علت درد انگشت شست پا در اثر تماس با اشیا

در حال قدم زدن در گوشه خانه خود هستید که ناگهان دردی شدید در انگشت کوچک پا احساس می کنید. فریاد می زنی و بی حرکت دراز می کشی و ناامیدانه منتظر می مانی تا درد انگشت پا از بین برود. بدون دردی مانند چسبیدن انگشت پا به چارچوب در یا پای میز. اگرچه آسیب ناشی از این برخورد معمولا جزئی است. پس چرا وقتی انگشت پا در این نقطه به اجسام برخورد می کند اینقدر درد می کند؟ پاسخ به مقدار و نوع رشته های عصبی پاها و میزان نیرویی که معمولاً به انگشتان پا وارد می کنید مربوط می شود.

احساس درد در بدن از نوعی سلول عصبی به نام سلول‌های گیرنده درد ناشی می‌شود که رشته‌های آن به پوست، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی متصل هستند و به سیگنال‌های ساطع شده از سلول‌های آسیب‌دیده پاسخ می‌دهند. انواع مختلف گیرنده های درد به انواع آسیب ها پاسخ می دهند. به عنوان مثال، لمس یک ماهیتابه داغ باعث واکنش گیرنده های درد حرارتی می شود. در حالی که ضربه زدن به انگشت پا باعث فعال شدن گیرنده های مکانیکی درد می شود که به فشار، بریدگی ها و زخم ها حساس هستند.

هنگامی که گیرنده های مکانیکی فعال می شوند، پیامی از انتهای عصب آزاد در انگشت آسیب دیده به دسته های متراکمی از رشته های عصبی که به نخاع می رسند می فرستند. از آنجا، سیگنال‌ها به مغز می‌رسند و از مرکز اطلاعاتی به نام تالاموس قبل از ارسال به قشر مغز عبور می‌کنند.

علت درد انگشت شست پا در اثر تماس با اشیا

بخشی از قشر مغز که به سیگنال‌هایی که نشان‌دهنده لمس، دما و درد است پاسخ می‌دهد مانند یک هدبند در مغز قرار دارد و نواحی مختلف هدبند احساسات را در قسمت‌های مختلف بدن پردازش می‌کند. ناحیه خاصی که با پاها و انگشتان پا سروکار دارد در مرکز هدبند است. یعنی جایی که دو نیمکره مغز به هم می رسند و اندازه آن تعداد گیرنده های پا را نشان می دهد.

READ  شایع ترین سرطان در مردان ایرانی کدام است؟

صورت، دهان و دست ها که نواحی بسیار حساسی هستند، بیشتر فضای هدبند سنسور را اشغال می کنند. با این حال، پاها در مقایسه با بدن و سایر اندام های کمتر حساس هنوز فضای زیادی را اشغال می کنند.

همه سیگنال های مرتبط با درد انگشت پا به طور همزمان به مغز نمی رسد. درد تیز اولیه ناشی از ضربه توسط فیبرهای A-delta منتقل می‌شود که رشته‌های عصبی نازکی هستند که با چربی پوشانده شده‌اند و سیگنال‌ها را بسیار کارآمد منتقل می‌کنند. درد خفیف و کسل کننده ای که چند ثانیه بعد رخ می دهد توسط فیبرهای C ایجاد می شود که در ارسال سیگنال ها کارایی کمتری دارند و انتهای عصبی آنها منطقه وسیعی را پوشش می دهد. بنابراین به جای نوک یک انگشت، حس در چندین انگشت درگیر می شود. اگر آسیب باعث التهاب شود، این درد می تواند بدتر شود.

گیرنده های درد در پا ممکن است به ویژه به آسیب های فیزیکی مانند ضربه زدن به اشیا حساس باشند. زیرا ران چربی کمی دارد. چربی ها می توانند به کاهش تاثیر کمک کنند. همچنین، هنگامی که با پا به جسمی لگد می زنید، احتمالاً با نیرویی معادل دو تا سه برابر وزن بدن خود، به رشته های عصبی حساس ضربه می زنید و تمام این نیرو در ناحیه کوچکی متمرکز می شود.

درد شدید ناشی از بخیه شدن انگشت پا معمولا در عرض چند دقیقه یا چند ساعت فروکش می کند. با این حال، در موارد نادر، ضربه زدن به انگشت پا می‌تواند باعث آسیب بافتی جدی‌تر، مانند رگ به رگ شدن یا حتی شکستگی استخوان یا دررفتگی مفصل شود. اگر درد چند روز طول بکشد یا وقتی می‌خواهید انگشت پا را حرکت دهید بدتر می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر باشد.

READ  این غذاها دشمن دندان ها هستند/ دندانپزشکان اهمیت چندانی به این غذاها نمی دهند!

بیشتر بخوانید:

233271


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا