قیمت جدید CNG اعلام شد/ سوخت مایع گران می شود؟


مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در حوزه CNG با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سربه سر قرار دارد، یعنی مبلغ دریافتی از مردم به اندازه حق الزحمه است تا بتوانیم پوشش هزینه های عملیاتی، افزایش نرخ اجرا می شود، اما بحث افزایش نرخ سوخت های مایع مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید منتفی است.

علی اکبر عرب عماری با بیان اینکه در حال حاضر دولت برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت مایع ندارد، اظهار داشت: اگر برنامه ای در این خصوص وجود داشت در تبصره 14 به آن اشاره می شد اما تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است. .

وی با اشاره به جزئیات افزایش حق الزحمه جایگاه داران و تاثیر آن بر قیمت سوخت، گفت: این عوارض هر ساله براساس ابلاغ به هیئت دولت توسط کمیته ای متشکل از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان برنامه و بودجه اعمال می شود. و شرکت ملی رادیو و تلویزیون؛ بدین ترتیب پس از تحقیق و بررسی مستندات، هزینه مکان یابی این مشکل محقق می شود، سازمان حمایت بررسی های لازم را انجام می دهد و طی جلسه ای این موضوع توسط این سه سازمان بررسی می شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه امسال نیز مانند هر سال این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و جلسه ای در خصوص نظارت و صورتجلسه به توافق رسید، افزود: این صورتجلسه باید به سازمان ارسال می شد. تبصره مورخ 24 اردیبهشت کمیسیون و مبلغ آن در قسمت هزینه درج شود و پس از تصویب در کمیسیون چهاردهم از سوی رئیس سازمان بودجه برنامه به دولت ابلاغ شد.

READ  قیمت طلای سرخ ایران گران شد/ یک کیلو زعفران قیمت یک دوچرخه است

عرب عامری با بیان اینکه این مصوبه هفته گذشته در شورای دولت اعلام شد و امروز به صورت غیر رسمی به ما اعلام شد که افزایش 45 درصدی خواهد بود، گفت: این طرح شامل بنزین، نفت، گاز و CNG است و این اختیار به وزارتخانه داده شده است. نفت اگر بخواهد از مکان هایی که فروش کمتری دارند به صورت مرحله ای و با رعایت سقف بودجه مشخص شده حمایت کند، این 45 درصد را اعمال کند.

قیمت CNG 115 تومان افزایش یافته است

همچنین محمدحسین باقری، مدیر پروژه CNG شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص افزایش قیمت CNG گفت: با توجه به اینکه کارمزد جایگاه های CNG افزایش یافته است، اگرچه خود جایگاه داران از این افزایش 45 درصدی راضی نیستند، اما تفاوت قیمت هر مترمکعب CNG با افزایش شارژ منجر به افزایش قیمت CNG شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر مترمکعب CNG 453 تومان است، گفت: بر اساس اطلاعیه با افزایش 45 درصدی عوارض این رقم به 562 تومان می رسد. یعنی حدود 120 تومان بیشتر از مقدار سوخت. بنابراین برای حل این مشکل در شرایطی مجبور به افزایش قیمت CNG شدیم که هیچ قصدی نداشتیم زیرا هدف افزایش مصرف این سوخت بود.

باقری تصریح کرد: شورای اقتصاد و هیات وزیران به اجبار قیمت CNG را از مترمکعب 453 تومان به 570 تومان افزایش دادند. یعنی قیمت هر متر مکعب حدود 115 تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، وقتی خودرویی به جایگاه می رود، حدود 1000 تومان به مبلغ شارژ اضافه می شود که مبلغ زیادی نیست، اما ما نخواستیم این مبلغ را هم افزایش دهیم.

READ  رمزارزهای ملی چه زمانی معرفی می شوند؟

بر اساس این گزارش، روز گذشته دولت مصوبه مربوط به تعیین حق سرویس پمپ بنزین ها در سال 1401 را بر اساس پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت، حق سرویس پمپ بنزین ها با احتساب مالیات را ابلاغ کرد. و مالیات بر ارزش افزوده در سال 1401 با 45 درصد افزایش نسبت به سال 1400 تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، میانگین نرخ حق الامتیاز ایستگاه های گاز طبیعی فشرده (CNG) در سال 1401 نسبت به سال 1400 (طبق طبقه بندی) 45 درصد افزایش می یابد. مبلغ کمیسیون پمپ بنزین از محل فروش توسط پمپ بنزین ها اخذ می شود. همچنین برای جبران حق الزحمه جایگاه های تحویل گاز طبیعی فشرده (CNG) قیمت تحویل هر متر مکعب 5700 ریال تعیین شده است.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا