قانون تعرفه های پرستاری چگونه اعمال می شود؟


عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به برخی شبهات و انتقادات درباره اجرای قانون تعرفه پرستاران گفت: سیستم ها و روش های پرداخت متفاوتی در دنیا وجود دارد. یکی از روش ها فیکس پرداخت است که در آن کارمند وظایف خود را به موقع انجام می دهد و حقوق یا دریافتی ثابت دارد.

وی افزود: این یک مدل هزینه خدمات (هزینه خدمات) است که در ایران در حال پیگیری است و از زمان تصویب و اجرای این قانون طی سه دهه اخیر بهبود یافته و مقادیر نسبی موجود محصول یک دوره است. این به این دلیل است که درمان‌های جدیدی در حال اختراع هستند یا فناوری‌های جدیدی وارد سیستم مراقبت‌های بهداشتی می‌شوند که طبیعتاً به اقدامات جدیدی منجر می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم به روزهای اول تعرفه های پزشکی برگردیم شاید فضای آن شبیه فضای امروزی تعرفه های پرستاری باشد. سایر روش های پرداخت شامل جهانی و همچنین روش جدیدی به نام پرداخت گروهی تشخیصی (DRG) است که منطقی تر و به انصاف نزدیکتر از روش های دیگر است، بنابراین باید منافع گیرنده و ارائه دهنده خدمات را در نظر بگیریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در اجرای قانون تعرفه‌های پرستاری تلاش کرده‌ایم منافع گیرنده و ارائه‌دهنده خدمت عادلانه باشد، گفت:

عبادی افزود: بارها اشاره کرده ام که در حوزه اقتصاد سلامت کارشناسان این حوزه همواره روش هایی را که منجر به نیازهای القایی می شود نقد می کنند و شاخص کنترل کیفیت نداریم. به عنوان مثال پرداخت ها به همکاران جراح ما با سابقه و تجربه هر خدمت و کیفیت های متفاوت در ارائه خدمات به یک شکل انجام می شود که یکی از نقاط ضعف پرداخت پرونده است که نادیده گرفته می شود.

READ  5 علامتی که باید بعد از 30 سالگی جدی بگیریم

وی با اشاره به مزایا و معایب روش های پرداخت، گفت: دلیلی ندارد اگر روش پرداختی که در گروه های دیگر انجام می شود و انتقادات زیادی دارد، گروه های دیگر به این روش اشتباه ادامه دهند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نظام پرداخت در دنیا به سمت جهانی شدن پیش می رود، ادامه داد: نوع خدمات ارائه شده در پرستاری و پزشکی متفاوت است. خدمات پرستاری خدمات 24 ساعته است. در صورتی که در زمینه پزشکی، در صورت انجام ویزیت یا جراحی، ادامه درمان در اختیار گروه درمانی بوده و مبتنی بر ارائه خدمات مستمر نباشد؛ البته ممکن است بیمار تا 24 ساعت مداخله نداشته باشد و این تفاوت های قابل توجه در رشته های مختلف است.

عبادی گفت: نوع و مدل مراقبت های پرستاری با پزشکی یا فیزیوتراپی مثلا متفاوت است و نسبت مراقبت ها یکسان نیست. خدماتی که نزدیک به هم هستند. مدل پرداخت نیز نزدیک به یکدیگر است.

وی گفت: بنابراین کتاب ارزش نسبی دارو محصول چندین سال توسعه است. ما در حال حاضر در نقطه شروع هستیم و اگر آن را اجرا نمی کردیم گلایه می کردیم که چرا اجرا نشده است. این روش فعلی نسبت به سایر روش ها مدرن تر است و علایق مردم را در نظر می گیرد. ضمن اینکه هنوز جای رشد داریم و این نشان دهنده تولید بهتر برای سال های آینده است.

بیشتر بخوانید:

2 خبر خوب برای معاونت پرستاری وزارت بهداشت

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا