فسیل قلب ماهی 380 میلیون ساله در قلب یک صخره مرجانی کشف شد.

الهه جعفرزاده: محققان دانشگاه کرتین استرالیا این قلب را به همراه معده، روده و کبد به طور جداگانه فسیل شده کشف کردند. موقعیت این اندام ها شبیه به آناتومی یک کوسه است.

محققان امیدوارند که این کشف بتواند تکامل سایر موجودات زنده از جمله انسان را روشن کند.

به گفته کارشناسان، این اندام عضلانی متعلق به یکی از ماهی هایی است که در دوره دوون زندگی می کرده است. این دوره یکی از دوره های زمین شناسی است که طی آن ماهی ها و گیاهان خشکی تکامل یافته و گسترش یافته اند. شواهد حاکی از آن است که ماهی مذکور بین 419 تا 359 میلیون سال پیش در آبها شنا کرده است.

این یافته ها که در مجله Science منتشر شده است، نشان می دهد که این اندام ها به بدن ماهی از خانواده آرترودایر (گروهی منقرض شده از ماهی های زره ​​پوش و آرواره دار) تعلق دارند که آناتومی شبیه به یک کوسه مدرن دارد.

پروفسور کیت ترینایستیچ، محقق و سرپرست این مطالعه، این یافته ها را مهم و قابل توجه می داند و می گوید: «یافتن بافت های نرم و ماهیچه ای گونه های باستانی که به خوبی حفظ شده اند، یک رویداد بسیار نادر است.

فسیل قلب ماهی 380 میلیون ساله در قلب یک صخره مرجانی کشف شد.

ترینیستیک گفت: به عنوان یک دیرینه شناس که بیش از 20 سال روی فسیل ها مطالعه می کند، از یافتن چنین قلب سه بعدی به خوبی حفظ شده با قدمت 380 میلیون سال واقعا شگفت زده شدم.

او افزود: «فرآیند تکامل یا تکامل اغلب به عنوان یک سری مراحل جزئی در نظر گرفته می‌شود، اما این فسیل‌های باستانی جهش مهم‌تر و بزرگ‌تری را بین مهره‌داران بی آرواره و بدون آرواره گزارش می‌کنند. قلب این ماهی ها در دهان و زیر آبشش ها قرار دارد. چیزی شبیه به آناتومی کوسه های امروزی.

READ  نماینده خوزستان: صدها کلانشهر در استان داریم

فسیل قلب ماهی 380 میلیون ساله در قلب یک صخره مرجانی کشف شد.

محققان مدل‌های سه‌بعدی از فک‌ماهی ساخته‌اند که نشان می‌دهد قلب این موجود از دو حفره تشکیل شده است که حفره کوچک‌تر در بالای آن قرار دارد.

به گفته پروفسور Trinagestic، این یافته ها پنجره منحصر به فردی را به علم باز می کند و نشان می دهد که چگونه ناحیه سر و گردن برای سازگاری با فک تکامل یافته است. این سیستم قلبی برای مهره داران اولیه فوق پیشرفته در نظر گرفته می شود.

وی گفت: برای اولین بار است که همه اعضای یک ماهی فک ابتدایی را با هم بررسی می کنیم و متوجه می شویم که ساختار قلب آنها تفاوت چندانی با ما ندارد.

با این حال، یک تفاوت مهم در این بررسی وجود داشت. اندازه کبد در این آناتومی بزرگتر بود و به ماهی اجازه می داد شنا کند (مانند کوسه های امروزی).

فسیل قلب ماهی 380 میلیون ساله در قلب یک صخره مرجانی کشف شد.

این کشف ارزشمند برای دیرینه شناسان مانند یک رویا است

پروفسور جان لانگ از دانشگاه فلیندرز که یکی از نویسندگان این مطالعه بود، این کشف ارزشمند را “رویای دیرینه شناس” توصیف کرد و گفت: “کشف اندام های نرم در ماهی های باستانی برای دیرینه شناسان از اهمیت بالایی برخوردار است. فسیل‌ها بدون شک بهترین نوع فسیل‌ها فسیل‌هایی هستند که حتی پس از گذشت سال‌ها به خوبی حفظ شده‌اند.

منابع: مستقل، روزانه

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا