فروش کیلویی نان جدی شد


محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که فروش یک کیلو نان افزایش می‌یابد، گفت: هیچ‌گاه جدی‌تر از این در کشور نبوده است.

وی ادامه داد: دلیل اجرای جدی طرح فروش یک کیلو نان اصلاح نظام یارانه ای و آزادسازی قیمت آرد است.

تا جایی که لازم است؛ آزادسازی قیمت آرد منجر به افزایش تخلفاتی از جمله کم فروشی شده که به ضرر مصرف کنندگان است.

وی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی بازرسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس این آمار طی 3 ماه گذشته حدود 1500 مورد کم فروشی نان به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

وی گفت: نانوایان از افزایش مولفه های تولیدی مانند کارگر، آب، برق، گاز، هزینه های عمومی و بیمه ناراضی هستند و خاطرنشان می کنند که با افزایش قیمت تمام شده تولید، سود کافی نخواهند داشت.

وی معتقد است: با توجه به اینکه یارانه در اصلاح نظام یارانه ای در حوزه آرد و نان به دست مصرف کننده می رسد، فروش یک کیلو نان فضای رقابتی را در بین نانوایان از نظر کیفی ایجاد می کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران نیز از آماده سازی زیرساخت های این طرح خبر داد.

تا جایی که لازم است؛ برای اجرای طرح فروش یک کیلو نان، شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم های پرداخت یکپارچه آمادگی خود را برای ارائه ترازو و اجاق های به هم پیوسته در اختیار نانوایان اعلام کردند.

وی در ادامه توضیح داد: کارکرد این نوع فروش مانند فروش بنزین در پمپ بنزین‌ها با کارت‌های بنزینی است که در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

READ  قیمت انواع ماکارونی در بازار

لازم به ذکر است عنوانی که برای ادغام فروش نان در نانوایی ها اجرا می شود از طرح «آماده» خبر داد.

وی تاکید کرد: تمامی ابعاد این پروژه با مشورت کارشناسان مربوطه در حال شکل گیری است و با توجه به آماده شدن زیرساخت های آن، پیش بینی می شود خیلی زودتر از زمان مورد انتظار اجرایی شود.

لزومیان تصریح کرد: با توجه به اینکه اصلاح نظام یارانه نان در حال انجام است، اجرای سریع این طرح امکان پذیر و با نتایج مثبت است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نان های صنعتی بر اساس وزن قیمت گذاری و به فروش می رسند و فضای رقابتی بالایی بین آنها وجود دارد تا با ارتقای کیفیت و قیمت مناسب، رضایت مصرف کننده افزایش یابد، طرح سنتی فروش نان نیز ممکن است به همین سرنوشت دچار شود. برای نان های سنتی

من باید بگویم؛ سازمان صمت تهران در سال 97 از پیشنهاد تغییر مبنای فروش نان از یک قرص به یک کیلویی خبر داد و اعلام کرد که این پیشنهاد برای تصمیم گیری نهایی به دولت ارسال شده است.

جزییات پیشنهاد تغییر پایه فروش هر قرص نان برای هر کیلو نان و قیمت گذاری مصاحبه متناسب با افزایش هزینه ها بود که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده قابل قبول باشد. اما این پیشنهاد محقق نشد و مسکوت ماند. اکنون با اصلاح نظام یارانه آرد و نان، به نظر می رسد مبانی اجرای آن بیش از پیش فراهم شده است.

البته در آن زمان این طرح مورد انتقاد قرار گرفت، از جمله این انتقادها که با اجرای این طرح نانوایی ها می توانند خمیر بیشتری برای افزایش وزن نان عرضه کنند و به دلیل افزایش وزن پول بیشتری از مردم بگیرند.

READ  تثبیت قیمت در بازار برخی کالاهای اساسی + جدول

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا