فاجعه ای که باز و بسته شدن آب زاینده رود به پله های تاریخی اصفهان منجر شد.


وی افزود: امسال برای اولین بار شاهد راه حل جدیدی بودیم و چهار بار در 45 روز آب باز و بسته می شد. برخلاف تصور برخی، بازگشایی آب در فواصل زمانی کوتاه، حیات پله های تاریخی را به طور جدی به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه عمر بناهای تاریخی و پل های روی رودخانه زاینده رود ارتباط مستقیمی با آب دارد، ادامه می دهد: مدت ها و چندین سال است که به طور کامل خشک نشده است. اگر امروز پذیرفته شود که زاینده رود تنها به عنوان کانال تامین آب کشاورزی در نظر گرفته شود، چنین تصمیمی احتمال آسیب جدی به بناهای تاریخی را افزایش می دهد.

وی گفت: باز و بسته شدن آب برای مدت کوتاهی پله های تاریخی را نیز شوکه کرد. پله‌های تاریخی ما در طول سال‌ها به تعادلی پویا دست یافته‌اند». این تعادل دینامیکی با این واقعیت حاصل می شود که سازه برای چندین صد سال با شرایط موجود سازگار شده است. بنابراین با تحمیل شرایط جدید این تعادل و سازگاری به هم می خورد و سازه دچار ضربه و فشار هیدرولیکی می شود. در این رابطه می توان از شیشه یا حتی آجر که برای مدت کوتاهی مدام سرد و گرم می شود استفاده کرد که مطمئناً آسیب می بیند. آب نیز به دلیل خواصی که دارد در سازه نفوذ می کند. از آنجایی که سازه یا آجر نیز زمانی مستعد این آب است که آب برای مدتی جریان داشته باشد و سپس این جریان قطع شود و این روند چندین بار برای مدت زمان محدودی تکرار شود، پدیده انبساط و انقباض رخ می دهد و زمانی که سازه ممکن است با انطباق با شرایط وزنی در معرض آسیب ساختاری مقابله نمی کند.

READ  بالاترین رتبه پلیس زن چقدر است؟ | معرفی دانشکده تحصیلات عالی برای افسران پلیس زن

فصیحی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط و چالش های کنونی رودخانه زاینده رود برای جلوگیری از این آسیب ها چه باید کرد، گفت: بحث آب برای برخی بناها تهدید و برای برخی دیگر فرصت است. در بررسی و آسیب شناسی ساختمان ها متوجه می شویم که برخی از آنها آبگریز و برخی دیگر آب گریز هستند. ساختار پل ها یا مخازن نیز ضد آب بوده و آب گزینه ای برای آنهاست. از سوی دیگر دو موضوع مربوط به بنا و آب زاینده رود است. ابتدا منظر فرهنگی و سپس تعادل هیدرولیکی. اگر ارگ میمون یا بم ثبت جهانی شده است به دلیل همین نگاه فرهنگی است. بخشی از منظر فرهنگی پل ها و رودخانه ها را آب تشکیل می دهد و نمی توان آن را بدون آب تصور کرد و یا بخشی از این منظره را می توان از بین برد. حال اگر تاثیر آب بر روی پله ها را عاملی در نظر بگیریم، بحث حیات زاینده رود و تغذیه آبخوان یکی دیگر از موضوعاتی است که به تعادل کل ساختمان و در نهایت حفظ یک شهر کمک می کند. در مورد اینکه چگونه در شرایط فعلی می توان از چنین آسیب هایی به پله ها جلوگیری کرد، می توان گفت که در صورت نیاز به باز و بسته شدن منظم آب برای مدت کوتاهی، بهتر است به طور کامل قطع نشود و بستر کاملاً خشک نشود. و جریان آب برای پایه سازه ها تکیه گاه کمی وجود داشت که بعید می دانم غیرممکن باشد.

READ  مراقب خطر پنهان چربی عضلانی باشید

بیشتر بخوانید:

ایران در حال ورود به دوره 30 ساله خشکسالی است

رودخانه زاینده رود سیل زده بود

233231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا