علائم پیش دیابت چیست؟

پزشکان همیشه به تشخیص به موقع پیش دیابت اهمیت زیادی می دهند. زیرا درمان و بهبود شرایط نامطلوب در (پیش دیابت) می تواند از مشکلات جدی سلامتی در افراد جلوگیری کند. به عنوان مثال، تشخیص زودهنگام و درمان پیش دیابت می تواند از دیابت نوع 2 و عوارض مرتبط با آن مانند بیماری های قلبی عروقی، مشکلات بینایی و بیماری کلیوی جلوگیری کند.

مطالعات اخیر نشان داده است که عوارض مرتبط با دیابت اغلب قبل از تشخیص بالینی دیابت ظاهر می شود و بنابراین تشخیص دیابت در مراحل اولیه و همچنین مراحل قبل از شروع دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

علائم پیش دیابت چیست؟

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش علامت خاموش پیش دیابت که یک عامل خطر اصلی هستند شامل موارد زیر است:

_ پوست تیره: به گفته محققان کلینیک مایو، اگرچه پیش دیابت همیشه علائم واضحی ندارد، اما یک عامل خطر بروز لکه های تیره روی پوست گردن و مفاصل است. این وضعیت به عنوان آکانتوز نیگریکانس شناخته می شود. به معنای تیره شدن و ضخیم شدن قسمت هایی از پوست است. البته این وضعیت ممکن است نشانه وجود تومور سرطانی در اندام های داخلی بدن باشد و در هر صورت باید توسط پزشک به طور کامل معاینه شود.

عدم ورزش: عدم فعالیت بدنی می تواند با اختلالات روانی از جمله افسردگی همراه باشد، اما به دلیل بروز مقاومت به انسولین در افراد در مرحله پیش دیابت، میل به فعالیت بدنی کاهش می یابد. این در حالی است که ورزش منظم خطر ابتلا به دیابت را در مقایسه با افراد غیرفعال تا 70 درصد کاهش می دهد. سعی کنید به مدت پنج روز در هفته هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. شما می توانید این 30 دقیقه فعالیت بدنی را به دوره های زمانی کوتاه تری تقسیم کنید. مثلاً 3 دوره 10 دقیقه ای. فعالیت بدنی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

READ  آمار جهانی کرونا / این کشور همچنان در صدر آمار روزانه ابتلا و مرگ و میر قرار دارد

کمبود خواب: در حالی که پیش دیابت گاهی اوقات می تواند علائمی مانند خستگی ایجاد کند، افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت هستند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه شیکاگو کشف کردند که چگونه کمبود خواب می تواند منجر به پیش دیابت در مردان جوان سالم شود. در این مطالعه محققان دریافتند که کمبود خواب مداوم باعث افزایش سطح اسیدهای چرب در خون می شود. افزایش سطح اسیدهای چرب متابولیسم چربی را مختل می کند و توانایی انسولین را برای تنظیم مناسب قند خون از بین می برد و منجر به دیابت می شود. قطع کافئین در بعدازظهر، خاموش کردن وسایل الکترونیکی یک ساعت قبل از خواب، سیگار نکشیدن یا خوردن تنقلات در شب در پیشگیری از بی خوابی موثر است.

تاری دید: اگرچه تاری دید می تواند نشانه مشکلات سلامتی از جمله گلوکوم و حتی ام اس باشد، اما یکی از علائم هشدار دهنده پیش دیابت است. بالا و پایین شدن ناگهانی قند خون (شایع در افراد مبتلا به پیش دیابت) می تواند توانایی تمرکز چشم را مختل کرده و باعث تاری دید شود. تاری دید به محض اینکه سطح قند خون به حالت عادی بازگردد از بین می رود. هر گونه تغییر در بینایی، از جمله تاری دید، باید به طور کامل توسط پزشک ارزیابی شود.

_ افزایش تشنگی: یکی از شناخته شده ترین علائم پیش دیابت و دیابت، تشنگی بیش از حد در پاسخ به قند اضافی در خون است. بدن می خواهد قند اضافی را به شکل ادرار دفع کند، بنابراین شما را مجبور می کند که بیش از حد معمول آب بنوشید. به همین دلیل است که همیشه احساس تشنگی می کنید.

READ  اگر سلامتی می خواهید، به «نه» / از هوش مصنوعی تا infodemic

زخمی که به آرامی خوب می شود: اگر کبودی یا زخم هایی دارید که به آرامی ناپدید می شوند، باید بدانید که این می تواند یک علامت هشدار دهنده برای پیش دیابت باشد. قند خون بالا گردش خون را کند می کند، بنابراین زمان بیشتری طول می کشد تا پوست خود را ترمیم کند. این وضعیت حتی باعث رشد باکتری ها و قارچ ها می شود که به معنای عفونت مجدد به خصوص پوست است.

بیشتر بخوانید:

271 233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا