فواید بی شمار این مغز/آجیل خوشمزه، چگونه باید مصرف شود؟

اما تقریبا همه می دانند که گردو برای کودکان بسیار مفید است و باید به خوبی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. البته توصیه می کنیم تا حد امکان از گردوی تازه استفاده کنید تا بتوانید از ارزش غذایی گردو استفاده کرده و از آن بهره مند شوید. در واقع می توان گفت گردوی تازه خواص بیشتری دارد. در این مقاله اطلاعات دقیق و جامعی در مورد مصرف گردو و فواید و مضرات آن در اختیار شما قرار می دهیم.

خواص مصرف گردو

اینکه گردو خواص بسیار زیادی دارد و مصرف آن مفید است یکی از حقایقی است که همه می دانند. گردو سرشار از چربی های طبیعی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و همین باعث شده است که گردو به یکی از بهترین خوراکی ها تبدیل شود. در این مقاله از خواص علمی ثابت شده گردو بهره مند خواهید شد.

گردو - ویکی پدیا، دانشنامه آزاد

خواص مصرف گردو; سرشار از آنتی اکسیدان است

کسانی که سلامتی را یکی از بزرگترین موهبت های زندگی می دانند آنتی اکسیدان را مهمترین ماده برای سلامتی می دانند. آجیل نسبت به سایر غذاها دارای آنتی اکسیدان بیشتری است. این ویژگی گردو به دلیل وجود ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول در آن است که به ویژه در پوست گردو زیاد است.

یک مطالعه روی بزرگسالان سالم نشان داد که خوردن گردو بعد از هر وعده غذایی از آسیب اکسیداتیو به کلسترول بد LDL در بدن جلوگیری می کند. میزان بالای کلسترول بد خون باعث سفت شدن رگ ها و گرفتگی عروق می شود که خطرات زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد و با مصرف گردو می توان از این مضرات جلوگیری کرد.

گردو سرشار از امگا است

گردو حاوی مقادیر زیادی چربی امگا است که برای سلامت بدن بسیار مفید است. امگا یکی از چربی های سالمی است که برای حمایت از بدن باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. میزان امگا مورد نیاز بدن در مردان و زنان متفاوت است و به ترتیب بین 1.1 تا 1.6 گرم است که با مصرف روزانه گردو می توان آن را به بدن رساند. مصرف روزانه چربی های گیاهی امگا 3 که به مقدار زیاد در گردو یافت می شود تا 10 درصد از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می کند.

کاهش التهاب یکی از فواید خوردن گردو است

التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و سرطان است که می تواند ناشی از استرس اکسیداتیو باشد. پلی فنول های موجود در گردو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کند. زیرگروهی از پلی فنول ها به نام آلژیناتین وجود دارد که برای مبارزه با التهاب در بدن بسیار مفید است. آلژینات ها باکتری های مفید روده را به ترکیباتی به نام سر لیلیتین تبدیل می کنند که از بدن در برابر التهاب محافظت می کند. امگا 3، منیزیم و اسید آمینه آرژنین موجود در گردو نیز التهاب را در بدن کاهش می دهد.

تضمین سلامت روده با گردو

مطالعات نشان می دهد که اگر روده غنی از باکتری های سالم باشد، باعث عملکرد خوب روده و در نتیجه سلامت بدن می شود. در واقع روده سالم سلامت شما را تضمین می کند. اما ترکیب نامناسب میکروبیوتای روده می تواند منجر به التهاب و بیماری در روده و سایر قسمت های بدن شود و همچنین خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و سرطان را افزایش دهد.

خوب است بدانید که آنچه می خورید می تواند به طور قابل توجهی بر ترکیب میکروبی روده شما تأثیر بگذارد. خوردن گردو برای این امر بسیار مهم است و باعث افزایش باکتری های سالم در روده می شود.

در یک مطالعه، زمانی که به 194 فرد بزرگسال سالم روزانه 43 گرم گردو به مدت هشت هفته داده شد، میزان باکتری های مفید و پروبیوتیک های موجود در روده آنها در مقایسه با افرادی که در این دوره شرکت نکرده و گردو مصرف نکرده بودند به طور قابل توجهی کمتر بود. به صورت روزانه.

این افزایش شامل باکتری هایی است که بوتیرات تولید می کنند، همچنین باید در مورد بوتیرات نیز بدانید که چربی تغذیه کننده روده و بهبود سلامت روده است.

کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان با مصرف گردو

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که خوردن گردو خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، گردو سرشار از پلی فنول ها و آلژیناتین است که برخی از میکروب های روده می توانند آنها را به ترکیباتی به نام اورلیتین تبدیل کنند.

READ  آیا تغذیه نقشی در آسم دارد؟/نکات تغذیه ای برای کنترل آسم

اورلیتامین دارای خواص ضد التهابی در روده است که ممکن است یکی از راه‌های محافظت گردو در برابر سرطان روده بزرگ باشد. اثرات ضد التهابی Orlilit ممکن است بدن را از سایر انواع سرطان محافظت کند.

علاوه بر این، گردو دارای خواص هورمونی است که مشکلات مربوط به هورمون را در بدن شما متوقف می کند و این خاصیت گردو همچنین به کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با هورمون، به ویژه سرطان سینه و سرطان پروستات کمک می کند.

کنترل وزن با خوردن گردو

آجیل ها کالری کمی دارند، بنابراین افرادی که مشکلات چاقی دارند می توانند از این ماده مغذی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. همچنین باید بدانید که گردو اشتها را کنترل می کند و اگر می خواهید در طول وعده های غذایی کمتر غذا بخورید، از گردو غافل نشوید.

در مطالعه ای که روی 10 فرد چاق انجام شد، نشان داد که خوردن 48 گرم گردو یک بار در روز به مدت پنج روز باعث کاهش اشتها و گرسنگی آنها می شود.

علاوه بر این، پس از پنج روز خوردن گردو، اسکن مغزی این افراد نشان داد که بخشی از مغز آنها به گونه‌ای فعال شده است که به آنها کمک می‌کند با دیدن غذاهای بسیار وسوسه‌انگیز مانند کیک و سیب زمینی سرخ کرده از وسوسه دوری کنند.

خوردن گردو خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که یکی از دلایلی که گردو خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد این است که گردو به کنترل وزن کمک می کند. اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و قند خون را افزایش می دهد. با این حال، خوردن گردو ممکن است به کنترل قند خون از طریق مکانیسمی کمک کند که فراتر از تأثیر آن بر کنترل وزن است و اثرات مفید دیگری نیز دارد.

در یک مطالعه کنترل شده بر روی 100 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری روغن گردو به مدت 3 ماه، همزمان با مصرف داروهای استاندارد دیابت و داشتن یک رژیم غذایی متعادل، قند خون ناشتا را 8 درصد کاهش داد.

علاوه بر این، مصرف کنندگان روغن گردو در طی 3 ماه حدود 8 درصد کاهش میانگین هموگلوبین داشتند.

کاهش فشار خون از خواص گردو

فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی و سکته است. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن گردو می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، از جمله در افراد مبتلا به فشار خون بالا و در افراد سالم در زمان استرس.

یک مطالعه علمی چهار ساله بین حدود 7500 بزرگسال در معرض خطر بیماری قلبی انجام شد که در آن آنها روزانه 28 گرم آجیل مخلوط که نیمی از آن گردو بود، به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کردند.

در پایان مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون بالا که از رژیم غذایی غنی شده با گردو استفاده می کردند، در مقایسه با سایر افرادی که فشار خون بالا داشتند اما از این رژیم غذایی سودی نداشتند، شاهد کاهش فشار خون بودند. این مطالعه نشان می دهد که آجیل و به خصوص گردو در پیشگیری و حتی رفع مشکلات قلبی بسیار مفید است و باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

خوردن گردو روند پیری را کند می کند

همانطور که می دانید عملکرد بدنی خوب با تحرک و فعالیت بدنی امکان پذیر است. یکی از عواملی که می تواند به شما در حفظ توانایی های بدنی کمک کند عادات غذایی سالم است. در یک مطالعه 18 ساله بر روی بیش از 50000 زن مسن، دانشمندان دریافتند افرادی که رژیم غذایی سالم داشتند، 13 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات جسمانی قرار داشتند. آجیل از جمله غذاهایی است که بیشترین نقش را در تغذیه سالم داشته است.

در واقع گردو با ویتامین های ضروری، مواد معدنی، فیبر، چربی ها و ترکیبات گیاهی مفید باعث می شود عملکرد بدنی خوبی داشته باشید.

حفظ سلامت مغز با گردو

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مواد مغذی موجود در گردو از جمله چربی های غیراشباع، پلی فنول ها و ویتامین E می توانند آسیب اکسیداتیو و التهاب مغز را کاهش دهند.

در یک مطالعه 10 ماهه برای درمان بیماری آلزایمر، تغذیه موش ها با 45 تا 28 گرم گردو در روز منجر به بهبود قابل توجهی در مهارت های یادگیری، حافظه و کاهش اضطراب در مقایسه با گروه کنترل بدون گردو شد.

READ  چیزهایی که نباید در بالای فریزر قرار داده شوند

مطالعات انجام شده بر روی افراد مسن نشان می دهد که خوردن گردو بهترین انتخاب برای عملکرد بهتر مغز از جمله سرعت پردازش سریع، انعطاف پذیری ذهنی و حافظه بهتر است.

سلامت باروری مردان با مصرف گردو

رژیم های غذایی نامناسب از جمله مصرف غذاهای فرآوری شده، مصرف شکر و غلات تصفیه شده منجر به کاهش کارایی اسپرم می شود. خوردن گردو می تواند به حفظ سلامت اسپرم و باروری مردان کمک کند.

وقتی 117 مرد جوان سالم روزانه 75 گرم گردو را به مدت سه ماه در رژیم غذایی خود مصرف کردند، در مقایسه با مردانی که این رژیم را نداشتند، شکل اسپرم و تحرک اسپرم افزایش یافت.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که خوردن گردو ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو به غشاها با محافظت از اسپرم مرتبط باشد. با این حال، ارتباط بین خوردن گردو و سلامت باروری مردان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

افزایش چربی های سالم در خون

سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید LDL “بد” مدتهاست که با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. مصرف منظم گردو به کاهش کلسترول خون کمک شایانی می کند. به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی 194 بزرگسال نشان داد که خوردن 43 گرم گردو روزانه به مدت هشت هفته منجر به کاهش 5 درصدی کلسترول LDL و کاهش 5 درصدی تری گلیسیرید در مقایسه با افرادی که گردو مصرف نمی کردند، شد.

خوردن گردو یک رژیم غذایی مقرون به صرفه است

می توانید گردو را در بسته بندی های مختلف از هر خواربار فروشی خریداری کنید. روش های استفاده از گردو بسیار متنوع است و می توانید با مخلوط کردن گردو با سایر مواد مغذی استفاده از خواص آن را افزایش دهید. گردو را هم به صورت بو داده و هم به صورت خام مصرف می کنند و می توانید گردو را در روغن کرچک یا زیتون بریزید و میل کنید و از فواید آن با هم استفاده کنید.

بهترین پیشنهاد ما این است که گردو را به عنوان میان وعده در طول روز مصرف کنید، مخصوصاً برای کودکان، این بسیار مفید است زیرا آنها در حال رشد هستند و این امر باعث می شود که نیازهای آنها برآورده شود.

روش های دیگر مصرف گردو:

خوردن گردو با سالاد و سبزیجات سالم

خوردن گردو با سیب زمینی

مصرف آجیل با غلات و نان سبوس دار

خوردن گردو با مرغ و ماهی

خوردن گردو با ماست و نان جو دوسر

خوردن گردو با هر نوع ساندویچی

می توانید گردو را با غذای خانگی بپزید

خوردن گردو با پاستا و پاستا

روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از سایت های دیگر جستجو کنید، سایت های بهداشتی و درمانی بهترین روش ها را به شما پیشنهاد می کنند.

در نهایت

آجیل از جمله غذاهایی است که بسیار مغذی است، خواص آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به سایر غذاها دارد و دارای چربی امگا 3 بالایی است.

این خواص غنی گردو فواید مصرف آن را برای بدن افزایش می دهد. از جمله، آنها التهاب را کاهش می دهند و عوامل خطر بیماری قلبی را برطرف می کنند یا باکتری های مفید روده را افزایش می دهند. اما با تمام این مزایا، گردو می تواند معایبی هم داشته باشد که در ادامه این مقاله به آن ها پرداخته ایم.

آسیب ناشی از گردو

زیاده روی در مصرف هیچ غذایی چیز خوبی نیست. مصرف زیاد گردو نیز از این قاعده مستثنی نیست. باید بدانید که مصرف روزانه بیش از پنج عدد گردو خطرناک است و مراقب این موضوع باشید.

چربی موجود در گردو یکی از چربی های سالم و طبیعی است، اما باید بدانید که گردو نیز از غذاهای پرچرب است و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

یکی از اثرات زیاد خوردن گردو این است که باعث التهاب معده و ایجاد زخم و کبودی در دهان می شود. اگر اهل دلخوری هستید توصیه می کنیم در مصرف گردو احتیاط کنید و حتما بعد از مصرف گردو دهان خود را بشویید و سپس سرکه یا آب انار بنوشید تا اثر سوزش آن از بین برود.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد افرادی که مشکلات معده و کبدی دارند گردو را از برنامه غذایی خود حذف کنند. همچنین افرادی که حساسیت دارند گردو را به مقدار کم مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

271


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا