عکس | رابطه شگفت انگیز بنای ابوالهل و این ده نقطه مرموز زمین با عید نوروز!

پریسا عباسی- در نجوم، اعتدال بهاری (در نیمکره شمالی) به لحظه ای گفته می شود که خورشید از دیدگاه ناظر زمینی از صفحه استوایی آسمان می گذرد و به سمت حرکت می کند شمال هر سال در اول آوریل آسمان اعتدال بهاری را فرا می گیرد که یکی از دو اعتدال است. زمین اتفاق می افتد. اعتدال دیگر، اعتدال پاییزی و این در مهر اول اتفاق می افتد.

مردم سراسر جهان هزاران سال است که این مناسبت ویژه را جشن می گیرند که اغلب نماد آغاز بهار و زمان تولد دوباره است.

باستان شناسان مکان های باستانی بسیاری را کشف کرده اند که مطابق با اعتدال خورشیدی ساخته شده اند. اما هدف از ساخت این مکان ها اغلب در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

با توجه به اینکه تحویل سال در اول فروردین (30 اسفند) و همزمان با اعتدال بهاری انجام می شود، در اینجا نگاهی به این مکان های باستانی می اندازیم و نظر کارشناسان را در مورد آن می خوانیم.

هرم چیچن ایتزا، مکزیک

Chichén-Itzá-pyramid-Mexico.jpg

در طول اعتدال بهاری، گردشگران و مردم محلی به هرم چیچن ایتزا در جنوب مکزیک هجوم می‌آورند.

با غروب خورشید در بعدازظهر، سایه‌ای روی پله شمالی می‌افتد که از کنار سر مار حکاکی‌شده در پایین پله‌های هرم می‌گذرد و این تصور را ایجاد می‌کند که مار به پایین هرم می‌لغزد.

این احتمالاً نمادی از خدای مار Kukulkánya Quetzalcóatl است که در آن روز به زمین فرود آمده است.

هرم خفره و ابوالهول بزرگ در مصر

Pyramid-of-Khafre-and the-Great-Sphinx-Egypt.jpg

هربرت ریکه، باستان شناس سوئیسی، مشاهدات جالبی را در دهه 1960 در مصر انجام داد.

او دریافت که ابوالهول و هرم بزرگ جیزه کاملاً با اعتدال خورشیدی همسو هستند. او می‌گوید: «به نظر می‌رسد که خورشید درست بین شانه‌های ابوالهول غروب می‌کند. در واقع، به نظر می رسد که 24 ستون دیگر معبد ابوالهول نیز با اعتدال خورشیدی همسو هستند.

به گزارش مجله اسمیتسونیان، لهنر گفت: «در آن نقطه، سایه ابوالهول و سایه هرم، هر دو نماد پادشاه، به ضد نور ادغام می‌شوند.

معبد آنگکور وات، کامبوج

Angkor-Wat-Temple-Cambodia.jpg

در طول اعتدال بهاری، خورشید مستقیماً از بالای قله مرکزی معبد آنگکور وات در کامبوج طلوع می کند.

این بنا به شهری 700 ساله منتهی می شود و شامل کانال ها، معابد، پناهگاه ها و مقبره هایی است که در زمینی به مساحت 400 کیلومتر مربع گسترده شده اند.

Teotihuacan، مکزیک

Teotihuacan-Mexico.jpg

هر سال در اعتدال بهاری، مکزیکی‌ها برای جشن گرفتن جشن خورشید در این مکان، که قبل از ورود اسپانیایی‌ها به تئوتی‌هواکان، مکزیک ساخته شده بود، لباس‌های قرمز و سفید می‌پوشند.

کسانی که در جشن خورشید شرکت می کنند مانند اجداد خود هنگام بالا رفتن از هرم، صورت خود را به سمت خورشید گرفته و دستان خود را باز کرده و از خدایان انرژی و سلامتی می خواهند.

بر اساس برخی گزارش ها، پرتوهای خورشید کاخ کوتزالپاپالوتل در تئوتیواکان را در طول اعتدال که در حدود 450-500 پس از میلاد ساخته شده بود، روشن کرد. بر اساس گزارش ها، این نور تابیده شده برخی از نشانه های آسمانی حک شده بر روی دیوارها را بین ساعت 07:15 تا 07:45 صبح روشن کرده است که نشان می دهد معبد به عنوان رصدخانه خورشیدی استفاده می شده است.

READ  اگر مراقب نباشیم روزی همه ما را به کشتن خواهد داد!

Loughcrow Carins، ایرلند

Loughcrew-Cairns-Ireland.jpg

Loughcrew Cairns در میث (کانتی میث)، ایرلند قرار دارد. این مکان باستانی به تپه جادوگران نیز معروف است. و این یکی از چهار تقاطع اصلی یادبود است. این مکان بیش از 5 هزار سال پیش توسط انسان ساخته شده است.

در اعتدال های بهاری و پاییزی، خورشید مستقیماً از ورودی یکی از حفره ها به نام کایرن تی می تابد و سنگ سیاه را روشن می کند. زیباترین نمونه های هنری دوران نوسنگی ایرلند بر روی این سنگ حکاکی شده و بخشی از میراث فرهنگی ایرلند محسوب می شود.

سنگ اینتی‌هواتانا، ماچو پیچو

Intihuatana-Stone-Macchu-Picchu.jpg

در آیین های مذهبی اینکاها، خورشید نقش اصلی را ایفا می کند.

در محوطه باستانی ماچو پیچو سنگ اینتهواتانا قرار دارد. این سنگ که یک صخره مربع شکل بزرگ است و باستان شناسان بر این باورند که خطوط آن کاملاً با خورشید در اعتدال هماهنگ است، هیچ سایه ای نمی اندازد.

بسیاری بر این باورند که این سنگ به عنوان تقویم خورشیدی استفاده می شده است، اگرچه برخی باستان شناسان می گویند که شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

معبد سنگهای بزرگ منایدرامنایدرا)

Mnajdra-megalithic-temple-Malta.jpg

هفت معبد مگالیتیک (ساخته شده با سنگ های عظیم) که بخشی از میراث جهانی ثبت شده هستند و در جزایر گوزو و مالت در دریای مدیترانه قرار دارند. این سازه ها بین سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند.

در اعتدال های بهاری و پاییزی، یک تابش نور خورشید ورودی معبد را روشن می کند و محور اصلی ساختمان را کاملاً روشن می کند.

اینکه آیا مردم ماقبل تاریخ عمدا معبد را برای مصادف شدن با اعتدال شمسی ساخته اند یا نه هنوز محل بحث است، اما به گفته آژانس ملی حفاظت از موزه ها و میراث فرهنگی مالت، این جهت گیری ساخت و ساز “آنقدر سیستماتیک است که به احتمال زیاد انجام شده است. بنابراین از روی عمد

کلیسای سن پترونیو، بولونیا

Basilica-San-Petronio-Bologna.jpg

کلیسای سن پترونیو در بولونیا، ایتالیا به ویژه قابل توجه است زیرا به جووانی کاسینی ستاره شناس ایتالیایی کمک کرد تا از دوربین سوراخ سوزن (یا تاریکخانه) استفاده کند، اولین دوربین عکاسی ساده بدون عدسی و نوری که از سوراخ کوچکی وارد آن می شود. ) روی سقف کلیسا نصب شده تا از تاریخ دقیق اعتدال شمسی مطلع شود و بتواند اولین پیش بینی دقیق و منطقی فاصله بین خورشید و زمین را انجام دهد.

در سال 1651، کاسینی نوری را که هر روز در ظهر به سمت زمین می تابد از طریق سوراخ کوچکی در سمت چپ سقف کلیسا ردیابی کرد.

READ  مدیر جدید توییتر رسما معرفی شد/ ایلان ماسک کنار کشید

هدف او این بود که بفهمد آیا تاریخ عید پاک که مصادف با زمان اعتدال بهاری است درست است یا خیر.

کاسینی با مشاهده نور ساطع شده از خورشید در طول سال، زمانی را تعیین کرد که زمین در نزدیکترین و دورترین نقطه خود از خورشید قرار دارد و توانست ثابت کند که مداری که زمین در آن به دور خورشید می چرخد ​​یک دایره نیست. اما یک بیضی

هنوز هم گردشگران به این کلیسا می آیند تا نور خورشید را که توسط کاسینی دیده می شود بر کف کلیسا ببینند.

دره چاکو، نیومکزیکو

Chaco-Canyon-New-Mexico.jpg

دره چاکو، نیومکزیکو فرصتی عالی برای مشاهده دانش رویدادهای نجومی است این قوم باستانی پوئبلو (مردمی از سرخپوستان آمریکا که در خانه های خشتی به نام پوئبلو در قاره آمریکای شمالی زندگی می کردند) هستند که این مکان را در سال 850 پس از میلاد ساخته اند.

این دره با تصاویر هلال ماه، ستارگان ده پر (به عنوان نماد ستاره ای که در سال 1504 منفجر شد) و پرتوهای خورشیدی که در زمان انقلاب خورشیدی مستقیماً به وسط این سازه ها می افتند تزئین شده است.

با این حال یکی از بارزترین نمونه های دانش مردم است پوبلو تا آنجا که به تقویم شمسی مربوط می شود، این اتفاق در اعتدال پاییزی رخ می دهد. در این زمان خورشید از ورودی یک “کیوا” بزرگ باستانی طلوع می کند. Casa Rinconada، که در واقع یک کیوا است، یک گودال زیرزمینی است که به طور سنتی توسط مردان پوئبلو برای مراسم مذهبی استفاده می شود.

چانکیلو، پرو

Chankillo-Peru.jpg

مکان باستانی Chanquillo در دره Casma، در شمال مرکزی پرو، احتمالاً مرکزی برای آیین های خورشید پرستی بوده است.

این سایت شامل 13 برج مکعبی شکل است که در حدود 200 تا 250 قبل از میلاد ساخته شده اند. این برج ها در امتداد خط الراس یک تپه امتداد یافته اند و تمام رنگین کمان های طلوع و غروب خورشید در طول سال از دو نقطه دید متفاوت قابل مشاهده و ردیابی هستند.

این برج‌ها در آن زمان به مردم کمک می‌کردند که اعتدال و انقلاب را تا یک یا دو روز دنبال کنند. به گفته یونسکو، این سازه ها “نمونه ای برجسته از چشم انداز گاه شماری باستانی” هستند.

حالا ایرلند

Knowth-Ireland.jpg

در محل بنای یادبود تدفین پاساژ نیوگرانج، دو تپه تشریفاتی با قدمت 5000 سال وجود دارد، حتی از استون هنج نیز قدیمی تر.

این تپه ها دارای دهانه هایی هستند که جهت آن شرقی-غربی است. همانطور که می دانیم، نیوگرانج در زمان انقلاب با خورشید هم تراز است، اما جهت گیری شرقی-غربی گره نشان می دهد که از آنها برای جشن گرفتن اعتدال استفاده می شده است، اگرچه این موضوع هنوز مورد بحث است.

منبع:businessinsider


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا