قریب آبادی: حمید نوری باید آزاد شود/ سوئد تلاش می کند جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد

به گزارش خبرآنلاین، کاظم قریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر، با حضور در پرونده حمید نوری جهان آرا، گفت: پرونده حمید نوری یک پرونده ساده نیست، بلکه صرفاً یک طرح دعوی است. یک شهروند ایرانی در سوئد، این پرونده یک مبنای قضایی، فنی یا قانونی نیست، بلکه یک پرونده کاملا سیاسی است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: دولت سوئد با حمایت برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ویژه دولت انگلیس به طور قطع درخواست شکایت از جمهوری اسلامی ایران را داشته است چرا که رویکرد سوئد رویکردی بحث برانگیز در قبال امنیت ملی علیه جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خصوص دلایل تغییر نگرش سوئد نسبت به جمهوری اسلامی گفت: شاید اصلاً نباید از تغییر نگرش صحبت کرد. فعالیت آنها علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت ملی دو سه سال است که در حال گسترش است وگرنه سوئد همیشه این رویکرد را با جمهوری اسلامی ایران داشت.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه کشورها در مجموع با هیچ اختلاف یا اختلافی که دارند رابطه خود را قطع نمی کنند، اما مهم این است که ما یکدیگر را کاملاً می شناسیم و تا زمانی که روابط و تعامل داریم، باید قدرت کامل داشته باشیم. این کشور، برنامه هایی که برای ما تدارک دیده است و اینکه ادعا می کند در روابط صادق است یا از ابعادی از روابط و تعاملات علیه امنیت ملی ما استفاده می کند.

قریب آبادی با بیان اینکه سوئد همواره پایگاه پذیرش انواع گروه های تروریستی علیه جمهوری اسلامی بوده است، گفت: ذهنیت مردم ایران ذهنیت منفی نسبت به مردم سوئد نبود. آنها آشکارا با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می کنند، بسیاری از زوایای اقدامات خود علیه امنیت ملی را فاش نکردند و شاید یکی از دلایل آن این بود که ادامه اقدامات خود علیه ما برایشان راحت تر بود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه نرم افزاری، سوئد سال ها حامی قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده است، اما زمانی که پرونده آقای نوری شروع شد، ایشان از حمایت از این قطعنامه و انگلیس و دو. یا سه کشور دیگر جایگزین آن می شوند. سوئد همیشه از نظر نرم افزاری یک جبهه سیاسی علیه ما تشکیل داده است، در حالی که از نظر سخت افزاری نیز غیرمستقیم عمل کرده و میزبان گروه های تروریستی علیه امنیت ملی ما بوده است.

دبیرکل ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه در حال حاضر با سه پرونده مربوط به سوئد در خصوص مسائل مربوط به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم، گفت: پایگاه اصلی آنها سوئد بود.

معاون امور قضایی بین الملل ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: حبیب السیود (رهبر سابق جنبش حزب التحریر) که هم اکنون در حال انجام محاکمه او در پنجمین دادگاه تهران هستیم، مقر آن در سوئد بود و سرویس های مخفی سوئد ارائه کردند. همه امکانات برای او و گروهش. حتی زمانی که حبیب السیود به درخواست اینترپل ایران در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دستگیر شد، سوئدی ها بلافاصله وارد عمل شدند و او را با یک پرواز خصوصی به سوئد بازگرداندند.

وی بیان کرد: دومین پرونده مربوط به سوئد با مسائل مربوط به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، موضوع گروهک تروریستی منافقین است که سوئد همواره یکی از پایگاه های خوب آنها در اروپا بوده است.

دبیرکل دفتر حقوق بشر گفت: سوئد مدعی حقوق بشر نیست، مدعی مبارزه با تروریسم است، مدعی است که جهانی پر از صلح، امنیت و ثبات ایجاد می کند، پس چرا گروه های تروریستی را بپذیرید؟ پرونده آقای نوری که الان در حال شکل گیری است در جهت و حمایت چه کسانی شکل گرفته است؟ گروهک تروریستی منافقین; این گروه که انتظار می رفت سوئد به خاطر جنایاتی که علیه مردم ایران مرتکب شده است به پای میز محاکمه بکشد، علیه آنها شکایت کرده است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: معتقدم سوئد پرونده آقای نوری و گروهک تروریستی منافقین را بهانه ای برای شکایت از جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. در کشوری که مقر گروهک تروریستی منافقین است. خودشان اعلام کرده اند که 80 میلیون یورو برای این دادگاه اختصاص داده اند که تا یک ماه پیش 50 میلیون یورو هزینه کرده اند که به نظر من برای حمایت از گروهک تروریستی منافقین کافی نیست.

READ  بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت: «ناتو قبل از پیوستن فنلاند و سوئد چه باید بکند.

سفیر سوئد در پرونده احمدرضا جلالی دخالت کرد

قریب‌دادی با اشاره به سومین مورد ارتباط سوئد با مسائل مربوط به امنیت ملی کشورمان، گفت: چندین سال پیش یک شهروند ایرانی به اتهام جاسوسی و نقض امنیت ملی به اتهام احمدرضا جلالی دستگیر شد. اطلاعاتی که او در اختیار موساد قرار داد منجر به شهادت دو تن از دانشمندان هسته ای ما شد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: چهار سال پیش پرونده احمدرضا جلالی را کامل خواندم. چرا او را دستگیر کردید که در زمان دستگیری حتی تابعیت مضاعف نداشت و بعداً تابعیت سوئد را گرفت؟

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: من هم در پاسخ به ایشان گفتم که اطلاعات شما ممکن است به شما اطلاع نداده باشد و گفته است که ایشان مدرس دانشگاه هستند، اما به شما می گویم چه خیانت هایی به امنیت ملی کرده است. شما مجدداً در وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر، ما نیز این اطلاعات را در مورد آنچه سوئد علیه امنیت ملی ایران ساخته است در اختیار رسانه ها قرار خواهیم داد. ما اسنادی در مورد پرونده احمدرضا جلالی در سوئد داریم که با عوامل موساد در پایگاه های امنیتی که توسط سرویس مخفی سوئد در اختیار موساد قرار داده شده بود ملاقات کرد.

قریب‌آبادی با بیان اینکه سوئد شریک اطلاعاتی موساد در جذب ماموران و اقدام علیه امنیت ملی ما بود، گفت: این رفتار در روابط بین‌الملل به چه معناست؟ هدف از روابط بین کشورها چیست؟ من طرفدار قطع رابطه در این موارد نیستم، باید رابطه تنظیم شود. اصلاح رابطه گاهی به معنای افزایش رابطه است و گاهی به معنای اصلاح و کاهش رابطه. کشوری که تمام امکانات خود را برای ایستادگی در برابر جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده است، دیگر نمی تواند طرفی صادق در روابط تلقی شود.

تیم های منسجمی در حمایت از حمید نوری تشکیل شده است

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به پرونده حمید نوری گفت: پرونده ناعادلانه ای بوده است و علاوه بر قوه قضائیه، وزارت امور خارجه هم از طریق سفارتخانه ها و هم از طریق قوه قضائیه اقدامات پیگیرانه ای را انجام می دهد. از طریق کارمندان مختلف وزارت امور خارجه و سفارت سوئد.

خانواده حمید نوری تیم حقوقی خوبی دارند

او گفت: «اگرچه وکلای سوئدی برای حمید نوری از سوی دولت سوئد انتخاب شدند، اما ما تیم خوبی و مشاوره حقوقی به خانواده او ارائه کردیم. همه حمایت های سیاسی، حقوقی و قضایی انجام شد و آخرین مورد پیگرد و پیگرد، گفتگوی وزیر امور خارجه کشورمان با همکارش بود که خواستار آزادی حمید نوری شدند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: معتقدم دولت انگلیس پشت این موضوع است و دولت سوئد تنها نیست، اما نمی خواهم این موضوع را به یک پروژه اروپایی تبدیل کنم. قطعاً بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی ممکن است حد وسطی در این موضوع نداشته باشند، اما من نقش دولت بریتانیا را در این موضوع می بینم. در عین حال می بینید که دولت انگلیس در حمایت از گروهک تروریستی خبیث و کثیف منافقین در نوامبر 1998 یک دادگاه نمایشی در لندن برگزار کرد و تمام هزینه ها را پرداخت کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه این پرونده از نظر حقوق بشری و قضایی کاملاً مشکوک است، گفت: بدون رسیدگی دقیق و عادلانه دستگیر شدند.

قریب آبادی تصریح کرد: اینکه می گویند دلیلی برای بازداشت حمید نوری نداشته اند به این دلیل است که تکمیل تحقیقات دادستانی (آبان 1377 تا مرداد 1400) و تشکیل کیفرخواست نزدیک به 21 ماه طول کشیده است. هم این دستگیری خودسرانه است و هم اصل بی گناهی زیر سوال رفته است، زیرا آنها حق بازداشت او را ندارند.

READ  ایران سفیر جدید سوئد را نمی پذیرد/امیر عبداللهیان: به استکهلم هم سفیر نمی فرستیم

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: حمید نوری 21 ماه است که در انزوا به سر می برد، چند ماه است که نه به سفارت ما و نه خانواده اش اطلاعی داده نشده و 2 سال است که اجازه ملاقات به خانواده اش داده نشده است. این یک سوئدی است که مدعی حقوق بشر است و سالها بنیانگذار قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر در ژنو بود.

وی افزود: بارها مورد شکنجه قرار گرفته بود. او در مقابل چشمان افسران پلیسی که دائماً به دکتری نیاز داشتند که ارائه نمی کردند مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به طور کامل برهنه شد و ده ها نقض حقوق بشر دیگر علیه آقای نوری انجام شد. دولت سوئد نه تنها به دلیل نقض اصول اساسی حقوق بشر، بلکه به خاطر اقدامات حمایتی خود علیه گروه های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز باید پاسخگو باشد.

قریب آبادی درباره پیش بینی خود از حکم حمید نوری بر اساس آنچه اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به واقعیات قبل از صحنه; آنها اعلام کردند که دادگاه از 10 ژوئیه شروع می شود و دادستان سوئد چند روز پیش اعلام کرده بود که قصد دارد حبس ابد بخواهد، اما برای کدام جنایات و برای کدام دادگاه عادلانه که اصلاً برگزار نشده است؟

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: از حدود 95 جلسه دادگاه، آقای نوری تنها در 5 جلسه صحبت کرده و 90 جلسه در اختیار اعضا یا هواداران گروهک تروریستی منافقین بوده است. ما صریحاً به دولت سوئد گفته‌ایم که آقای نوری باید آزاد شود، جمهوری اسلامی ایران چنین محاکمه‌ای را در 11 ژوئیه تحمل نخواهد کرد و می‌خواهند او را به حبس ابد یا مجازات‌های دیگر محکوم کنند. به صراحت آن را به دولت سوئد منتقل کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: گروهک تروریستی منافقین مورد استفاده در این پرونده، گروهی بسیار منفور در جمهوری اسلامی ایران است. برخی به اشتباه می گویند گروهک تروریستی منافقین تا دهه 60 عملیات تروریستی می کرد اما گروهک تروریستی منافقین هنوز تروریست است و ماهیت تروریستی خود را فراموش نکرده و همچنان در ایران دست به قتل و اقدامات تروریستی می زند.

وی ادامه داد: گروهک تروریستی منافقین نه تنها دشمن ایران بود، بلکه در عراق، سوریه و قبل از انقلاب علیه آمریکایی ها عملیات تروریستی را علیه مردم انجام داد و تا چند سال پیش توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان گروه تروریستی اعلام شد. ایالات متحده و اروپا.”

محاکمه سران منافقین باید از قوه قضائیه آغاز شود

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: با وجود اینکه باید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین را خیلی زودتر در داخل کشور آغاز می کردیم، هنوز دیر نشده است و از مراجع ذیصلاح قضایی تقاضا دارم محاکمه این گروهک تروریستی منافقین را انجام دهند. گروهک تروریستی منافقین.» (در مجموع 17 هزار قربانی ترور داریم که 12 هزار نفر از آنها توسط منافقین به شهادت رسیدند.) تا نه تنها مردم ما و نسل جوان ما بتوانند ماهیت شیطانی و تروریستی گروهک منافقین را دوباره کشف کنند، بلکه همچنین جامعه بین المللی می تواند آنها را بهتر درک کند.

قریب‌آبادی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح حامی و حامی اتباع خود در خارج از کشور با هر نوع تفکر و سلیقه‌ای است، هر ایرانی که حقوقش در خارج از کشور تضییع شده و اخبار آن به ما می‌رسد. ما معتقدیم که موظف به پیگیری هستیم و در کنار ایرانیان خارج از کشور هستیم. در مورد آقای نوری، ما قطعا با تمام ظرفیت برای نجات این شهروند تلاش خواهیم کرد و اگر دولت سوئد در مرحله رای گیری در دستگاه قضایی خود اشتباه کند، می داند که جمهوری اسلامی ایران نیز از ظرفیت متقابل خود استفاده خواهد کرد. .

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا