها نیز آریایی خواهند بود.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف مرغ در کشور ما 32 کیلو و در دنیا 16 کیلو است. یعنی ما بیشتر از سرانه در دنیا مصرف می کنیم. با توجه به این موضوع و تحریم‌های ظالمانه از دهه 1400، دولت وارد بخش طیور شد و تمامی بخش‌های اجرایی و دانشگاهی اقدامات خود را بر ارتقای قدرت ژنتیکی دودمان آریایی متمرکز کردند. امیدواریم در برنامه های تدوین شده بتوانیم توانمندی های دودمان آریایی را با توانمندی دودمان های امروزی مانند کشورهای روسیه، چین و هند که در صنعت مرغداری خود گام های خوبی برداشته اند، تطبیق دهیم.

READ  شما نظر بدهید /دولت برای مهار تورم چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ 

انتقال تولید تخم مرغ برای صادرات به بخش خصوصی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود، سپردن امور به تشکل های صنفی و بخش خصوصی را مهم برشمرد و گفت: طی تفاهم نامه ای با اتحادیه مرغ تخمگذار ماهن، برنامه ریزی تولید برای تنظیم بازار و صادرات تخم مرغ واگذار شد. به این اتحادیه . اتحادیه های دامداران و مرغداران نیز باید در قبال بخش خود مسئول باشند

وی افزود: برای سال اول حضور شرکت پشتیبانی امور دام در تنظیم بازار را ممنوع کرده ایم و تمامی ظرفیت ها در حوزه مرغ گوشتی به اتحادیه مذکور واگذار می شود.

این مسئول وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در بهسازی و نوسازی آلاچیق ها و مزارع مغفول مانده ایم و یکی از اقدامات ما بررسی شرایط و تدوین و تدوین برنامه توسعه مکانیزاسیون در این بخش است. همچنین سازمان ها موظفند با حضور سازمان تعاون روستایی نسبت به بهبود و ارتقای توسعه زیربخش دام اقدام کنند.

اقدامات وزارت جهاد زیر نظر اداره امور دام
معاون وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین پروژه های اقتصادی در حوزه کشاورزی و زیربخش طیور طی 9 ماه گذشته و بر اساس الزامات این امر به اتمام رسیده است. برنامه، ما در تولید گوشت، تخم مرغ و شیر موقعیت خوبی داریم. . شما زمان اجرای طرح را برای هر یک از بخش ها مشخص کردید که به صورت مستمر صادر شود، یعنی نگاه ما این بود که تولید برای مصرف جامعه ایرانی و با صادرات مستمر باشد. علاوه بر این، به طور میانگین بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن تخم مرغ در هفته صادرات داشتیم که قیمت آن در بازار داخلی نیز منطقی باقی ماند.

وی گفت: سالانه یک میلیون تن فرآورده شیر خام صادر می کنیم و روند صادرات رو به افزایش است. ضمن اینکه امسال اولین سالی بود که برای پرواربندی گوساله صادر کردیم. تلیسه نیز صادر شد.

دماوندی نژاد افزود: در سال 1401 921 هزار تن گوشت قرمز با منشاء ملی تولید خواهیم کرد. 11 میلیون و 680 هزار تن شیر خام، 2 میلیون و 680 هزار تن گوشت طیور و 1 میلیون و 200 هزار تن تخم مرغ تولید خواهیم کرد که رتبه سوم تولید عسل و هشتم جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ما اولین رده تحریم های جهانی هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه به 54 تا 55 میلیون تن خوراک و علوفه نیاز داریم تا بتوانیم با ارقام ذکر شده محصولات دامی تولید کنیم. ارزش محصولات دامی 500 میلیارد تومان است.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

46220


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا