«قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و چه کسی آن را اداره می کند؟ + عکس

قبرستان ممنوعه تهران که به قبرستان دولاب نیز معروف است، یک قبرستان قدیمی مسیحیان است. در واقع قبرستان باغ بزرگی در بزرگراه شهید محلاتی حد فاصل خیابان شهید رضایی و مصطفی است که در بین اهالی به قبرستان دولاب معروف است. این گورستان محل دفن مسیحیان فرانسه، ایتالیا، روسیه و لهستان است که در سال های دور در ایران زندگی می کردند و در این کشور مرده اند. برخی از این افراد سرباز و برخی دیگر غیرنظامی از جمله افراد مشهور بودند.

افراد مدفون در این گورستان از ملیت های مختلف هستند. ملیت هر فرد با پرچمی روی قبر مشخص می شود. روی سنگ قبرها نشانه هایی مانند صلیب یا تصویر بانوی غمگین دیده می شود. افراد مدفون در این گورستان سربازان گمنام روسیه و لهستانی هستند که در راه بازگشت به وطن خود در جنگ جهانی دوم جان باختند. برخی از قبور نیز متعلق به کنت های فرانسوی، شاهزادگان گرجی و پزشکان دربار قاجار و پهلوی است. افراد مشهوری چون “ایوانز اوهانیانس” اولین کارگردان سینمای ایران و بنیانگذار اولین مدرسه بازیگری در ایران، “شاهین سرکیسیان” بنیانگذار تئاتر مدرن در ایران، “کنت دومونفر” اولین رئیس پلیس ایران. “ولادیسلاو خروداکی” معمار لهستانی، “ولادیمیر گردایستاکی” معمار ایستگاه راه آهن تهران، “آلفرد ژان بانیست لمور” نوازنده نظامی فرانسوی عصر ناصرالدین شاه قاجار که اولین سرود ملی ایران را ساخت. دکتر کلوکه پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار و دکتر تولوزان پزشک خاص ناصرالدین شاه که از جمله اقدامات در ایران می توان به بهداشت عمومی و تشکیل مجمع حفظ سلامت اشاره کرد. .

    کجاست

قبر اول پزشک دربار است
این منطقه در گذشته های دور زمین کشاورزی بوده که بعدها به گورستان تبدیل شده است. اولین فردی که در این منطقه به خاک سپرده شد، دکتر کلوکه، پزشک شخصی محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار بود. «کلوکه» در سال 1855 میلادی در این خاک دفن شد و بعدها دکتر تولوزان یکی از پزشکان فرانسوی دربار قاجار زمین این منطقه را خرید و به قبرستان مسیحیان ساکن تهران تبدیل کرد. بخش‌های مختلفی از این قبرستان توسط سفارت‌های فرانسه، ایتالیا و لهستان خریداری شده و هم‌اکنون مدیریت سایت را بر عهده دارند.

گورستان دولاب بیش از 75 هزار متر مربع مساحت دارد و دارای 5 بخش مختلف است. هر یک از این بخش ها دارای یک ورودی جداگانه است. در وسط قبرستان نیز خیابانی وجود دارد که این 5 قسمت را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند. سه بخش گرگوری کاتولیک، ارتدکس و ارمنی در قسمت شرقی و دو بخش کاتولیک ارمنی و کلدانی آشوری در قسمت غربی گورستان دولاب قرار دارند. بیشترین قسمت قبرستان دولاب مربوط به ارامنه است که حدود 44 هزار متر مربع وسعت دارد. بیشتر افرادی که در این بخش دفن شده‌اند ارامنه ایرانی هستند، از جمله شخصیت‌های معروفی چون شاهین سرکیسیان، آرام گارونه، اسرائیل ساهاکیان، زورا ساگینیان، مارکار گارابیان، نیکلای لاوری و خیرین کلینیک خیریه آئودیسیان. قدیمی ترین سنگ قبر این قسمت مربوط به سال ۱۳۷۵ است که پس از آن دفن در این قبرستان توسط شهرداری تهران ممنوع شد.

    کجاست

ترسناک ترین قسمت قبرستان
مسیحیان ارتدکس در بخش ارتدکس قبرستان دولاب به خاک سپرده شده اند که معروف ترین آنها معمار نیکلای مارکوف و عکاس آنتون سوروگین هستند. هر دو روسی و گرجی الاصل بودند. در ورودی این بخش آرامگاهی را می بینید که با معماری گرجی به شکل کلیسا ساخته شده است. این مقبره متعلق به Minadora Kuštaria، همسر Acakius Kuštaria است. آکاکی خوشتاریا تاجر گرجی است که امتیاز استخراج نفت شمال ایران را از دربار قاجار دریافت کرد و در آن منطقه فعالیت داشت. قسمت دیگری از قبرستان دولاب که به عنوان ترسناک ترین قسمت شناخته می شود متعلق به ۲۶ مهندس ایتالیایی است. مهندسان معدنی که از سال 1936 تا 1943 در ایران کار کردند و در اینجا فوت کردند. قبر این افراد در زیرزمین و کنار دیوارها قرار دارد و سنگ قبرهای آنها نیز در اطراف این دیوارها قرار دارد.

    کجاست

بیشتر بخوانید:

در واقع، برای ورود به این بخش، باید از مردگان ایستاده عبور کنید، که کمی ترسناک است. از سوی دیگر حدود 14200 متر مربع از این گورستان متعلق به کاتولیک ها است. در این بخش می توانید قبور افراد مشهوری مانند دکتر کلوکه، دکتر جمشید علم و ولادیمیر گردایستکی را مشاهده کنید. اکنون گورستان ممنوعه توسط سفارت های مربوطه روسیه، لهستان، فرانسه و شورای خلافت ارامنه اداره می شود. خانواده ای در این گورستان زندگی می کنند و وظیفه نگهبانی قبرستان را بر عهده دارند.

21220


منبع

READ  واکنش وزارت آموزش و پرورش در خصوص سهمیه جابجایی فرزندان معلمان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا