عضو کارگری شورایعالی کار درباره مزد ۱۴۰۲: کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند؛ قبل از جلسه نهایی دو طرف با هم توافق کرده بودند

آیت اسدی گفت: تا زمانی که آیین نامه شورای عالی کار تغییر نکند و نمایندگان کارگری قدرت تاثیرگذاری بر نتیجه مذاکرات را نداشته باشند، نظر و آرای دولت ها و کارفرمایان در بحث دستمزد تعیین کننده خواهد بود.

به تصویب حقوق 1402 انتقادات فراوانی وارد است، افزایش تنها 27 درصدی حداقل دستمزد در حالی که تورم رسمی بالای 50 درصد است، ربطی به قانون و عدالت ندارد. در چنین شرایطی است که کارگران و تشکل های کارگری با انتقاد از عملکرد دولت، ضرورت لغو مصوبه حقوق و دستمزد را به دیوان عدالت محکوم می کنند.

آیت اسدی (عضو کارگری شورای عالی کار) در خصوص دستمزد 1402 و اعتراض به آن می گوید: ما نمایندگان کارگری اصلاً از مزد مصوب راضی نبودیم و نیستیم. حوادث ناگوار بود. روند مذاکره حقوق و دستمزد پیچ ​​در پیچ و طولانی بود. کارفرمایان قبلاً با دولت بسته شده بودند. در واقع قبل از جلسه نهایی هر دو طرف به توافق رسیدند.

وی افزود: متأسفانه دولت بر سر راه خود ایستاد و اجازه نداد حقوق به حداقل قانونی برسد. نظر دولت و کارفرمایان افزایش 20 تا 23 درصدی دستمزدها بود و به هیچ وجه کوتاهی نکردند. پس از ساعت ها مذاکره و گفتگوی طولانی، آنها در نهایت با افزایش 27 درصدی موافقت کردند.

اسدی ادامه می دهد: نمایندگان کارگری شورای عالی کار در مقابل دولت و نمایندگان کارفرمایان تنها بودند. چندین بار به سراغ نمایندگان رفتیم و خواستار حمایت آنها شدیم اما آنها به صراحت گفتند که از افزایش بیش از 20 درصدی حقوق راضی نیستند. مجلس در جریان مذاکرات از کارگران حمایت نکرد. جالب اینجاست که اکنون پس از پایان کار، نمایندگان فراکسیون کارگری مجلس با رسانه ها مصاحبه می کنند و حمایت خود را از معیشت کارگران اعلام می کنند، اما در زمانی که باید حمایت خود را از ما دریغ کردند و حاضر نشدند. به عنوان ناظر اجرای قانون در تاریخ ثبت شود.

READ  وعده جدید وزارت کار برای ایجاد یک میلیون شغل/ کریمی: بیکاری مطلق را شکست می‌دهیم

به گفته این نماینده صنفی، در جریان مذاکرات، تیم اقتصادی دولت (وزارت اقتصاد و صلح) به شدت با افزایش عادلانه دستمزدها مخالفت کرده و اعلام کردند که تورم را کنترل و متوقف می کنیم، وعده ای که هیچ تضمینی برای تحقق ندارد.

اسدی معتقد است؛ حقوق ثابت نه تنها ربطی به قانون ندارد بلکه مغایر با رشد اقتصادی و تولید ملی است زیرا مهمترین مولفه بهره وری نیروی کار حقوق است، وقتی حقوق کفاف نیمی از مخارج معیشتی را نمی دهد، کارگر نیستند. انگیزه برای کار مولد و کاهش تولید و همچنین با کاهش قدرت خرید اکثریت جامعه، رکود ادامه خواهد یافت.

عضو کارگری شورای عالی کار می افزاید: ساختار شورای عالی کار ناعادلانه و ناکارآمد است. با این ساختار معیوب، کارگران قدرت چانه زنی ندارند. امضای نمایندگان کارگران بی نتیجه است و در این شرایط نمی توان انتظار داشت که قانون اجرا شود و کارگران معیشت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه «در مذاکرات حقوق امسال واقعاً به بن بست رسیدیم»، می افزاید: در اواسط کار، دولت حتی بحث یارانه معیشتی را مطرح کرد و مدعی شد که ارزش یارانه باید در بین کارگران لحاظ شود. رسیدها؛ ما با این استدلال ها موافق نیستیم و این مدل استدلال را در مذاکرات دستمزد قبول نداریم. اصناف معتقد بودند افزایش حقوق باید طبق نص صریح قانون برای کارگری که تازه وارد بازار کار شده و سنوات خدمت ندارد تعیین شود.

گزارش اسدی از دو مصوبه ثانویه شورای عالی کار؛ یکی از آنها قول وزیر کار مبنی بر انصراف از شرط 720 روز سابقه کار برای بهره مندی از حق فرزندان کارگران دارای فرزند است که در این مصوبه دولت موظف به اخذ موافقت نامه است. سران قوا و در صورت عدم امکان، به کمک هزینه غذا و مسکن اضافه می شود. طرح یا فاکتور

READ  اصلاحِ «آیین‌نامه‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور» بدون امضای کارگران!

وی توضیح می دهد: دولت تعهد کتبی داده است که هر زمان حقوق کارمندان در اواسط سال بازگردانده شد، همزمان دستمزد کارگران نیز افزایش خواهد یافت. میزان کمک هزینه غذا و کمک هزینه مسکن نیز افزایش یافت. با همه اینها حقوق مصوب برای ما قابل قبول نیست و اصلا قانع نیستیم. نمایندگان کارگری بر اساس «انتخاب اجباری» با قرارداد دستمزد موافقت کردند. در شرایطی که حتی مجلس هم نتوانست افزایش 30 درصدی دستمزد کارگران فعال و بازنشسته را نهایی کند و در نهایت افزایش دستمزد زیر مجموعه های دولتی 20 درصد شد، شرکای اجتماعی و به طور مشخص وزارتخانه های اقتصادی دولت اجازه نمی دهند. دستمزدها بیش از آن افزایش یابد. این اعداد ناچیز پس از بحث و جدل فراوان به تصویب رسید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان می گوید: باز هم باید تاکید کنیم که با حقوق مصوب رشد اقتصادی و بهره وری در تولید نخواهیم داشت. در عین حال، رکود اقتصادی ادامه خواهد یافت زیرا کارگران نمی توانند مشتری کالا و خدمات باشند. ضمناً باید مجدداً تأکید کنیم که آیین نامه شورای عالی کار تغییر نمی کند و نمایندگان کارگری قدرت تأثیرگذاری بر نتیجه مذاکرات را ندارند، نظر و رأی دولت ها و کارفرمایان در بحث دستمزد تعیین کننده خواهد بود. .

مشاهده اطلاعات بیشتر:

35217


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا