قیمت برنج از 100 هزار تن گذشت/ چرا برنج گران شد؟


مشاهدات میدانی خبرنگاران ما نشان می دهد که قیمت انواع برنج پرمحصول به 70 تا 80 هزار تن رسیده است. پیش از این در آستانه عید نوروز، قیمت برخی از بهترین انواع برنج تولیدی کشور از جمله برنج درجه دو، بالای 100 هزار تن در هر کیلوگرم ثبت شده بود، اما این روند کلی نبود.
برخی سیاست‌های دولت از جمله افزایش عرضه ذخایر برنج و تعیین نرخ مصوب برای ارقام ایرانی و وارداتی در اسفندماه، اگرچه توانستند بازار را تا حدودی در شب عید ثابت نگه دارند، اما تاثیری بر قیمت‌های میان‌رده نداشتند. .ظهور برنج بیش از 100 هزار گوجه فرنگی، در خرده فروشی های پایتخت هستیم. برنج دمسیاه، صدری هاشمی و طارم در اکثر خواربارفروشی ها بین 100 تا 109 هزار تومان قیمت دارند و گونه های مرغوب فجر، ندا و شیرودی که 60 هزار تومان به فروش می رسد در فروشگاه ها 70 تا 80 هزار تومان به فروش می رسد. کیلویی تومان.

چرا نرخ مصوب را تعیین نمی کنید؟
قیمت افسارگسیخته برنج دولت را بر آن داشته تا نرخ مصوبی را برای انواع ایرانی و وارداتی این کالای اساسی تعیین کند تا بازار تعطیلات شبانه را کنترل کند. بر اساس اعلام سازمان حمایت، قیمت فروش هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک 65 هزار تن، طارم درجه دو 60 هزار تن، شیرودی 42 هزار تن، واردات 30 هزار تن از هند و 31 هزار تن برنج پاکستانی بوده است. در عین حال، شرکت بازرگانی دولتی بخشی از ذخایر استراتژیک خود را که شامل برنج خارجی است، معرفی کرده است. این شرکت بازرگانی دولتی 24000 تن برای هر کیلوگرم برنج هندی، 25000 تن برای برنج پاکستانی و 12500 تن برای برنج تایلندی عرضه کرد.
این اقدام دولت همزمان با انتقاد کارشناسانی بود که معتقد بودند سیاست قیمت گذاری اجباری گرهی از کار بازار نمی گشاید. فعالان بازار معتقد بودند که دولت ممکن است بتواند برای ذخایر خود قیمت ثابتی تعیین کند، اما قیمت گذاری برنج تولید شده توسط کشاورزان منطقی نیست، زیرا آنها تمام هزینه های تولید را بدون یارانه متحمل می شوند. از سوی دیگر، قیمت گذاری دولتی برای سایر محصولات نیز به دلیل حذف رقابت، هیچ گاه به چیزی جز چند قیمت گذاری و کاهش کیفیت محصول منجر نشده است. اجرای این سیاست که هیچ ضمانت اجرایی نداشت، به نظر می رسد در همان روزها و هفته های اولیه با شکست مواجه شده و در نهایت منجر به کاهش عرضه و دپوی برنج های پیش خرید شده گران قیمت به عمده فروشان و خرده فروشان شده است. اگرچه این کاهش عرضه به دلیل کاهش شدید تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید اکثر مصرف کنندگان مشاهده نمی شود، اما اکنون پس از گذشت یک ماه و نیم از سیاست قیمت گذاری در بازار برنج، به نظر می رسد روند رو به رشد قیمت ها در بازار موجب شده است. از سر گرفته شد.

READ  اگر نمی خواهید مالیات بگیرید، خانه های خود را پر کنید!

افزایش قیمت برنج با خشکسالی و کاهش واردات
خشکسالی و کاهش تولید برنج در سال گذشته اولین موردی بود که عامل افزایش قیمت بود. اگرچه تولیدکنندگان از جمله جمیل علیزاده شایه، دبیر اتحادیه برنج‌سازان بارها اعلام کرده‌اند که سطح زیر کشت برنج استان‌های شمالی شامل 230 هزار هکتار برنج در مازندران کاهشی نداشته و تولید کمتر از 2 میلیون و 200 هزار تن نخواهد بود. اما در تیرماه وزیر جدید جهادکشاورزی از کاهش 40 درصدی تولید برنج صحبت کرد و تنش در بازار از اینجا آغاز شد. تولید سالانه برنج در کشور به گفته تولیدکنندگان 2 میلیون و 250 تن است که با احتساب کاهش 40 درصدی محصول سال گذشته یک میلیون و 350 هزار تن برآورد شده است. حدود نیمی از نیازهای بازار مصرف است. این در حالی بود که روند واردات برنج برای دومین سال متوالی با مشکلات اساسی مواجه بود و قیمت برنج خارجی در بازار به بالای 30 هزار تن رسید.
انجمن واردکنندگان برنج از وزارت جهادکشاورزی خواسته است در صورت افزایش قیمت برنج داخلی، ممنوعیت واردات فصلی به استثنای 1400 برنج را لغو کند تا ادامه واردات از افزایش بیشتر برنج جلوگیری کند. قیمت. از مرداد تا آبان ماه، قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی با 20 هزار تن افزایش از میانگین 48 هزار به 68 هزار تن می رسد. اگرچه در ماه‌های بعد روند واردات آرام شد و حجم واردات افزایش یافت، اما کارشناسان بازار معتقد بودند که در شرایط کاهش تولید برنج، بخشنامه ممنوعیت واردات دیگر قابل اجرا نیست. واردات ارزان تر و گران تر می شود.
گزارش مرکز آمار از میانگین قیمت مواد غذایی در اسفندماه نشان می دهد با وجود تمامی اقدامات انجام شده برای کنترل قیمت ها، قیمت برنج ایرانی در اسفندماه نسبت به بهمن ماه 10.7 درصد افزایش داشته است. در مقابل، گزارش نهایی تجارت خارجی ایران در سال 1400 نیز نشان می‌دهد که واردات در سال گذشته نسبت به سال 1378 بالغ بر 600 هزار تن افزایش یافته است و بر اساس آمار رسمی در سال جاری 1.5 میلیون تن برنج به ارزش 1.3 میلیارد دلار وارد شده است که 48 درصد بیشتر است. از نظر وزن و از نظر ارزش 42 درصد بیشتر از سال قبل است.

READ  مزارع/کشاورزی مریخ در سطح مریخ

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا